چهارشنبه, 21 دی 1401 13:45

زن آدم نیست...حوا است.

این مورد را ارزیابی کنید
(8 رای‌ها)

یادداشتی از هاجر رودسرابی، مدیر واحد نخبگی و مسئول پنل خانواده مرکز پژوهشی مبنا

ما از دنیای غرب برای تحقیر مقام زن و جایگاه رفیع خانواده طلبکاریم.

  ۲۰ جمادی‌الثانی مصادف با ولادت حضرت فاطمه سلام‌الله علیها است، بانویی که گل سرسبد تمام بانوان عالم است؛ تنها زنی که پدرش معصوم، شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده و پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله به او لقب ام‌ابیها داده است، یعنی زنی که برای پدرش همچون مادر بوده است.

زندگی و سیره حضرت زهرا سلام‌الله علیها به‌قدری آموزنده و جذاب است که هر زن آزاده‌ای در جهان، او را همچون قدیسه ای تحسین می‌کند؛ زنی که تولدش از دامن خدیجه کبری سلام‌الله علیها، همسر پیامبر گرامی اسلام (ص) و در کانون نخستین خانواده اسلامی با نغمه‌های آسمانی و تسبیح قدسیان همراه شد و خداوند به او لقب کوثر را عطا کرد چرا که او سرچشمه تمام خوبی‌های جهان است.

وقتی از زن و جایگاه او صحبت به میان می‌آید؛ پای دیدگاه‌های متفاوت و تعصب‌ها و احقاق حق‌های گسترده‌ای به میدان باز می‌شود و مباحثی چون آزادی زن، برابری زن و مرد و حتی برتری زن، با تفسیرها و تأویل‌های گوناگون به‌صورت جنجال‌برانگیزی مطرح می‌گردد؛ اما در واقعیت زن کیست و چه جایگاهی دارد؟ و چگونه می‌تواند به جایگاه حقیقی خود دست یابد؟

 برخلاف نظام عمیقاً مردسالار سرمایه‌داری غربی، در اسلام، هم زن و هم مرد در مسائلی، برجسته و برخوردار از امتیازات قانونی، فکری، نظری و عملی هستند اما غربی‌ها به‌دروغ، مردسالاری ذاتی خود را به اسلام نسبت می‌دهند.

اسلام در درجه‌ی اول به انسانیت انسان‌ها نگاه می‌کند و در درجه‌ی دوم به جنسیت آن‌ها و در همین بخش، نگاهش به جنسیت زن، فوق‌العاده متعالی و کرامت بخش است. درحالی‌که غرب زن را مایه‌ی التذاذ مردان قرار می‌دهد و این تحقیر زن است. اسلام برای به کمال رساندن زن، برنامه‌ی بندگی در عرصه‌های مختلف زندگی را به وی ارائه می‌دهد؛ برنامه‌ای که نه‌تنها موجب رشد خود زن، بلکه موجب رشد خانواده و جامعه‌ی او نیز می‌گردد.

اسلام وقتی برای مؤمنان، می‌خواهد نمونه‌ای معرفی کند، دو زن (همسر فرعون و حضرت مریم) را مثال می‌زند؛ و وقتی هم برای کافران، می‌خواهد الگویی معرفی کند، بازهم دو زن (همسر نوح و لوط) را مثال می‌زند؛ یعنی زن را نه‌فقط محور و عبرت و آیینه‌ای برای زنان، بلکه برای کل جامعه اعم از مرد و زن قرار می‌دهد که این نشان‌دهنده نگاه اسلام به زن و نقش الگویی او برای کل جامعه است.

با حمایت و ریل‌گذاری صحیح جمهوری اسلامی طی چهار دهه گذشته در حوزه زنان و با آگاه شدن دختران این سرزمین از جایگاه و ارزش واقعی خود و با درخشش زن ایرانی در میادین مختلف جهانی، کارنامه درخشانی از رشد چشمگیر زنان در حوزه‌های مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی ایجادشده است که به علت ملموس و عینی بودن آن، نه قابل‌انکار است و نه حتی دشمن‌ترین افراد با انقلاب اسلامی به خود اجازه می‌دهد این مسیر رشد و ترقی زنان و ارتقای بی‌نظیر بانوان در پرتو حمایت و حیات جمهوری اسلامی را نادیده بگیرند.

به‌واقع، انقلاب اسلامی برخلاف غرب که چندین دهه است زن را در مسیر سراشیبی سقوط جایگاه و ارزش قرار داده و با نگاه پست ناشی از شهوت و ثروت، به‌جای ارتقای مقام زن، آن را به کالایی مصرفی و درجه 2 تبدیل کرده است؛ زن آسیب‌دیده از سرایت ویروس زندگی غربی را با نسخه‌ای شفابخش از کتاب درمانگر قرآن و دین نجات‌بخش اسلام به جایگاهی قریب به جایگاه ارزشمند و رفیع خود رسانده است.

موضوع حضور اجتماعی زنان و نقش‌آفرینی این قشر در عرصه‌ مسائل جامعه، یکی از نقاط همیشگی موردبحث و چالش‌برانگیز در جوامع و فرهنگ‌های مختلف بوده است که در جامعه‌ ایران نیز، برخوردهای توأم با افراط‌وتفریط و نگاه‌های غرب‌زده یا متحجرانه در مواجهه با این مسئله، مشکلاتی را ایجاد کرده است.

