یکشنبه, 25 تیر 1402 06:47

قوانین خانواده باید موردبررسی و بازنگری قرار گیرد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در نشست هم‌اندیشی بزرگ نخبگانی خانواده مطرح شد؛ قوانین خانواده باید موردبررسی و بازنگری قرار گیرد

در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد مرکز قانونی اجرایی در حوزه خانواده و در روز خانواده و تکریم بازنشستگان، نشست نخبگانی «حکمرانی دینی در پهنه خانواده» با حضور جمعی از شخصیت‌های برجسته علمی، صاحب‌نظران و مسئولان نهادهای دانشی و اجرایی در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، خانم دکتر فاطمه محمدبیگی رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده‌ی مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان در 22 تیرماه در نشست نخبگانی «حکمرانی دینی در پهنه خانواده» که از سوی مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد، با تأکید بر لزوم ترسیم نقطه مبدأ و مقصد برای وزارتخانه گفت: بیش از یک دهه است که با شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگی - اجتماعی زنان همکاری دارم و معتقدم هر تحولی که می‌خواهیم رقم بزنیم، نیاز به یک برش و یک نگاه دقیق داریم. در تشکیل وزارت خانواده ابتدا باید بتوانیم نقطه‌ی مبدأ و نقطه‌ی مقصد آن را در انگاره‌ی خودمان تصور کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: به نظر می‌رسد هنوز به مرحله تشکیل وزارت خانه نرسیده‌ایم. هرچند من قبل از ورود به مجلس جزء مدافعین کامل تشکیل وزارت خانواده بودم. شاید اصلاً با این انگیزه به مجلس آمدم؛ اما در این سه سال با تشکیل کمیسیون جوانی جمعیت، قانون جوانی و اتفاقات مختلفی که افتاده نظر من هم دستخوش تغییر شده، به این دلیل که عمل اهمیت مجلس را به‌عنوان رأس امور کاملاً درک کردم و الان باید به این موضوع توجه کنیم که جایگاه‌های قانون‌گذاری در کشور ما مهم است.

خانم محمدبیگی افزود: به نظر بنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مسائل را ارتقاء دهیم. در مجلس هم ارتقاء جایگاه زن و خانواده مهم است و باید کمیسیون دائمی خانواده و جمعیت در مجلس ایجاد شود.

 رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده‌ی مجلس تصریح کرد: یک کمیسیون مشترکی تشکیل داده بودیم و به نظر من اگر بخواهیم راه صدساله را یک‌شب طی کنیم منطقی این است که کمیسیون دائمی خانواده و جمعیت در مجلس تشکیل شود تا به تمام فرآیندهای موضوع خانواده و جمعیت در تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها نظارت جدی داشته باشد و بتواند تنقیح قوانین کند.

وی بیان کرد: ما باید به تمام قوانین گذشته و موجود در حوزه خانواده را بازنگری و ویرایش بازنگری کنیم و چه‌بسا با تغییر قوانین با همین ساختارها نتایج بهتری بگیریم.

محمدبیگی افزود: مقام معظم رهبری در سال 83 فرمودند که خانواده باید پایه و اساس قانون‌گذاری باشد، ما باید این مبناها را عوض کنیم. چه‌بسا با تغییر قوانین در همین وزارتخانه‌ها و ساختارهای موجود بتوانیم به نتایج خوب برسیم.

در ادامه تصریح کرد: ما باید موضوع خانواده، جمعیت، جوانان و زنان را به‌عنوان سرفصل پژوهش‌های مراکز دانشگاهی قرار داده و اقدامات لازم برای ایجاد اندیشکده‌ها، پژوهشکده‌ها، پژوهشگاه‌ها، در تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها باید تسریع دهیم. چراکه در یک موضوعی در مورد جنگ جمعیتی مطالعه می‌کردم، دیدم که بیش از 3000 اندیشکده در انگلستان و آمریکا روی موضوع بحث جمعیتی کارکرده‌اند و برآیند آن کنوانسیون تنظیم خانواده یا کنوانسیونی شده که الان سند 2030 از آن بیرون آمده و نه وزارتی زدند و نه کاری کردند، با یک سند 2030 دنیا را دارند تغییر می‌دهند.

 وی تصریح کرد: توجه به قدرت فناوری‌های نوین در شکل‌گیری نظم نوین جهانی بسیار مهم است. امروزه باوجود میکرو کامپیوترها دیگر مفهوم فیلترینگ در دنیا از بین خواهد رفت و تا سال 2070، 70 درصد خدمات در دنیا با حوزه‌ی حکمرانی‌های نو و از کنار فناوری‌های نوین ارتباطی انجام می‌شود؛ بنابراین شبکه‌سازی برای ما مهم است نه این‌که صرفاً وزارت ایجاد کنیم، کما اینکه واتساپ بدون حکومت و دولت دنیا را تحت تأثیر قرار داده است.

خانم محمدبیگی در ادامه با اشاره به این‌که تشکیل وزارتخانه باید به دست اندیشکده ها صورت گیرد، بیان کرد: تشکیل وزارتخانه باید به آزمایشگاه حکمرانی برود. مرحله‌به‌مرحله جلو برویم. ما که الان داریم حکمرانی می‌خوانیم، حکمرانی هم نوردانه به حکمرانی شبکه‌ای دارد می‌رسد و می‌گوید که اگر می‌خواهید دنیا را تسخیر کنید باید شبکه‌ای از افکار هم‌نوا را به یک سمت و به یک‌جهت ترغیب کنید.

این فعال حوزه خانواده اظهار داشت: ما در بحث نظام سازی قرآنی به طرز جالبی با قرآن فاصله‌ی بسیار عمیقی داریم؛ یعنی اصلاح ذات البین که در قرآن است علناً در قانون منع خشونت علیه زنان که نام آن را هم زیبا کرده‌اند و مقابله با آسیب سوء رفتار گذاشته‌اند، مخالف نظام سازی قرآنی است. بحث مودت و رحمت که الان در خانواده در قرآن ما اصل و اساس است، عمل در این قانون‌ها دیده نشده است؛ بنابراین باید کلمات کلیدی، عبارت‌های کلیدی، راهبردهای کلیدی را درآوریم و به‌تمامی وزارتخانه‌ها و نهایتاً آن نهاد فراقوّه‌ای که حضرت آقا فرمودند بدهیم.

وی افزود: ما ستاد ملی کرونا را تجربه کردیم، در دو سال مملکت را عوض کردیم و واقعاً کرونا را شکست دادیم. من به رئیس‌جمهور پیشنهاد دادم و گفتم جای ستاد ملی کرونا را خالی نگه‌دارید و ستاد ملی خانواده و جمعیت را جایگزین کنید. هر هفته مجلس، دولت، قوّه‌ قضائیه و نیروهای مسلح پای‌کار بیایند و اورژانس‌های حوزه‌ی خانواده، جمعیت و جوانان را درمان کنند.

مرکز پژوهشی مبنا

 

بازدید 323 آخرین ویرایش در یکشنبه, 25 تیر 1402 13:58
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است