جمعه, 23 تیر 1402 13:28

انعقاد تفاهم نامه مشترک فی مابین دانشگاه علامه طباطبایی و مرکز پژوهشی مبنا

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین دانشگاه علامه طباطبایی و مرکز پژوهشی مبنا در زمینه توسعه همکاری‌های علمی، پژوهشی و آموزشی، مسائل فرهنگی و اجتماعی منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، در راستای برقراری تعامل گسترده و توسعه همکاری دوجانبه، پویا و سازنده، تبادل تجربیات، معرفی امکانات و توانمندی‌های متقابل، جلسه‌ هم اندیشی و انعقاد تفاهمنامه  با حضور  ریاست و مسئولین مرکز پژوهشی مبنا و معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی و روسای پژوهشکده و مسولین دانشگاه ، در محل دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

 در ابتدای این جلسه، آقای دکتر داود حسین پور معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن خیرمقدم و تقدیر و تشکر از جناب آقای دکتر دشتی، در رابطه با اقدامات علمی و راهبردی صورت گرفته در مرکز پژوهشی مبنا اظهار داشت: دانشگاه علامه طباطبایی و گروه‌های مطالعاتی مرکز پژوهشی مبنا می‌توانند از طریق شکل‌گیری ارتباطات مستمر و مؤثر در حوزه علوم انسانی نسبت به حل مسائل کلان کشور هم‌افزایی و هم آفرینی مفیدی داشته باشند.

ایشان در ادامه افزود، برگزاری کرسی‌های مشترک نظریه‌پردازی، بحث کارگاه‌ها و رساله‌ها، بحث شبکه نخبگی، بحث جهاد تبیین، بحث تعریف دروس جدید مثل فقه اجتماعی و فقه مدیریت، و تبادل محصولات علمی هر دو مجموعه، همکاری در ایجاد کتابخانه دیجیتال علوم انسانی، بحث حوزه شهروند، بحث دولت اسلامی، جامعه دینی و سایر موارد ماحصل جلسه گذشته در مرکز پژوهشی مبنا بود که امروز آغاز همکاری‌های رسمی فی‌مابین مرکز پژوهشی مبنا و دانشگاه علامه طباطبایی از طریق انعقاد تفاهم‌نامه رسمی خواهد شد.

  در این جلسه آقای دکتر محمدتقی دشتی رئیس مرکز پژوهشی مبنا ضمن معرفی اجمالی دستاوردهای مرکز پژوهشی مبنا، رسالت این مرکز را مسئله شناسی در حوزه دین، فرهنگ دینی، نهادهای دینی و مردم‌سالاری دانست و اذعان داشت: مدل و روش پژوهش مسئله محور راهبرد گرا در پروژه‌های مبنا، انطباق مداوم پژوهش با اجرا، نظام‌واره سازی مسائل، اتصال نهاد پژوهش به نهاد اجرا با روش pdia به‌صورت بومی، دارا بودن شبکه نخبگی دانشی و اجرایی در سراسر کشور و ارتباط خوب با نهادهای نظام برای اجرایی سازی پژوهش‌ها ازجمله برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که منجر به متمایز شدن این مرکز از سایر مراکز پژوهشی کشور شده است.

 ایشان در ادامه با معرفی کلان پروژه‌ها و طرح‌های پژوهشی مدون در مرکز پژوهشی مبنا عنوان داشت: مرکز پژوهشی مبنا 11 مسئله‌ مادر کشور را با تعریف کلان پروژه‌های مسئله یابی، سیاست‌پژوهی‌ و جریان‌شناسی‌، مبانی نظری و نظریه‌پردازی بررسی و ارائه کرده است که از جمله آن می‌توان به طرح نظام جامع خانواده اشاره نمود که همکاری مشترک مرکز مبنا با کمیسیون فرهنگی مجلس منجر به مصوبه اخیر کمیسیون فرهنگی مجلس با عنوان تشکیل وزارت خانواده شد.

رئیس مرکز پژوهشی در ادامه با معرفی کلان پروژه مبانی نظری حکومت اسلامی به‌عنوان یکی از پروژه‌های فاخر مرکز پژوهشی مبنا ابراز داشت: دو درس خارج فقه حقوق بشر اسلامی و فقه اجتماعی در مرکز پژوهشی مبنا تدریس می‌شود. ایشان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با مباحث فقه افزود: فقه موجود در حوزه، فقه فردی است و مکلف را فرد، می‌داند؛ اما فقه اجتماعی علاوه بر فرد، چند مکلف دیگر ازجمله دولت، شخصیت‌های حقوقی، جامعه و شهروند را نیز به‌عنوان مکلف اضافه می‌کند و برای این مسئله نسخه و راه کار دارد.

دکتر دشتی در ادامه تصریح کرد: مرکز پژوهشی مبنا طرح جامع حجاب را به دستگاه‌های سیاست‌گذار و مجلس ارائه کرده و معتقد است که مسئله حجاب و عفاف تنها از طریق یک لایحه حل نخواهد شد؛ زیرا شامل مباحث اقتصادی، فرهنگی، انتظامی، حقوقی و قضایی می‌باشد که در طرح حجاب مرکز پژوهشی مبنا جامعی از تمامی این موارد است.

هم‌چنین دکتر دشتی اظهار داشت: مرکز پژوهشی مبنا با ایجاد هم‌افزایی بین پروژه‌ها و طرح‌های مدون در این مرکز طی 10 سال اخیر، باهدف ارتقاء کارآمدی نظام اسلامی، موفق به ایجاد (مکنا) منظومه کارآمدی نظام اسلامی شده است تا از طریق و اتخاذ شیوه‌های نوین مسئله محوری و راهبرد گرایی در حل مسائل کشور به کارآمد سازی نظام اسلامی کمک نماید.

در ادامه اساتید حاضر در جلسه در خصوص عملکرد مرکز پژوهشی مبنا سؤالاتی را مطرح کردند که آقای دکتر دشتی به تبیین و پاسخ  دهی آن‌ها پرداخت.

 در پایان این جلسه، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین مرکز پژوهشی مبنا و دانشگاه علامه طباطبایی منعقد و مقرر گردید همکاری‌ها بر اساس این تفاهم‌نامه ادامه یابد.

 مرکز پژوهشی مبنا

 

View the embedded image gallery online at:
https://mabnarc.ir/index.php/item/6185-news302#sigProIddae4d2e4b7

بازدید 318 آخرین ویرایش در یکشنبه, 25 تیر 1402 14:44
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است