سه شنبه, 15 شهریور 1401 20:28

دیدار معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از مرکز پژوهشی مبنا

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دکتر حسین محمدی معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از مرکز پژوهشی مبنا دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، روز یکشنبه مورخ ششم شهریورماه، دکتر حسین محمدی معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به همراهی مهندس علی درودیان، مدیر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی و خانم دکتر پروینیان با حضور در مرکز پژوهشی مبنا با دکترصدقی معاون ارتباطات و دکتر هاشمی نسب دیدار و به گفتگو پرداخت.

دکتر صدقی، معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا در ابتدای این دیدار، ضمن معرفی این مرکز و ارائه گزارشی از فعالیت‌ها علمی این مجموعه و بیان ظرفیت ها و شیوهای نوین حل مسائل، بر طرح های سیاستی پژوهشی انجام شده در مرکز مبنا به خصوص طرح تجمیع نهاد های خانواده محور و ضرورت تشکیل وزارت خانواده اشاره و بر نحوه تعامل این مرکز با اساتید و نخبگان حوزوی و دانشگاهی به گفتگو پرداخت.

دکتر سید سعید هاشمی‌نسب، در بخش بعدی این دیدار توجه به فعالیت‌های پژوهشی بنیادی را از رسالت‌های مبنا توصیف کرد و اظهار داشت: مرکز پژوهشی مبنا برای رسیدن به اصل مهم کارآمدی نظام، سه‌گام اساسی تشخیص مسئله، حل مسئله و اجرای راه کارهای پژوهشی را ترسیم نموده است؛ حل مسائل مهم‌ترین اصل رسیدن به‌نظام کارآمد است.

معاون پژوهش مرکز مبنا با بیان این که تشخیص مسائل با بهره‌گیری از نگاه نظام‌واره‌ای احصاء و اولویت‌بندی می‌گردد، اظهار داشت:  مرکز پژوهشی مبنا فرایند حل مسئله را با بهره‌گیری از روش مسئله‌محور راهبردگرا ترسیم و راهبردها، راهکارها و مسئول اجرایی حل مسئله را به‌صورت دقیق مشخص می‌سازد.

وی با اشاره به این‌که وضعیت مطلوب مسائل، مبتنی بر منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی ترسیم می‌گردد، یادآور شد:  وضعیت سنجی با بهره‌گیری از مطالعات پیمایشی صورت می‌گیرد و در ادامه تمام اسناد و پژوهشی‌های مکتوب جمع‌آوری و عوامل احصاء شده برای تشخیص گره‌های اصلی، در مظان نظرسنجی نخبگی قرارگرفته، بر اساس آن مصاحبه‌های نخبگانی انجام  می‌شود؛ گروه پژوهشی راهبردها، راهکارها و مسئول اجرای سیاست‌ها مبتنی بر تمام تحقیقات به‌دست‌آمده را مشخص می‌سازد.

دکتر هاشمی نسب بر اهمیت هم‌نوایی و همراهی اجرا و پژوهش در تحقیقات راهبردی تأکید کرد و اذعان داشت: مرکز پژوهشی مبنا سه کلان پروژه خانواده، فقه اجتماعی و تحول بنیادین نظام اداری را ناظر به مسئله‌شناسی‌های صورت‌گرفته، بررسی می‌کند.

وی در ادامه با بیان این که جامعه ایرانی در نظام جامعه‌پذیری و جذب اجتماعی با مشکلات بسیاری روبرو شده است، خاطرنشان ساخت: بالارفتن سن ازدواج، افزایش مجردان قطعی و گسترش سالمندان مجرد بحرانی را در حوزه نهاد خانواده و بحث جذب اجتماعی ایجاد نموده است.

معاون پژوهش مرکز مبنا در ادامه ضمن ارائه گزارشی از برپایی کرسی‌های علمی تخصصی در مرکز پژوهشی مبنا، بیماری بزرگ‌سَری را از برجسته‌ترین ایرادات نظام اداری کشور  توصیف کرد و ابراز داشت: دستان نظام اداری کشور برای اجرای درست ایده‌های بلند، اسناد و راهبردهای ترسیمی ناتوان، ضعیف و بسیار کوتاه است.

وی شناخت شیوه‌ها، فرایندها و هنجارهای حاکم بر حکمرانی در ایران را مهم ارزیابی کرد و اذعان داشت: فقدان سنت سیاستی در حوزه خانواده چالش‌هایی را در نظریه‌پردازی و ترسیم اولویت‌ها ایجاد نموده است؛ در فعالیت‌های اندیشکده‌ای در عین شناسایی نخبگان و سیاست‌گذاران، اجماع نخبگانی برای اجرای راهبردها مهم شمرده می‌شود.