رهبر فرزانه انقلاب، در دیدار اخیر خود با اقشار مختلف بانوان، مهم‌ترین واصلی‌ترین وظیفه زن را دو نقش مادری و همسری، یعنی نقش خانه‌داری خواندند اما تأکید کردند: البته خانه‌داری به معنی خانه‌نشینی و پرهیز از تدریس، مجاهدت و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیست بلکه یعنی، زن بتواند هر کار دیگری که ذیل اصالت خانه‌داری امکان و به آن علاقه داشت، انجام دهد.

حال زن امروز با این نگاه متعالی و متربیانه، الگویی می‌خواهد تا بتواند نسل بشر را هدایت کند. الگویی برای فهم درست، هوشیاری، درک موقعیت‌ها و انتخاب بهترین کارها ولو با فداکاری و ایستادگی برای انجام تکلیف بزرگی که خدا بر دوش انسان‌ها گذاشته است.

اسلام حضرت فاطمه سلام‌الله علیها را به‌عنوان نمونه و اسوه‌ی زن معرفی می‌کند. زندگی ظاهری، جهاد، مبارزه، دانش سخنوری، فداکاری، شوهرداری، مادری، همسری، حمایت از پیغمبر و ولایت، حضور در همه میدان‌های سیاسی و نظامی و انقلابی و برجستگی‌های همه‌جانبه او که مردهای بزرگ را در مقابلش، به خضوع وا‌می‌دارد؛ و به‌واقع، الگوی زنی که اسلام می‌خواهد بسازد این است.

روز زن، یعنی یادآوری این نگاه درست و مبتنی بر منطق به زنان که نیمی از جمعیت بشر را تشکیل می‌دهند؛ آن‌هم نیمی که اگر نگاه کاوشگر انسان بخواهد نقش آن را با نقش‌های دیگر مقایسه کند؛ خواهد دید که نقش این نیم، حساس‌ترین، ظریف‌ترین، ماندگارترین و مؤثرترین نقش‌ها درحرکت تاریخ انسان و در سیر بشریت به‌سوی کمال است.

از دیدگاه مقام معظم رهبری مدظله آن چیزی که امروز می‌توان آن را بحران مسئله زن در دنیا دانست؛ معلول دو چیز است، یکی نگاه غلط و بد فهمیدن جایگاه زن و شأن زن در جامعه و دیگری بد فهمیدن مسئله خانواده و تعاملات اعضا در درون آن است.

به نظر می‌رسد باید در زمینه ارزش و کرامت زن در نظر اسلام، بازنویسی و بازگویی و بازبینی جدی صورت بگیرد که طبق فرمایش مقام معظم رهبری مدظله از طریق موارد زیر محقق خواهد شد:

  • اصلاح قوانین در خصوص زنان (14/10/1401، 30/7/1376، 1/3/1390 و ...)
  • تبیین نظر اسلام در مورد حقوق زن و حقوق مرد (30/7/1376)
  • تحقق خواسته اسلام در باب خانواده و جایگاه زن در خانواده که این مهم نیاز به پشتوانه قانونی، تضمین قانونی و تضمین اجرایی دارد.(1/3/1390)

برای تحقق این موارد، تجمیع نهادهای خانواده محور و تشکیل نهاد متولی مسئول خانواده در کشور که بارها و بارها از سوی رهبر فرزانه انقلاب، از مسئولین امر مطالبه شده است؛ ضروری به نظر می‌رسد.

سخن پایانی آنکه نتیجه و عاقبت راه و البته دامی که در سال‌های اخیر و بیشتر از آن، امروز از سوی سردمداران ریاکار غربی و رسانه‌های وابسته به دشمنان ایران پیش پای دختران و زنان کشورمان گذاشته‌شده است، کاملاً عیان است. نابودی نهاد خانواده و تبدیل زن به عنصر تأمین‌کننده خواسته‌های پایان‌ناپذیر شهوانی مردان و توجه به زن، نه به خاطر ارزش‌های ذاتی‌اش بلکه به علت جاذبه‌های ظاهری و جنسی ارمغان این مسیر است. به همین دلیل است که ما از دنیای غرب برای تحقیر مقام زن و جایگاه رفیع خانواده طلبکاریم اما " تا آفتاب درخشان خدیجه‌ کبری علیهاالسلام و فاطمه زهرا علیهاالسلام و زینب کبری علیهاالسلام می‌درخشد، طرح‌های کهنه و نو «ضدّ زن» به نتیجه نخواهد رسید و هزاران زن کربلاییِ ما نه‌تنها خطوط سیاه ستم‌های ظاهری را درهم‌شکسته‌اند؛ بلکه ستم‌های مدرن به زن را نیز رسوا و بی‌آبرو کرده و نشان داده‌اند که حق کرامت الهی زن، بالاترین حقوق زن است که در جهانِ به‌اصطلاح مدرن، هرگز شناخته‌نشده و امروز وقت شناخته شدن آن است. زن مجاهد مسلمان ایرانی، معلّم ثانی برای زنان جهان خواهد بود؛ پس از معلم اول که زنان مجاهد صدر اسلام بودند. 16/12/1391".

مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 262 آخرین ویرایش در پنج شنبه, 22 دی 1401 14:21
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است