سه شنبه, 03 خرداد 1401 19:12

خرمشهرها پیش رو داریم...

این مورد را ارزیابی کنید
(18 رای‌ها)

 خرمشهرها پیش رو داریم، یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی‌اکبر عبدالاحدی مقدم

اولین چیزی که با شنیدن نام خرمشهر و حماسه آزادسازی آن به ذهن خطور می کند، این کلام پیر جماران حضرت امام خمینی(ره) است که فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد.

مطمئنا این کلام امام خمینی (ره) نادیده گرفتن زحمات و رشادت های رزمندگان اسلام اعم از ارتش و سپاه و بسیج و نیز حمایت ها و مقاومت همه جانبه مردم ایران نبود، بلکه می تواند اشاره به این آیه شریفه باشد:«فلمْ تقْتلوهمْ ولکنّ اللّه قتلهمْ وما رمیْت إذْ رمیْت ولکنّ اللّه رمى ولیبْلی الْمؤْمنین منْه بلاءً حسنًا إنّ اللّه سمیعٌ علیمٌ» (انفال/ 17) و منظور ایشان یادآوری لطف و عنایت خدا در این پیروزی و غافل نشدن از یاد خدا در هر لحظه ای باشد. البته همه می دانستند که ارتش بعثی عراق پس از اشغال خرمشهر، تجهیزات بسیار پیشرفته ای را در این شهر پیاده کرد و تمام منافذ احتمالی که می توانست نیروهای نظامی ایران را به شهر برساند را مسدود کرد به گونه ای که بر اساس ارزیابی های نظامی از پیش به عنوان پیروز نبرد با ایران شناخته می شد. ارتش بعثی ده ها هزار نیروی خود را در خرمشهر و اطراف آن مستقر کرده بود و با حجم تجهیزات بالایی که در اختیار داشت، شکست در مقابل نیروهای ایرانی و آزادی خرمشهر را محال تصور می کرد. اما آزادی خرمشهر همه محاسبات نظامی را باطل کرد و قدرت ایمان دینی و اراده الهی را نشان داد. آزادی خرمشهر پیروزی بسیار مهمی بود که روحیه دشمن را به شدت تضعیف کرد و راه را برای پیروزی های بعدی نیروهای ایرانی هموار ساخت. مقام معظم رهبری در تبیین پیام امام خمینی(ره) که به مناسبت پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات فتح المبین آمده است: «اینجانب از دور دست و بازوی قدرتمند شما را که دست خداوند بالای آن است، می بوسم و به این بوسه افتخار می کنم»؛ می فرمایند: این جمله یعنی رزمندگان اسلام یدالله هستند و نه این که قوت بازوی آن ها کاری کرده است. این یعنی شما در جهت صحیح حرکت کرده اید و خدا با شماست. در همه مراحل زندگی باید به خود تذکر بدهیم که آن چه از خیر انجام داده ایم به سبب و برکت توفیقی بوده که خداوند به ما عطا کرده است 1.

همان گونه که مبارزه مردم مومن و معتقد ایران و جمهوری اسلامی با ظلم و استکبار با فتح خرمشهر پایان نیافت، امدادهای غیبی و عنایات الاهی نسبت به مردم و نظام نیز همچنان ادامه دارد. نکته قابل توجهی که باید همیشه مدنظر مردم و مسئولان در ایران اسلامی قرار بگیرد این است که هر جا مردم و مسئولان خدا را مدنظر داشته اند و رشته امور را به  دست خداوند متعال سپرده اند و البته از تلاش و کوشش خالصانه برای رفع مشکلات دریغ نکرده اند، نتایج ملموس تر و سریع تری به دست آورده اند.

اینجا است که می توان کلام مقام معظم رهبری که فرمودند: «خرمشهرها در راه است...»؛ را بهتر درک کرد و تبیین نمود. این جمله ابعاد مختلفی دارد که هم نشان دهنده مشکلات متعدد و بعضا بزرگی است که در مسیر رشد و تعالی ایران اسلامی قرار دارد و هم نشان دهنده رمز پیروزی در مقابله با این مشکلات است. همان گونه که در جنگ تحمیلی و پیروزی های متعدد آن همه اقشار و گروه ها و مردم با تفاوت فکری و سیاسی و فرهنگی و قومی و زبانی و .... نقش داشتند و در کنار یکدیگر برای پیروزی تلاش کردند، موفقیت در برخورد با مشکلات پیش رو نیز همین وحدت و انسجام و همکاری را می طلبد. از سوی دیگر همان گونه که در میدان رزم به فنون و روش های رزمی و تاکتیک های نظامی به روز و بعضا ابتکاری نیاز بود امروز نیز غلبه بر مسائل و مشکلات در زمینه های مختلف نیازمند به کارگیری آخرین روش های علمی و تخصص های به روز است که توسط نخبگان و متخصصان ایرانی بومی سازی شوند و بتوانند برای حل مشکلات مورد استفاده قرار بگیرند. و در نهایت در کنار وحدت و همدلی همه اقشار مردم و نیز استفاده از فکر و اندیشه برای فتح خرمشهرهای پیش رو؛ نیازمند استمداد از خداوند متعال هستیم تا به کار و تلاش همدلانه مردم و مسئولان برکت بدهد تا مشکلات با سرعت بیشتری برطرف شوند. رمز ایجاد همدلی بین مردم و مسئولان نیز ایثار و مقاومت است که باید از مسئولان آغاز شود و به مردم سرایت کند. وقتی که مردم احساس کنند در مسیر تعالی و پیشرفت ایران اسلامی مسئولان در صف اول برخورد با مشکلات قرار دارند و سختی های مبارزه در جبهه اقتصادی و فرهنگی را کنار مردم تحمل می کنند، مردم نیز با اطمینان خاطر در کنار آن ها قرار می گیرند و در مسیر جهاد اقتصادی و فرهنگی دوشادوش یکدیگر به پیش می روند.

 

[1]  - بیانات در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام

مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 531 آخرین ویرایش در پنج شنبه, 05 خرداد 1401 14:01
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است