دکتر هاشمی‌نسب گفتمان‌سازی و فراگیری ادبیات اجتماعی را از جمله اصول مهم موفقیت در حل مسائل راهبردی دانست و یادآور شد: در حل مسائل باید زمین پیاده‌سازی، شرایط و اقتضائات اجرای راهبردها و راهکارها به‌خوبی مدنظر قرار گرفته، حل مسئله به گفتمان هژمونی مسئولین مرتبط با مسائل فرهنگی تبدیل می‌شود.

وی با بیان این که علی‌رغم میدان‌داری نهادهای مختلف در موضوع خانواده، همچنان نهاد مسئول خاصی برای خانواده وجود ندارد، یادآور شد: در حوزه خانواده نیازمند تأسیس مرکز اجرایی قانونی سیاست‌گذار، پاسخگو و برخوردار از ساختار دانشی لازم برای تربیت نیرو و اجرای سیاست‌ها هستیم.

معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا در بخش پایانی سخنان خود، گزارشی از رصد تجربیات بین‌المللی کشورها در حوزه خانواده ارائه کرد.

دکتر محمدی در ادامه این دیدار نیز ضمن تقدیر از تلاش مجاهدانه پژوهشگران مرکز پژوهشی مبنا، گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین ارائه کرد و اظهار داشت: تغییر ریل تحولی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه با تمرکز بر تقویت بهره‌گیری از ظرفیت انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و تشکل‌های سیاسی اجتماعی دانشجویی دنبال می‌شود.

معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تدوین الگوی مدیریت فرهنگی دانشگاهی را از جمله رویکردهای جدید معاونت فرهنگی دانشگاه امام خمینی (ره) توصیف کرد و یادآور شد: تدوین الگوی مدیریت فرهنگی و استخراج الگوی موفق مبتنی بر قوانین و شرایط نظام آموزش عالی کشور از جمله رویکردهایی است که موردتوجه قرار گرفته است.

دکتر محمدی با بیان این که در الگوی مدیریت فرهنگی فضای دانشگاهی، بیش از معلول‌ها باید به علت‌ها توجه داشته باشیم، اظهار داشت: ارتقای مشارکت و اعتمادافزایی در میان دانشجویان، تقویت امید و تاب‌آوری اجتماعی و نیز توجه به سرمایه انسانی در حوزه مهارت‌افزایی‌های کاربردی، از جمله رویکردهای مهم الگوی مدیریت فرهنگی دانشگاهی است.

وی راه‌اندازی مرکز نوآوری فرهنگی و اجتماعی با تمرکز بر فعالیت‌های دانشجویی را از جمله رویکردهای معاونت فرهنگی دانشگاه امام خمینی (ره) دانست و یادآور شد: هم‌اندیشی دختران ایران تحت عنوان هدی، به‌منظور تقویت هویت دانشجوی تراز، مبتنی بر سبک زندگی اسلامی راه‌اندازی شده است تا دانشجویان خودشان فضای گفتگو محور ایده‌پردازانه را برای کشف مسئله‌ها و تبادل نظر ترسیم نمایند.

دکتر محمدی استاد، رسانه و خانواده را مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر تربیت دانشجویان عنوان کرد و با بیان این که تجربه‌نگاری اساتید در حوزه‌های تربیتی و امیدآفرینی ثبت می‌گردد، خاطرنشان ساخت: امیدواریم تا با همکاری مرکز پژوهشی مبنا بتوانیم با برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی، فعالیت‌های اندیشکده سبک زندگی زن و خانواده در فضای دانشگاهی را تقویت نماییم.

معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) هویت دانشجویی را جدی‌ترین ابزار و دریچه ورود برای اثربخشی در حوزه خانواده توصیف کرد و یادآور شد: امیدواریم بتوانیم ایده‌های خام برای احیای نقش تربیتی خانواده از رهگذر دانشجویی را در قالب نظام‌واره‌ای منسجم، در مسیر حل مسائل حوزه خانواده دخیل نماییم.

دکتر محمدی در بخش پایانی سخنان خود گزارشی از ظرفیت‌های ویژه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین ارائه کرد.

View the embedded image gallery online at:
http://mabnarc.ir/index.php/item/5886-news186#sigProIded2263d2be

مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 293 آخرین ویرایش در چهارشنبه, 16 شهریور 1401 15:02
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است