شنبه, 22 مرداد 1401 17:37

دیدار مدیر سازمان تبلیغات قم، از مرکز پژوهشی مبنا

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

حجت‌الاسلام شعبان زاده مدیر سازمان تبلیغات قم، از مرکز پژوهشی مبنا دیدار کرد.

حجت‌الاسلام شعبان زاده ضمن تقدیر از فعالیت‌های ارزشمند مرکز پژوهشی مبنا با بیان این‌که جای چنین مراکزی در کشور کم است، مدیریت را سرچشمه‌ی تمام مسائل حوزه برشمرد و اظهار داشت: حوزه در عرصه نظام‌سازی، نیروسازی، فرهنگ‌سازی و رهبری تحولات نظام، نیازمند تقویت مدیریتی است.

 به گزارش روابط عمومی مرکز مبنا، دکتر سید سعید هاشمی نسب، در جلسه دیدار حجت‌الاسلام شعبان زاده مدیر سازمان تبلیغات قم، از مرکز پژوهشی مبنا، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های راهبردی این مجموعه اظهار داشت: چاپ و انعکاس نشریه پیرامون باهدف بررسی و تحلیل تحولات فصل حوزه‌های علمیه ازجمله رویکردهای محیط‌شناسی مرکز پژوهشی مبناست.

معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا با بیان این‌که این مجموعه پژوهش‌های راهبردی با تأسیس گروه فرهنگی - دینی ضمن مطالعه مباحث فرهنگ دینی جامعه، سعی می‌کند با رویکرد دینی، پاسخ مسائل و چالش‌ها جامعه را ارائه نماید.

دکتر هاشمی نسب رویکرد پژوهشی مبنا را استخراج نظام‌واره‌ی مسائل و پیگیری فعالیت ها مبتنی بر آن را از مهم‌ترین رویکردهای پژوهشی مبنا توصیف کرد و اذعان داشت: تدوین نظام واره های مسائل حوزه و روحانیت، مسائل فرهنگی – دینی کشور و نظام واره مردم‌سالاری دینی و ترسیم اولویت‌بندی و تمرکز بر حل مسائل ریشه‌ای مهم‌ترین رویکرد تحقیقاتی مرکز پژوهشی مؤلفه‌های بنیادین نظام اسلامی است.

وی بر اهمیت ارائه راهبردها و راهکارهای نخبگانی و ترسیم نقشه راه عملیاتی پیش روی نهادهای مسئول تأکید کرد و ابراز داشت: مرکز پژوهشی مبنا در عرصه وضعیت‌شناسی، بحث دین‌داری در ایران را مورد مطالعه قرار می‌دهد. تدوین سالنمای دینداری و پیمایش سالانه دینداری در کشور ازجمله اقدامت این حوزه است.

دکتر هاشمی نسب توجه به روش PDIA، یا روش مطالعات راهبردی تطابق‌گر را موردتوجه قرارداد و یادآور شد: مرکز پژوهشی مبنا در پژوهش‌های راهبردی خود، ناظر به آسیب‌ها و چالش‌های نظام جامعه‌پذیری ایران، مهم‌ترین نهادهای آسیب‌پذیر مؤثر بر مباحث فرهنگی و دینی کشور را بررسی می‌کند.

معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا در ادامه گزارشی از رویکرد مطالعاتی مبنا در حوزه خانواده ارائه کرد و خاطرنشان ساخت: مرکز پژوهشی مبنا ضمن احصا مسائل خانواده در ایران و برپایی جلسات، نشست ها و کمیسیون های تخصصی، تأسیس یک نهاد متولی مسئول را راهبرد اساسی و کلان برای حل مسائل و چالش‌های حوزه خانواده می‌داند.

وی اجماع‌سازی نخبگانی و حرکت به سمت گفتمان‌سازی را از الزامات عملیاتی سازی مطالعات راهبردی دانست و یادآور شد: متأسفانه در کشور با بیماری بزرگ‌سَری مواجه هستیم، بدین معنا که آرمان‌ها و آرزوهای خیلی بلندی داریم؛ ولی برای اجرا دست‌هایمان کوچک است؛ چرا که نظام اداری ایران 100 سال پیش طراحی‌شده و تحولی در آن صورت نگرفته است.

دکتر هاشمی‌نسب آسیب‌شناسی نهادهای حاکمیتی دین و ترسیم همکاری‌های تنگاتنگ پژوهشی با مجموعه‌های حوزوی را راهبرد و رویکرد مهم مرکز پژوهشی مبنا ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: پیگیری پژوهش‌های مشترک، اجماع سازی نخبگان دینی – مذهبی، گفتمان سازی  و انسجام‌بخشی به نهادهای حاکمیت دینی در مسیر حل مسائل ریشه‌ای نظام اسلامی و جامعه ازجمله قالب‌های همکاری مرکز پژوهشی مبنا و سازمان تبلیغات اسلامی است.

 

حجت‌الاسلام شعبان زاده نیز در ادامه این دیدار ضمن تقدیر از فعالیت‌های ارزشمند مرکز پژوهشی مبنا با بیان این‌که جای چنین مراکزی در کشور کم است، مدیریت را سرچشمه‌ی تمام مسائل حوزه برشمرد و اظهار داشت: حوزه در عرصه نظام‌سازی، نیروسازی، فرهنگ‌سازی و رهبری تحولات نظام، نیازمند تقویت مدیریتی است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم بر لزوم حرکت حوزه بر مدار تحقق دین در متن زندگی مردم تأکید کرد و یادآور شد: نیاز است تا حوزه‌های علمیه، ناظر به رسالت سنگینی که بر دوش دارند، بر نهادها و ساختارهایی که به تحقق دین در متن زندگی مردم می‌انجامد، تمرکز داشته باشد.

