شنبه, 10 تیر 1402 20:57

وزارت خانواده تصویب شد

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

با تصویب وزارت خانواده در کمیسیون فرهنگی مجلس، تلاش مرکز پژوهشی مبنا به ثمر نشست  

 معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا گفت: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با مصوبه خود، دولت را به تشکیل وزارت خانواده، مکلف کردند، با تصویب این وزارت خانه تلاش مرکز پژوهشی مبنا به ثمر نشست.

دکتر محمدباقر صدقی در گفتگو با روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا تصریح کرد: زحمات و پیگیری‌های مرکز پژوهشی مبنا در حال ثمر دادن است و سرانجام پس از مدت‌ها که کارشناسان و پژوهشگران مرکز مبنا بر تأسیس "نهاد متولی مسئول خانواده" برای رسیدگی به تمام امور مربوط به خانواده تأکید داشتند، در تاریخ 11تیرماه 1402طرح تشکیل «وزارت خانواده» با ادغام معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان تصویب شد.
وی افزود: حدود بیست سال پیش بود که نخستین زمزمه‌های تشکیل وزارتخانه‌ای برای خانواده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گوش رسید. به‌رغم اهمیت بنیادین نهاد خانواده و تأکیدات مقام معظم رهبری، این پیشنهاد در آن زمان نیز، اما و اگرها و مخالفان و موافقان خود را داشت و در مقاطعی به باد فراموشی سپرده و در مقاطعی نظیر انتخابات ریاست جمهوری، صحبت از تشکیل آن اوج می‌گرفت؛ اما همواره این‌طور به نظر می‌رسید که برای ساماندهی به وضع فعلی مسائل حوزه زنان، جوانان و به‌طورکلی «خانواده»، ساختارهای موجود کارآمد نبوده و ازاین‌رو لزوم تشکیل یک وزارتخانه مجزا برای رسیدگی به مسائل آن احساس می‌شد.
معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا اظهارداشت: در این راستا مرکز پژوهشی مبنا که رسالت اصلی خود را «تبیین، تحلیل و آسیب‌شناسی مؤلفه‌های بنیادین نظام اسلامی با رویکرد راهبردی» می‌داند تا بتواند از این مسیر از ارزش‌ها و مبانی انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی، دفاع علمی کند و راهکارهایی برای اصلاح و برطرف‌شدن مشکلات و مسائل نظام ارائه دهد؛ طرح «نظام جامع خانواده» را در سال96 ارائه کرد.
دکتر صدقی در ادامه افزود: بر اساس این طرح و با استناد به فرمایش صریح مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در دیدار با فعالان خانواده در تاریخ 24/5/1398 مبنی بر ضرورت تشکیل یک "مرکز اجرایی قانونی برای خانواده"، راه‌حل اصلی برای کاهش اختلال در نهاد خانواده، ایجاد «نهاد متولی مسئول در امر خانواده» است که ذیل این طرح، تلاش شد اجماع نخبگانی برای تشکیل این نهاد به دست آید. پیشنهاد عملی در این خصوص تشکیل وزارت خانواده در قوه مجریه، کمیسیون خانواده در قوه مقننه و مرکز راهبردی خانواده در قوه قضائیه و برخی دانشگاه‌ها و مراکز فعال در حوزه خانواده و نهادهای مردمی و ...مطرح و طرح اجرایی و توجیهی آن نیز با نام طرح تنخا( تجمیع نهادهای خانواده محور)، از سوی مرکز پژوهشی مبنا تهیه نمود.
عضو هیات علمی مرکزپژوهشی مبنا بیان کرد: این مرکز از سال 1398 جلسات متعددی باهدف اقناع‌سازی و اجماع سازی نخبگان و نهادهای مرتبط با خانواده برگزار کرد که ثمره آن ایجاد گفتمان ضرورت نیاز به یک نهاد متولی مسئول در حوزه خانواده میان نخبگان دانشی و اجرایی ازجمله کمیسیون فرهنگی مجلس، کمیسیون امنیت ملی، کمیسیون داخلی مجلس، فراکسیون زنان، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوه قضائیه، سازمان امور اداری استخدامی، مرکز پژوهش‌های مجلس، ستاد امر به ‌معروف کشور و حوزه‌های علمیه خواهران و براداران و نیز برخی استانداران گردید.
معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا در پایان تصریح کرد: مرکز پژوهشی مبنا ضمن اظهار خرسندی از تصویب این مصوبه، مراتب تشکر خود را از کمیسیون فرهنگی مجلس، حجت الاسلام والمسلمین دکتر آقا تهرانی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر خسروپناه همچنین از آقای دکتر بانکی پور ریاست کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و همه نخبگانی که در طول این چند سال با ما همراهی کردند؛ ابزار می‌دارد. امید به اینکه این وزارت خانه با تداوم همراهی‌های این بزرگواران به سرانجام مطلوب خود برسد.

مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 302 آخرین ویرایش در دوشنبه, 12 تیر 1402 14:58
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است