پنج شنبه, 03 شهریور 1401 06:42

بررسی تقویت نگاه حکمرانی در کشور

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دیدار حجت‌الاسلام‌ والمسلمین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه: اگر الگو مبنا به نهادهای دیگر تسری پیدا کند؛ نهادهای آموزشی و پژوهشی کشور در حل مسائل جامعه توانمندتر عمل خواهند نمود

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در مرکز پژوهشی مبنا با دکتر دشتی دیدار و گفتگو کرد.

 دکتر دشتی رئیس مرکز پژوهشی مبنا در دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی مبنا را مخفف مؤلفه‌های بنیادین نظام اسلامی برشمرد و ابراز داشت: این مرکز پژوهش، آسیب‌شناسی و مسئله شناسی در حوزه دین، نظام دینی و فرهنگ دینی را رسالت خود می‌داند.

وی مسئله محوری و نگاه نظام وارگی به مسائل را رویکرد اصلی مبنا در اجراسازی پژوهش با روش PDIA توصیف کرد و اظهار داشت: مرکز پژوهشی مبنا مبتنی بر روش تحقیق مسئله محور راهبرد گرا با شبکه‌ نخبگی وسیعی ارتباط دارد.

دکتر دشتی ارائه صدها پژوهش، مسئله شناسی، تدوین نظام‌واره مسائل، نظریه‌پردازی و نظام سازی را بخشی از اقدامات ده‌ساله مرکز پژوهشی مبنا در مسیر کارآمد سازی آن‌هم مبتنی بر کارآمدی عدالت پایه‌ی نظام اسلامی دانست.

ایشان در ادامه به برخی از کلان پروژه‌های مبنا در عرصه مسئله‌یابی‌ها و تدوین نظام‌واره‌ مسائل اشاره کرد و یادآور شد: تدوین نظام‌واره مسائل دینی و فرهنگی کشور، نظام‌واره مردم‌سالاری دینی، نظام‌واره‌ آموزش کشور و نیز تدوین نظام‌واره‌ جامع مسائل کشور مبتنی بر ابعاد سیاسی - اداری، اقتصادی - زیربنایی و فرهنگی - اجتماعی بر اساس اولویت‌بندی مسائل اصلی، میانی، خُرد تنها بخشی از کلان پروژه‌های مرکز پژوهشی مبنا در طی سال‌های اخیر است.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا با بیان این‌که این مجموعه راهبردی حدود 60 مسئله‌ی فرهنگی - دینی کشور را با روش SPM، تحت عنوان افق مکث بررسی نموده است، اظهار داشت: روش مسئله محور راهبرد گرا، مسئله شناسی تا شرح وظایف نهادها در رابطه با مسئله را ترسیم می‌کند.

وی جریان شناسی های فکری و نسبت آن انقلاب اسلامی را از دیگر رویکردهای مرکز پژوهشی مبنا عنوان کرد و اذعان داشت: وضعیت‌شناسی‌ها از دیگر رویکردهایی است مبنا دنبال می‌کند، تاکنون سالنمای سنجش وضعیت دین و دین‌داری باهدف شناخت کاملی از وضعیت دین‌داری، نهادهای دینی، اماکن دینی، مسائل و چالش‌های دین‌داری تدوین، ارائه و به‌روزرسانی می‌گردد.

دکتر دشتی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به رویکرد مبنا در نظریه‌ها و نظامات دینی ازجمله نظام حقوق بشر اسلامی، فقه اجتماعی و نظریه‌ی دولت اسلام، آغاز تدوین سالنمای سبک زندگی اسلامی - ایرانی را جدیدترین رویکرد این مجموعه توصیف کرد و یادآور شد: مرکز پژوهشی مبنا در بحث سیاست‌پژوهی‌ها، 50 سیاست در خصوص برنامه‌ی هفتم توسعه را به مجمع ارائه نموده است

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه نیز در ادامه این دیدار ضمن تقدیر از فعالیت‌های پژوهشی مبنا، رویکرد اندیشکده‌ای در پیگیری پژوهش‌های راهبردی و حل مسئله با مبانی، بنیان‌ها و هرمونیک علمی را از برجسته‌ترین امتیاز مرکز پژوهشی مبنا دانست.

وی بر اهمیت بررسی مسئله‌های نظام، شناخت چالش‌ها و آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای علمی و نخبگانی مرکز پژوهشی مبنا را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: اگر الگو مبنا به نهادهای دیگر تسری پیدا کند؛ نهادهای آموزشی و پژوهشی کشور در حل مسائل جامعه توانمندتر عمل خواهند نمود..

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تأکید بر تقویت نگاه حکمرانی در کشور؛ حکمرانی را به معنای سیاست‌گذاری، تنظیم معلومات عمومی و نگاه حاکمیتی به حل مسائل عنوان کرد و ابراز داشت: نیاز است تا دایره مشارکت دولت، بخش خصوصی و مردم در سه ساحت حکمرانی اعم از سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و قوانین عمومی به‌خوبی تعیین گردد.

وی ترسیم شورای عالی حکمرانی برای تمام مسائل را مهم‌ترین مؤلفه حکمرانی موفق توصیف کرد و اذعان داشت: این‌که شورای عالی انقلاب فرهنگی را این‌قدر گسترده کنیم که به همه‌چیز بپردازد، این‌طور نمی‌شود، کما این‌که شورای عالی حکمرانی فضای مجازی نیاز است، شورای عالی حکمرانی مسکن نیز نیاز داریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: این شوراهای عالی حکمرانی درواقع سیاست‌گذاری، نظارت و رصد و ارزیابی حوزه تخصصی خود را بر عهده خواهد داشت؛ یعنی ببیند کار مطابق سیاست‌ها و مقررات انجام‌شده یا نه، ساختار درست تنظیم‌شده است یا نه،  گفتمان‌سازی بایسته شکل‌گرفته یا نه. شوراهای عالی حکمرانی باید نقش مردم، بازار و مقولات متفاوت را در سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری مدنظر داشته باشند.

مرکز پژوهشی مبنا

 

View the embedded image gallery online at:
http://mabnarc.ir/index.php/item/5879-news187#sigProId7e55cab993

 

 

بازدید 165 آخرین ویرایش در شنبه, 19 شهریور 1401 16:11
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است