وی بر اهمیت شکست محاصره جهاد تبیین و بیان حقایق در حوزه‌های مختلف هنر و محصولات هنری، خبر و شبکه‌های اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین موانع گفتمان سازی تصریح کرد و اظهار داشت: اختلال و فقدان محاسبه‌ی درست ظرفیت‌ها باعث گردیده تا دو عامل مهم نفوذ جریانی و تحریم،  سد بزرگی در مقابل فهم درست حقایق و اختلال در ناکارآمدی نظام ایجاد کند.

حجت‌الاسلام شعبان زاده به موضوع متغیرهای نفوذ جریانی و تاثیر آن بر تحلیل‌های ناکارآمدسازی‌ها اشاره کرد و اذعان داشت: دشمن برای مهار و استحاله‌ی قم آرایش تهاجمی گرفته است، لذا باید سازمان‌دهی، برنامه‌ها، مراقبت‌ها و بصیرت‌آفرینی‌های ما برای مقابله‌ی با طرح تهاجمی دشمن دقیق مشخص باشد؛ متأسفانه اصلاً نمی‌دانیم که دشمن دارد چه می‌کند تا در برابر او آرایش درست بگیریم.

وی متحدسازی جوانان کشور برای شکل‌گیری جریان‌ها و حلقه‌های میانی و ترسیم درست راهبری جریان‌ها و حلقه‌ها از طریق قرارگاه‌های مردمی را بسیار مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: تبیین دقیق صحنه، تعیین جهت‌گیری درست، شناخت ظرفیت‌ها و ارائه‌ی راهکارهای عملی، مهم‌ترین رسالت قرارگاه‌های مردمی است.

حجت‌الاسلام شعبان زاده بر لزوم سازمان‌دهی جوانان مؤمن و جهت‌دهی به رویکردهای تشکیلاتی برای جریان سازی را مورد تأکید قرارداد و اذعان داشت: فعالیت ارزشمند مرکز پژوهشی مبنا در راستای ترسیم جریان‌ها و حلقه‌های میانی در حوزه‌ی نظام کارشناسی کشور است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم با بیان این‌که برای برون‌رفت از وضعیت نابسامان کشور در حوزه‌ی تربیت نیرو باید جریان‌های حلقه‌ی میانی را در حوزه‌های مختلف بین‌الملل، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و... ترسیم و تقویت نماییم، اظهار داشت: تا ما در کشور صدها  مرکز مبنا و موسسه رویان‌ نداشته باشیم، نمی‌توانیم نرم‌افزار و کارگزار دولت اسلامی را شکل دهیم.

وی قیام اراده‌ها، راهبری اراده‌ها و تربیت اراده‌ها را سه رکن معماری جدید تحول حوزه‌ی فرهنگ برشمرد و ابراز داشت: در استعمار کهن نقطه‌ی تمرکز دشمن فتح سرزمینی بود، در استعمار نو نقطه‌ی تمرکز دشمن تربیت مهره‌ها از طریق کودتا و در استعمار فرانو نقطه‌ی تمرکز دشمن تصرف اراده‌ها از طریق القاء نظام کارشناسی خودش است.

حجت‌الاسلام شعبان زاده جهاد تبیین را مهم‌ترین مؤلفه مؤثر بر قیام اراده‌ی نخبگانی و مردمی برای حل مسائل کشور توصیف کرد و اذعان داشت: اراده‌های قیام کرده، باید از طریق استقرار الگوی حکمرانی مردمی راهبری شوند، مسجد جامعه‌پرداز یکی از این الگوهاست.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم با اشاره به این‌که برای جامعه‌سازی و جامعه‌پردازی نیاز است تا اراده‌های همگانی در قامت الگوساز و از طریق اصلاح سبک زندگی تربیت شوند، اظهار داشت: خانواده مهم‌ترین و بنیادی‌ترین سلول جامعه‌پردازی و نقش مادر در خانواده محور تمام تحولات است.

وی تحول در نظام تعلیم و تربیت را سلول بنیادین تحول در حوزه‌های علمیه برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر به سراغ تحول در نظام تعلیم و تربیت نیاید، لایه‌های بعدی حوزه متحول نمی‌شود. دستگاه‌های تبلیغی اگر می‌خواهند اصلاحات اجتماعی رخ دهد، باید گفتمان‌سازی‌شان را روی نقاط بنیادی متمرکز نماید

حجت‌الاسلام شعبان زاده در پایان با تأکید بر این‌که مفهوم‌سازی را باید در محیط تحقق معارف دین و در متن زندگی مردم تعقیب کنیم نه در محیط تبیین، خاطرنشان کرد:  الگودهی، ترسیم ساختارهای اجتماعی، ارائه پیوست‌های فرهنگی و گفتمان‌سازی  از مهم‌ترین نیازهای تبلیغی جامعه است.

 مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 109 آخرین ویرایش در سه شنبه, 01 شهریور 1401 12:11
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است