پنج شنبه, 22 تیر 1402 07:34

در ضرورت تشکیل یک نهاد متولی در حوزه خانواده بین صاحب‌نظران اختلاف نیست

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در ضرورت تشکیل یک نهاد متولی در حوزه خانواده بین صاحب‌نظران اختلاف نیست

طی هفته‌های گذشته خبر رسید با پیشنهاد کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی «معاونت جوانان» در زیر مجموعه وزارتخانه ورزش و جوانان با «معاونت امور زنان و خانواده» ادغام و «وزارت خانواده، زنان و جوانان» تشکیل می‌شود؛ بر این اساس به پاسداشت روز خانواده و تکریم از بازنشستگان و در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد مرکز قانونی اجرایی در حوزه خانواده و در راستای اجرایی سازی پژوهش های ده ساله مرکز پژوهشی مبنا، روز پنجشنبه 22 تیرماه نشست نخبگانی «حکمرانی دینی در پهنه خانواده» با حضور جمعی از شخصیت‌های برجسته علمی، صاحب‌نظران و مسئولان نهادهای دانشی و اجرایی در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، حجت الاسلام والمسلمین مجید ابوالقاسم‌زاده عضو هيئت علمی دانشگاه معارف اسلامی و رياست پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا (س) در خصوص این نشست گفت: درباره نظام جامع خانواده و نهاد متولی مسئول آن، چند مسئله از هم قابل‌تفکیک است: در ابتدا اینکه نهاد خانواده در اسلام، نهاد بنیادین و مقدس و ركن محوری جامعه اسلامی است؛دوم آنكه متولی این نهاد باید متمركز، منسجم و در بالاترین سطح اثرگذاری باشد،نکته سوم اینکه وضعیت نابسامان و نامطلوب موجود كه با آسیب‌های متعدد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره همراه است، نشان می‌دهد نهادهای پراكنده موجود در امر خانواده، كارآمدی و اثرگذاری لازم را نداشته‌اند. در نتیجه تشكیل یك نهاد متمركز، كارآمد و پاسخگو ضرورت دارد.

این عضو هيئت علمي بیان کرد :در مصائب و مشکلات موجود در حوزه خانواده بین صاحبان اندیشه و كارشناسان امر، اتفاق‌نظر وجود دارد یا دست‌كم اختلاف قابل‌توجه و مؤثری وجود ندارد. ازاین‌رو، فرض آن است كه مباحث نظری، علمی و محتوایی به میزان لازم صورت گرفته است.

ایشان اظهار داشت: اختلاف بین صاحب‌نظران تنها سر یك مسیله است كه این نهاد واحد، متمركز و كارآمد در چه قالبی باید شكل گیرد؟ بنیاد، سازمان، وزارت، ستاد یا غیره؟ به‌بیان‌دیگر، این نهاد بالادستی باید برون‌قوه‌ای و فراقوه‌ای باشد یا درون‌قوه‌ای؟ بر این اساس، باید گفت نزاع بر میان كارشناسان، نزاع مصداقی است یعنی روی مصداق و روی مفهوم، ماده و محتوا و صورت کار اختلاف نیست!

 ريئس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا (س) اظهار داشت : باوجود محاسن و معایب برای هر یك از این مصادیق، وجود اختلاف گریزناپذیر است، بنابراین بهتر است در این مرحله، بیشتر از آنكه از اندیشمندان و صاحبان ایده نظرخواهی شود، با تشكیل جلسات تخصصی متعدد با حضور مسئولان اجرایی قوای سه‌گانه در حوزه خانواده، محاسن و معایب هر یك از قالب‌های مذكور مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد تا درنهایت، آن قالبی كه از كمترین پیامدهای سوء و بیشترین كارآمدی و آثار مثبت همراه است، مصوب شود

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم‌زاده تأکید کرد: برگزاری جلسات هم‌اندیشی لازم است تخصص افراد تماماً ناظر به امر خانواده باشد و همه اعضای آن از كسانی باشند كه تجربه لازم را در حوزه مسئولیتی خود در امر خانواده كسب كرده باشند و با در كنار هم قرار گرفتن و لحاظ همه جوانب امر، به نظر مشتركی برسند. واضح است كه تعصبات درون‌قوه‌ای در این دست جلسات وجود نخواهد داشت.

مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 397 آخرین ویرایش در شنبه, 24 تیر 1402 15:54
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است