شنبه, 24 تیر 1402 11:49

عدم موفقیت نهادها در حوزه خانواده، نیازمند آسیب شناسی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در نشست هم‌اندیشی بزرگ نخبگانی خانواده مطرح شد؛ عدم موفقیت نهادها در حوزه خانواده نیازمند آسیب‌شناسی است

در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد مرکز قانونی اجرایی در حوزه خانواده و در روز خانواده و تکریم بازنشستگان، نشست نخبگانی «حکمرانی دینی در پهنه خانواده» با حضور جمعی از شخصیت‌های برجسته علمی، صاحب‌نظران و مسئولان نهادهای دانشی و اجرایی در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، خانم فریبا علاسوند عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده در 22 تیرماه در نشست نخبگانی «حکمرانی دینی در پهنه خانواده» که از سوی مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد، با تأکید بر لزوم آسیب‌شناسی در حوزه خانواده گفت: در اینکه قطعاً یک نهادی نیاز است و در اینکه تجربیاتی در سازمان‌ها و نهادها بوده که تا الان موفق نبوده‌اند؛ نقطه وفاق ما است. تجاربی که موفق نبوده مثل همین کارگروه و ستاد ملی و این‌ها، اما این‌که چرا موفق نبوده‌اند را به‌درستی موردمطالعه قرار نداده‌ایم که ببینیم ما یک نهاد رسمی دولتی و یا فراقوّه‌ای می‌خواهیم؟! به نظرم اگر این مطالعه انجام‌شده که شده و اگر انجام‌نشده، نیازمند این مطالعه و آسیب‌شناسی در حوزه خانواده هستیم.

ایشان با بیان اینکه تشکیل یک نهاد در حوزه خانواده ضرورت دارد افزود: اگر قرار باشد در حوزه خانواده وزارتخانه و یا نهادی تشکیل شود باید فکر بشود که سهم مردم و دولت هرکدام به چه اندازه است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده وجود بوروکراسی را یکی از مشکلات وزارتخانه‌ها دانست و افزود: معمولاً نهادهای مردمی کمترین سهم را در ارتباط با بروکراسی وزارتخانه‌ای دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: با تشکیل وزارت خانواده علاوه بر نگرانی از توجه به دولت‌ها و بحث‌های سیاسی، بیم دیگری نیز وجود دارد و آن مباحث بودجه‌ای است که ممکن است درصد قابل‌توجهی از سهم بودجه‌ها در یک اراده تجمیع شود و بقیه بخش‌های مهم رها شود. ایشان در ادامه افزود: اگر می‌خواهیم وزارت خانواده داشته باشیم، باید حواسمان باشد و برای این‌ها هم‌فکری کنیم و این مسئله، مسئله‌ی مهمی است. قطعاً شما وقتی می‌گویید یک کاری دولتی شود، به این معنا نیست که بخش غیردولتی یا مردمی نادیده گرفته شود؛ بنابراین نمی‌توان این‌طوری قضاوت کرد که اگر دولتی یا مردمی کنیم بهتر است و به نظرم این‌ها باهم تعارض ندارند.

علاسوند تصریح کرد: تردیدی در نیاز به وجود یک نهاد نداریم ولی وقتی ما به این می‌رسیم که یک ساختاری نیاز داریم، باید پول و قدرت سیاسی بیشتری داشته باشیم، ضمن اینکه نوشتن برخی مسائل و مدل‌ها روی کاغذ خوب است ولی در اجرا باید ربط سازمانی این نهادها مشخص شود و گرنه تورم نهادها و فرم‌ها مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد.

این فعال حوزه خانواده افزود: در صورت تشکیل وزارتخانه و یا نهاد باید تمام جوانب آن در نظر گرفته شود تا به سرنوشت نهادهای ماقبل تبدیل نشود.

مرکز پژوهشی مبنا

 

بازدید 343 آخرین ویرایش در دوشنبه, 26 تیر 1402 15:51
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است