چهارشنبه, 19 مرداد 1401 20:37

دیدارمعاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی از مرکز پژوهشی مبنا

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روستاآزاد، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی از مرکز پژوهشی مبنا دیدار کرد.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین روستاآزاد، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در بازدید از مرکز پژوهشی مبنا بر اهمیت فعالیت‌های اندیشه‌ورزی در بحث‌های کلان و راهبردی اشاره کرد و اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی همواره بر بهره‌گیری از ظرفیت پویای اجماع نخبگانی و استفاده متقابل از ظرفیت‌های نخبگانی مجموعه‌های تخصصی تأکید دارد.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به ظرفیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه‌های مختلف پژوهشی- عملیاتی اشاره کرد و ابراز داشت: در بحث تبلیغ تخصصی 40 رشته و رسته فعالیتی دفتر تبلیغات اسلامی، بیش از 2300 نفر از طلاب و فضلا ثبت‌نام نموده‌اند؛ بحث خانواده، کودک، جوان، ادیان و فرق، مشاوره، قالب‌های متنوع حضور در فضای مجازی و... تنها بخشی از موضوعات تخصصی است.

ایشان در ادامه گزارشی از رویکردهای هم‌افزای شورای هماهنگی مراکز حوزوی و جلسات هفتگی آن ارائه کرد و خاطرنشان ساخت: شورای هماهنگی مراکز تبلیغی نیز ازجمله رویکردهایی است که با حضور فعالان حوزه تبلیغ دینی کشور راه‌اندازی و در آن راهبردها و راهکارهای تخصصی این حوزه فعالیتی به بحث و بررسی گذارده می‌شود.

وی فاصله زیاد فعالیت اندیشکده‌ای و مجموعه پژوهشی با حوزه عمل و اجرا را ازجمله چالش‌های مهم نظام اداری کشور برشمرد و اذعان داشت: فرهنگ ولنگاری در اعطای پست‌های اداری و سازمانی از آسیب‌هایی جدی است که حل آن نیازمند ارائه طرح‌های عملیاتی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روستا آزاد، بابیان این‌که نیاز است تا ساماندهی نهادهای فرهنگی و دینی کشور مبتنی بر تمایزات رسالتی نهادها پیگیری گردد، خاطرنشان کرد: تقویت همکاری و هم‌افزایی نهادهای فرهنگ دینی کشور نخستین و مهم‌ترین اولویت رسیدن به فعالیت‌های هدفمند و پویاست؛ نیاز است تا در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی کشور، به مقوله تقسیم‌کار دقیق ناظر به نیازها، ظرفیت‌ها، استعدادها و رسالت‌های سازمانی توجه بیشتری صورت گیرد.

 

دکتر سعید هاشمی نسب، معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های راهبردگرای این مرکز تخصصی، دین‌داری، فرهنگ دینی، مردم‌سالاری دینی و نهادهای دینی را از مهم‌ترین رویکردهای این مجموعه فاخر برشمرد و اذعان داشت: رویکردهای جریان شناسی ناظر به حوزه فعالیتی و کمک به نهادهای دینی کشور به‌ویژه حوزه‌های علمیه ازجمله رویکردهای مهم این مجموعه است.

وی بررسی و مطالعه مباحث و مسائل فرهنگی کشور و ارائه راهبردهای پویا و راهکارهای عملیاتی را از دیگر رسالت‌های مرکز پژوهشی مبنا توصیف کرد و اذعان داشت: وضعیت شناسی حوزه دین و دینداری و تدوین سالنمای وضعیت دین‌داری کشور ازجمله دستاوردهایی است که در آن اشراب سیاستگزاران عرصه دین و فرهنگ نسبت به آسیب‌شناسی‌های دینداری هدف‌گذاری شده است.

دکتر هاشمی نسب، در ادامه گزارشی از کلان پروژه‌های مرکز پژوهشی مبنا ارائه نمود و یادآور شد: تمرکز بر موضوع خانواده و ارائه راهبردها و راهکارهای عملیاتی ناظر به اقتضائات و ظرفیت‌های کشور ازجمله حرکت‌هایی است که دنبال می‌شود.

وی ضمن تبیین رویکردهای تحقیقاتی مرکز پژوهشی مبنا، تدوین نظام‌واره مسائل دینی و فرهنگی کشور، نظام‌واره مسائل حوزه و روحانیت را بخشی از حرکت‌های نظام‌واره ای این مرکز عنوان کرد و یادآور شد: در بهره‌گیری از روش پویای راهبردگرای مسئله محور، ضمن بررسی تحقیقات پیشین و نیز قوانین و آئین‌نامه‌های مرتبط، احصا اخذ راهبردها و راهکارهای نخبگانی در دستور کار قرار می‌گیرد.

معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا، با اشاره به بحران‌های حوزه سیاست‌گذاری در کشور، فعال‌سازی روش جدید پژوهشی PDIA را از رویکردهای نوین مرکز پژوهشی مبنا توصیف کرد و ابراز داشت: در این روش نوین تحقیقاتی، چگونگی اتصال یافته‌های دانشی و پژوهشی به بدنه اجرا و علمیانی سازی راهبردها و راهکارهای نخبگانی در دستور کار قرار می‌گیرد.

دکتر هاشمی نسب، با بیان این‌که روش PDIA بر اجماع نخبگانی و گفتمان سازی تمرکز دارد، اظهار داشت: اجماع سازی نخبگان فعال در حوزه خانواده نسبت به حل مسائل پیرامونی این عرصه و نیز تبدیل این مسئله به مطالبه همگانی ازجمله رویکردهای روش PDIA در موضوع خانواده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت تقویت همکاری‌های دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز پژوهشی مبنا تأکید کرد و یادآور شد: با توجه به اشتراکات موضوعی دو مجموعه در پژوهش‌های فرهنگی، دسترسی به اجماع نخبگانی کشور و نیز اهمیت گفتمان سازی و تبدیل مباحث جدی نظام اسلامی به مطالبات مردمی همکاری دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز پژوهشی مبنا از اهمیت وافری برخوردار است.

دکتر هاشمی نسب، آسیب‌شناسی نهادهای حاکمیتی دینی، تدوین سیاست‌گذاری واحد و تقسیم‌کار آسیب شناسانه و دقیق را ازجمله بسترهای مشترک برای تقویت همکاری‌ها توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: توجه به خلاء‌های اجتماعی فرهنگ دینی و رهاشدگی برخی گروه‌های اجتماعی، بر اهمیت پیگیری کارهای مشترک در حوزه فرهنگ دینی کشور می‌افزاید.

 

دکتر صدقی، معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا نیز در بخش دیگری از این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و رویکردهای نوین این مرکز، بر گستره شبکه اساتید و نخبگان حوزوی و دانشگاهی مرتبط با مرکز پژوهشی مبنا اشاره کرد.

حجت‌الاسلام مقدم، نیز گزارشی از فرایند تدوین نظام‌واره جامع مسائل کشور توسط مرکز پژوهشی مبنا ارائه و بر اهمیت نقش همکاری‌های نهادهای همسو در حل آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی تأکید کرد.

مرکز پژوهشی مبنا

View the embedded image gallery online at:
http://mabnarc.ir/index.php/item/5863-news174#sigProId9a9edd609f

بازدید 157 آخرین ویرایش در پنج شنبه, 20 مرداد 1401 10:12
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است