جمعه, 07 بهمن 1401 23:25

لزوم اطلاع‌رسانی دقیق موضوع‌های مهم راهبردی برای مدیریت اذهان عمومی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در دیدار با شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان مطرح شد؛

لزوم اطلاع‌رسانی دقیق موضوع‌های مهم راهبردی برای مدیریت اذهان عمومی

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، دکتر محمدتقی دشتی رئیس مرکز پژوهشی مبنا با حضور در موسسه کیهان با آقای حسین شریعتمداری دیدار و گفتگو کرد.

 دکتر دشتی در دیدار با مدیرمسئول روزنامه کیهان، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های و رویکردهای مرکز پژوهشی مبنا، پژوهش در حوزه دین، فرهنگ دینی، نهادهای دینی و مردم‌سالاری را از مهم‌ترین اهداف و مسئله محوری در راستای حل مسائل نظام اسلامی  را برجسته‌ترین رویکرد مبنا توصیف کرد و ابراز داشت: مرکز پژوهشی مبنا با نگاه نظام‌واره‌ای به مسائل،  ریشه‌های تولیدکننده مسئله‌ها را هدف‌گذاری و تحقیقات و پژوهش‌های خود را در این مسیر عملیاتی می‌سازد.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا در ادامه گزارش از روش بدیع، منحصربه‌فرد و ترکیبی مسئله محور راهبردگرای مبنا ارائه کرد و ابراز داشت: مرکز پژوهشی مبنا با بومی‌سازی روش انطباق مداوم مسئله محور، بر لزوم هماهنگ‌سازی نهادهای اجرا در فرایند پژوهشی و حل مسئله تأکید دارد.

وی بابیان این‌که ارتباط با نخبگان حوزوی، دانشگاهی، اجرایی و دانشی کشور ظرفیت عظیمی را پیش روی پویاسازی پایش جنبه‌های مختلف مسئله ایجاد نموده است، خاطرنشان ساخت: مرکز پژوهشی مبنا با تأکید بر حرکت در کرانه‌های عالی نظام مقدس اسلامی، از تمام رویکردهای سیاسی و جناحی پرهیز می‌کند.

دکتر دشتی مسئله یابی، مسئله شناسی، وضعیت شناسی و آینده‌پژوهشی، تدوین مبانی نظری دولت و حکومت اسلامی، ترسیم نظام حقوق بشر اسلامی و پروژه مکنا(منظومه کارآمدی نظام اسلامی) را از مهم‌ترین کلان پروژه‌های مرکز پژوهشی مبنا دانست و اذعان داشت: بررسی 11 مسئله مادر بسترآفرین و نهادی مسائل کشور مهم‌ترین رویکرد پژوهشی مبناست؛ تغییر ارزش‌ها و هنجارهای بنیادین کشور، اختلال در ساختارها و بافتارهای اجتماعی و نیز اختلال در وحدت و انسجام ملی ازجمله مسائل مادر بسترساز مسائل کشور است.

ایشان در ادامه ضمن تبیین چهار نهاد جامع پذیر کشور، خانواده را اساسی‌ترین نهاد جامع پذیر اجتماعی کشور که دچار اختلال است نامید و اظهار داشت: نهاد آموزش و تعلیم کشور ما دچار اختلال بوده، به‌دور از مهارت محوری و تربیت گرایی، جوانان و نوجوانان را صرفاً به منبع ذخیره داده‌های علمی تبدیل می‌کند.

دکتر دشتی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به چالش‌ها و مسائل نظام اداری کشور، نظام اداری را محور بخش قابل‌توجهی از مسائل کشور دانست و ابراز داشت: مرکز پژوهشی مبنا در ترسیم راهبردها و راهکارهای تحول بنیادین نظام اسلامی، به تحولات هنجاری، ساختاری، روشی و فرایندی، نیروی انسانی، اصول حکمرانی و نظام دانایی  حاکم بر نظام اداری کشور توجه داشته است.

