پنج شنبه, 24 فروردين 1402 21:05

آرمان قدس و نبرد حق و باطل

این مورد را ارزیابی کنید
(10 رای‌ها)

آرمان قدس و نبرد حق و باطل- یادداشتی از دکتر علی اکبر عیدالاحدی مقدم- مدیرگروه نهادهای دینی مرکز پژوهشی مبنا

حق و باطل در طول تاریخ همیشه در حال مبارزه بوده‌اند و جبهه مبارزه بین آن‌ها همیشه در حال تغییر و تبدل است. این نبرد بی‌امان از لحظه‌ای که اولین مظلوم دنیا به دلیل حسادت برادر خویش به خاک و خون کشیده شد، آغاز شد.

در طول تاریخ همیشه کسانی که استکبار می‌ورزیدند و خود را بزرگ می‌پنداشتند و تصور می‌کردند که صاحب‌اختیار انسان‌های دیگر هستند و حق حیات و ممات مردم مستضعف و مظلوم را در دست دارند و حق‌دارند هرگونه بهره‌کشی را از انسان‌های ضعیف انجام بدهند، در مقابل منادیان حق و عدالت قرار می‌گرفتند. انبیاء و رسولان مبعوث شده از جانب خداوند متعال وظیفه داشتند، علاوه بر این‌که مردم را به جانب پروردگار متعال و عبادت او دعوت می‌کنند، انسان‌ها را به عدالت‌ورزی بین خودشان دعوت کنند. اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد، این است که انسان‌های مستکبر و ظالم در طول تاریخ بقیه انسان‌ها را خوار و حقیر می‌دانستند و خود را از بقیه مردم بالاتر می‌دانستند و به همین دلیل به خود اجازه می‌دادند تا هرگونه که دوست دارند با بقیه مردم برخورد کنند. به همین دلیل است که دعوت همه پیامبران و اولیای الهی در طول تاریخ مبتنی بر دعوت به یگانگی وبرتری خداوند متعال و تساوی انسان‌ها در خلقت و حقوق انسانی و درنهایت عدالت‌ورزی بین همه مردم فارغ از نژاد و جنسیت و زبان و ... بوده است. متأسفانه نگاه برتری نژادی هنوز هم در دنیا وجود دارد. حکومت‌های قدرتمند دنیا و در رأس آن‌ها انگلیس و آمریکا که در ابتدای قرن بیستم با اتکا به تکنولوژی و سرمایه‌های هنگفت مادی دو جنگ جهانی را به راه انداختند و توانستند بر ملت‌های مختلف دنیا چیره شوند. در سال‌های پس از جنگ جهانی نیز با روشی قیم‌مآبانه با ملت‌های دیگر برخورد کردند و اراده خویش را بر آن‌ها تحمیل کردند و هرجا که با مخالفتی سیاسی یا ایدئولوژیک با این خلق‌وخوی ظالمانه و مستکبرانه خویش مواجه شده‌اند، اقدام به سرکوب آن‌ها کرده‌اند. مسئله فلسطین و مسجدالاقصی نیز یکی از این رفتارهای استکباری است، جایی که دولت‌های بزرگ دنیا و افراد قدرتمند پشت پرده بدون توجه به خواست ملت‌ها و بدون درنظر گرفتن حقوق اولیه انسانی، اقدام به بذل و بخشش سرزمین فلسطین به صهیونیست‌ها کردند. در پی این اقدام ظالمانه رژیم نژادپرستی متولد شد که به بهانه ظلم‌هایی ادعایی بر یهودیان دست به کشتار مسلمانان در فلسطین زد و ساکنان سرزمین فلسطین را از سرزمین آباء و اجدادی خویش راند. در همه سال‌هایی که از اشغال فلسطین می‌گذرد، دستگاه تبلیغاتی صهیونیسم بین‌المللی به مدد رسانه‌های غربی اقدام به تحریف واقعیت‌های تاریخی و رویدادهای کنونی فلسطین نموده است، به گونه‌ای که جنبش‌های مردم رانده شده فلسطین که هر روز به بهانه‌های مختلف توسط سربازان صهیونیست کشته می‌شوند و یا ربوده شده و در زندان‌های این رژیم غاصب مورد شکنجه قرار می‌گیرند، برای دفاع از خانه و خانواده خویش را تروریستی معرفی می‌کند. رژیمی که بنیان آن بر ترور و کشتار مردم بی‌گناه بنا شده و حتی غربی‌ها نیز از این ترورها در امان نبوده‌اند، به مبارزان فلسطینی برچسب تروریست می‌زنند.

در حال حاضر خوی استکباری غرب در حمایت از رژیم غاصب صهیونیستی تجلی یافته و کشورهای غربی هنوز حقوق انسانی ملت‌ فلسطین را به‌طور خاص و حقوق کشورهای دیگر که تمایلی به ارزش‌های غربی و سبک زندگی آن‌ها را ندارند به‌صورت عام به رسمیت نمی‌شناسند و به انحای مختلف درصدد تسلیم کردن این کشورها در مقابل قدرت و اراده خویش هستند. همین نگاه نژادپرستانه به‌صورت عیان در رسانه‌های غربی پس از جنگ اکراین نمایش داده شد، آنجایی که خبرنگاران شبکه‌های غربی از وقوع جنگ در اروپا و علیه چشم آبی‌ها ابراز تعجب می‌کردند و جنگ را مخصوص کشورهای آفریقایی و خاورمیانه می‌دانستند. همه این‌ها نشان از امتداد نبرد حق و باطل در طول تاریخ است. نبردی که قدرتمندان و مستکبران عالم علیه مستضعفان به راه انداخته‌اند تا علاوه بر بهره‌برداری از منابع طبیعی کشورهای ضعیف، ملت‌های آن‌ها را نیز به بردگی خویش درآورند. امروز مسئله قدس و فلسطین یادآور این مبارزه بی‌وقفه جبهه حق و باطل است، به همین دلیل است که مشاهده می‌کنیم که کشورهای غیرمسلمان نیز حامی آرمان فلسطین هستند، چراکه نبرد برای آزادی قدس شریف و فلسطین نبرد برای عدالت جهانی و آزادی ملت‌های مستضعف از یوغ زورگویی کشورهای قدرتمند است. به امید روزی که ملت‌های مستضعف جهان در یک جبهه واحد زیر پرچم واحد، علیه مستکبران جهان قیام کنند و جهان پر از عدل و داد شود.

مرکز پژوهشی مبنا

 

بازدید 608 آخرین ویرایش در جمعه, 25 فروردين 1402 21:43
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است