پنج شنبه, 06 مرداد 1401 08:39

چالش‌ها و راهکارهای دینداری جامعه/ احیا و تقویت بنیان خانواده ضروری است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رئیس مرکز پژوهشی مبنا با اشاره به چالش‌ها و راهکارهای دینداری جامعه، گفت:

مهم ترین راهکار برای حفظ و تقویت دینداری در جامعه احیا و تقویت بنیان خانواده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، دکتر محمدتقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا در گردهمایی تخصصی سرگروه ها و نخبگان تبلیغی حوزه های علمیه خواهران که در سالن شهید سلیمانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در قم برگزار شد، با اشاره به مسئله دینداری ایرانیان، اظهار داشت: اعتقادات در سطح جامعه خوب است ولی در بحث رفتار دینی ضعف هایی وجود دارد و نسبت به برخی منکرات در جامعه، افراد واکنش نشان نمی دهند و یا واکنش ضعیفی دارند.

وی با اشاره به جایگاه زنان در جامعه و تأثیرگذاری آنان، افزود: امروز دشمن با زوم کردن روی زنان جامعه، به دنبال حیازدایی از جامعه دینی و اندلس سازی است و می داند اگر حیا از جامعه گرفته شود، به راحتی می تواند نقشه های شوم خود را عملیاتی کند.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا در ادامه به مسائلی همچون احساسات دینی، رفتارهای دینی، اعتقادات و باورهای دینی، گونه‌های دینداری و تنوع دینداری اشاره و نکاتی را در خصوص این مباحث ارائه کرد.

وی همچنین «عملکرد نهادهای دینی»، «اقتصاد جامعه»، «مدرنیته گرایی» و «رفتار حکومت(دولتمردان)» را برخی از دلایل ضعف دین در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: نهادهای دینی ما به دلیل به‌روز نبودن، عدم انسجام و کافی نبودن؛ اقتصاد جامعه به دلیل تحت فشار قرار گرفتن افراد ضعیف جامعه؛ رؤیای مدرنیته شدن برخی افراد که سبب می شود کم کم ارزش های دینی را کنار بگذارند و رفتار حکومت دینی(دولتمردان) به دلیل ضعف در عملکرد، بیشتری تأثیر را در ضعیف شدن دین در جامعه دارند.

دکتر دشتی در ادامه «تغییر ارزش های بنیادین»، «گسست نسلی»، «مدعیان دروغین»، «خرافه گرایی»، «ضعف نظام تبلیغ دین»، «انحراف در هیئات عزاداری»، «افراط گرایی»، «فرقه گرایی و معنویت های نوپدید» و «تغییر گروه های مرجع» را از مهم ترین چالش های اساسی دینداری در جامعه عنوان کرد.

ایشان در پایان راهکار حفظ و تقویت دینداری در جامعه را؛ بهبود نظام مدیریت دینی، کیفی سازی طرح مباحث دینی، کارآمدی دولت دینی، رفع موانع فرهنگی و مهم تر از همه احیا و تقویت بنیان خانواده دانست.

 

بازدید 110 آخرین ویرایش در شنبه, 08 مرداد 1401 15:31
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است