 آقای شریعتمداری نیز در ادامه این دیدار ضمن تقدیر از رویکردهای پژوهشی مرکز مبنا، بابیان این‌که همواره امیدوارانه در مسیرهای دشوار قدم برمی‌داریم، اظهار داشت:انگاره سازی و ارائه تصویر غیرواقعی از اوضاع کشور از برجسته‌ترین چالش‌های به‌روز کشور است.

وی در ادامه ضمن اشاره به روایت «النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا» از مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام، با اشاره به این‌که مردم دشمن چیزی هستند که نمی‌دانند، خاطرنشان ساخت: دنیا تشنه فرهنگ ناب اسلامی است؛ ولی متأسفانه ما آن‌گونه که باید در معرفی آن موفق عمل‌نکرده‌ایم.

مدیر مسئول روزنامه کیهان بر اهمیت توجه و به‌کارگیری قالب‌های متنوع رساندن پیام الهی به مخاطبان تأکید کرد و اذعان داشت: رویکردهای مرکز پژوهشی مبنا در راستای رساندن پیام دین و احصا راهبردها و راهکارهای عملیاتی سازی آن در جامعه ستودنی است.

شریعتداری واسپاری مدیریت اذهان عمومی به‌ویژه جوانان سرزمینمان به خارج از مرزها را از چالش‌های مهم کشور برشمرد و ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های موسسه کیهان، بر ضرورت توأمانی سرعت و دقت در اطلاع‌رسانی تأکید کرد و ابراز داشت: اطلاع‌رسانی دقیق و به هنگام موضوع‌های مهم راهبردی مبتنی بر راهکارهای عملیاتی، می‌تواند ازجمله بسترهای مهم همکاری مرکز پژوهشی مبنا و موسسه کیهان قرار گیرد.

ایشان ضمن اشاره بر ارزشمندی یافته‌های تحقیقاتی مرکز پژوهشی مبنا در حوزه فرهنگ دینی و ترسیم نظام مسائل کشور، از آمادگی موسسه کیهان  برای بازنشر، توسعه گستره انتشار و بسط راهکارهای عملیاتی خبر داد و خاطرنشان ساخت:حرکت در مسیر زمینه‌سازی  برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مبتنی بر مبانی اسلامی از دیگر عرصه‌هایی است که می‌تواند موردتوجه قرار گیرد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان روحیه استثماری تمدن غربی و حرکت برای پیاده‌سازی مبانی ناب اسلامی در ایران را از مهم‌ترین عوامل دشمنی غرب با ایرانیان توصیف کرد و ابراز داشت:امیدواریم در مسیر بررسی مسائل خانواده به‌عنوان امن‌ترین محیط زیستی بشر، از منظر رسانه بتوانیم همکاری‌های خوبی را رقم بزنیم.

شریعتمداری در بخش پایانی سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از همکاری موسسه کیهان و مرکز پژوهشی مبنا، رویکردهای علمی و تحقیقاتی مبنا را بسیار ارزشمند توصیف کرد.

 در انتهای این دیدار دکتر محمد باقر صدقی، معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا، ارتقاء کارآمدی نظام اسلامی را مهم‌ترین رسالت و هدف مرکز پژوهشی مبنا توصیف کرد و ابراز داشت: با توجه به نوع تهدیدها و فشارها و نوع مواجهه جمهوری اسلامی ایران نیازمند تسریع در ارائه راهبردها و راهکارهای اثربخش عملیاتی با بهره‌گیری از خرد جمعی و ظرفیت نخبگانی کشور هستیم.

وی در ادامه نقطه کانونی اغتشاشات دهه اخیر کشور را خانواده برشمرد و اظهار داشت:خانواده به‌عنوان مهم‌ترین عرصه تربیتی انسان و جامعه، با چالش‌های جدیدی روبروست و متأسفانه نظام آموزشی کشور نیز مهارت محور، تربیت گرا نیست.

مرکز پژوهشی مبنا

View the embedded image gallery online at:
http://mabnarc.ir/index.php/item/6019-news238#sigProId7261c32adf

بازدید 141 آخرین ویرایش در شنبه, 08 بهمن 1401 11:56
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است