پنج شنبه, 20 مرداد 1401 11:41

دیدار دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از مرکز پژوهشی مبنا دیدار کرد.

دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در بازدید از مرکز پژوهشی مبنا بر اهمیت فعالیت‌های پژوهشی در بحث‌های کلان و سیاستی راهبردی اشاره کرد و اظهار داشت: امید است بتوانیم با ایجاد یک شبکه نخبگانی، مراکز علمی پژوهشی را در کنار هم و به‌صورت درهم‌تنیده داشته باشیم و باتدبیری درست،  به‌صورت کارآمدتر، از همه ظرفیت‌ها و نظریات در جهت هم‌افزایی علمی استفاده کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با تکیه‌بر اهمیت توجه به پژوهش‌ها و گزارشات سیاستی راهبردی، یادآور شد: موضوع گزارشات و پژوهش‌ها باید به نحوی تعیین شوند که بتوان در هر حوزه علمی، گزارش سیاستی تولید کرد. وی افزود: ما در مجلس نسبت به طرح‌ها و لوایح اولویت‌بندی داریم اما آن چیزی که مؤثرتر باشد، قطعاً در قالب طرح‌ها و لوایح پیگیری می‌شود.

ایشان در بخش بعدی صحبتهای خود با بیان، عدم وجود نظریات منسجم در حوزه‌های مختلف اذعان داشت: "ما در حوزه‌های گوناگون مثل اقتصاد سیاست و ... نیاز به نظریه‌های مبنا داریم کاش یک نفر متکفل این امر می‌شد و این کار را انجام می‌داد."

 آقای رفیعی آتانی  گفت : "ما باید با فرا تحلیل به این نتیجه برسیم که در قضایای مختلف کجای قصه‌ایم؟ شهید صدر برای موضوع فقه، کار وسیعی انجام داد و الان ما باید برای موضوعات دیگر همین کار را انجام دهیم.

در این جلسه معاون پژوهشی مرکز مبنا، آقای دکتر هاشمی نسب به معرفی گروه‌های علمی مرکز پژوهشی مبنا پرداخت؛  سپس آقای دکتر دشتی تمایزات مرکز پژوهشی مبنا را نسبت به سایر مراکز برشمرده و مسئله محوری، نظام وارگی، روش مسئله محور راهبرد گرا، شبکه نخبگانی وسیع، غیر جناحی بودن، حوزوی و دانشگاهی بودن همه‌ی پژوهشگران و دسترسی به نهادها و امین نهادهای نظام و حوزه را اصلی‌ترین وجه تمایزات مبنا عنوان کرد و سپس کلان پروژه‌های مرکز پژوهشی مبنا را به چند دسته تقسیم نمود:

 یک : کلان پروژه‌های مسئله یابی که نظام واره‌ها هستند؛ نظام‌واره مسائل دینی فرهنگی نظام‌واره مردم‌سالاری دینی، نظام‌واره حوزه و روحانیت، نظام‌واره تعلیم و تربیت، نظام‌واره جامع مسائل کشور.

دو: کلان  پروژه‌ها در بحث مسئله شناسی را همان یازده‌تا مسئله مادر هستند که  کلان پروژه‌ها در حوزه‌ی جریان‌شناسی، جریان‌شناسی حوزه‌ی علمیه‌ی قم و جریان‌شناسی حوزه‌ی علمیه‌ی نجف در این حوزه می‌باشد.

سوم: کلان پروژه‌ی سالنمای سنجش دین و دین‌داری در کشور؛

رئیس مرکز پژوهشی مبنا منظومه کارآمدی نظام اسلامی و احصاء یازده مسئله مادر کشور توسط مرکز پژوهشی مبنا را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: مهم‌ترین دغدغه‌ی مرکز پژوهشی مبنا  رفع اختلال در کارآمدی نظام است، نظام اداری کشور در مرکز این اختلالات وجود دارد؛ متاسفانه نظام اداری کشور به عنوان دست‌های نظام فشل است و اگر تحول بنیادین نظام اداری اتفاق نیافتد در دراز مدت نمی‌توان اقدامات در خور توجهی رقم زد.

مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 128 آخرین ویرایش در جمعه, 28 مرداد 1401 14:59
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است