یکشنبه, 25 تیر 1402 08:58

چهارمین نشست نخبگانی "گفتار پژوهی بیانات مقام معظم رهبری در حوزه حکمرانی خانواده" برگزار شد

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

 چهارمین نشست نخبگانی "گفتار پژوهی بیانات مقام معظم رهبری در حوزه حکمرانی خانواده" برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، به همت اندیشکده مبنا و با همکاری دانشگاه صنعتی شاهرود و دانشگاه اصفهان و دانشگاه لرستان، چهارمین نشست نخبگانی "گفتار پژوهی بیانات مقام معظم رهبری در حوزه حکمرانی خانواده" همراه با رونمایی از کتاب "گفتار پژوهی خانواده" در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.

دکتر سیدمرتضی میرتبار در نشست علمی گفتار پژوهی بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه حکمرانی خانواده، ضمن اشاره به پیشینه این بحث، کتاب نظام جامع خانواده، کتاب تنخا و پیوست های علمی آن را از جمله پیش‌زمینه‌های بررسی این موضوع عنوان کرد و ابراز داشت: بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی از مهم‌ترین ادله‌های ضرورت تشکیل و یا تجمیع نهادهای متولی خانواده است.

عضو هیئت‌علمی مرکز پژوهشی مبنا در ادامه با بیان این‌که عمده شبهات و پرسش‌های نخبگانی مطرح‌شده در جامعه در هدف‌گذاری‌ها و مسیر مشخص پژوهش‌های مبنا دنبال شده است، اظهار داشت: بررسی دیدگاه مقام معظم رهبری از دو بعد درون خانوادگی با چهار عرصه تشکیل، تداوم، تحکیم و تعالی و بخش دوم به روش تحلیل مضمون در بیانات رهبر معظم انقلاب که مضامین مرتبط استخراج و مدل پژوهشی خاصی مورد توجه قرارگرفته است.

این پژوهشگر، خانواده را یکی از مهم‌ترین موضوعات همه نهادهای اجتماعی به‌ویژه جامعه ایرانی و اسلامی دانست و ابراز داشت: علاوه بر متن اصول قانون اساسی، مقام معظم رهبری در سیاست‌های مختلف حاکمیتی نیز به‌صورت مستقیم به موضوع خانواده اشاره نمودند؛ به گونه که از همان سال 1368 که در منصب رهبری جامعه اسلامی قرار گرفتند تأکیداتی را مطرح نموده، در سال 1371 در سخنرانی به‌صورت مستقیم و مستقل به بحث خانواده و اضلاع خانواده پرداخته و سخنان مبسوطی را مطرح نمودند.

دکتر میرتبار به فراوانی کلیدواژه‌های مرتبط با موضوع خانواده در کلام رهبر معظم انقلاب اشاره نمود و اذعان داشت: توجه ویژه رهبر معظم انقلاب در بیان مؤلفه‌های خانواده مطلوب نشان‌دهنده اعتقاد ایشان به فرهنگ‌سازی عمومی در تحقق خانواده سالم و خوب مبتنی بر سیاست‌گذاری و اعطای نقش به مسئولان برای تسهیل شکل‌گیری خانواده خوب است.

وی فراتحلیلی از کلیدواژه‌های مرتبط با موضوع خانواده در کلام رهبر معظم انقلاب ارائه نمود و ابراز داشت: در پیشینه این پژوهش، بررسی‌های متعددی مبنی بر این‌که دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب مورد توجه پژوهشگران قرارگرفته، صورت گرفته است؛ همه پژوهش‌های پیشین در بعد درون خانوادگی بوده و آسیب‌شناسی‌ها تنها ناظر به این رویکرد مورد توجه قرارگرفته است.

مدیر گروه فرهنگ دینی مرکز پژوهشی مبنا با بیان این‌که نظریه‌های زیادی در حوزه خانواده مطرح است، خاطرنشان ساخت: نظام مقدس جمهوری اسلامی وضعیت مطلوب خود را مبتنی بر آموزه‌های دینی و منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مطرح نموده، ارزش‌ها و آرمان‌های نظام مقدس اسلامی در طراحی ساختارمند نهاد خانواده بسیار مهم است.

دکتر میرتبار در تشریح برخی از نظریه‌های تمدن غربی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را پایه ساختارمندسازی نهاد خانواده توصیف نمود و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی ازدواج را سنتی دینی و محبوب‌ترین فعل نزد خداوند متعال می‌دانند و تشکیل را مهم‌ترین گام در حوزه خانواده ذکر می‌کنند.

ایشان به عوامل تأخیر در ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج در کلام رهبر معظم انقلاب اشاره نمود و اذعان داشت: رفع نیاز عاطفی و جنسی و کنترل جامعه از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در فلسفه ازدواج در کلام رهبر معظم انقلاب است.

وی ضمن اشاره به بایسته‌های ازدواج از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، نگرش معنوی داشتن در تشکیل خانواده، رفع چالش‌های مالی را از جمله این مؤلفه‌ها برشمرد و اذعان داشت: در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی جهیزیه سنگین، تعیین مهریه‌های سنگین و... از مهم‌ترین موانع ازدواج برشمرده شده است.

این عضو هیئت‌علمی با تأکید بر این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های متعددی بر اهمیت مراعات وضع مالی دیگران و پرهیز از هزینه‌های زائد و چشم و هم‌چشمی‌ها تأکید نمودند، اظهار داشت: تعیین مهریه سبک و تعیین جهیزیه به‌قدر وسع والدین، تأکید بر مراعات حال دیگران و دوری از تجملات از توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب در ترویج ازدواج جوانان است.

دکتر میرتبار در اشاره به موضوع تداوم و اهمیت و ضرورت فرزند آوری در بیانات رهبر معظم انقلاب، حفظ و پیشرفت کشور را در گرو رشد و جوانی جمعیت و تکثیر نسل را وظیفه‌ای عمومی و همگانی توصیف نمود و اظهار داشت: سالمندی بعد دوم تداوم است؛ لذا مهم‌ترین راهکار عبور از مشکل سالمندی در کلام رهبر انقلاب رشد جمعیت ذکرشده است؛ رهبر معظم انقلاب اسلام خانواده را بهترین راهکار ایجاد راهبرد سالمند سالم در جامعه بیان می‌کنند.

ایشان در تبیین بعد تحکیم، طلاق را پرتکرارترین واژه در این راستا در بیانات رهبر معظم انقلاب دانست و ابراز داشت: تا دهه 80 تنها 4 درصد قوانین به موضوع خانواده اختصاص داشت، بعد از دهه 90 و تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی جهت‌گیری‌ها تقویت‌شده، ضمن تأکید بر پاسخ به کمبودها در قانون‌گذاری، ضمانت و اجرا، بر اهمیت نیاز به تأسیس مرکز مستقل فراگیر تأکید شد.

در ادامه دکتر میرتبار اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تصریح بر ایجاد مرکز عالی و ثابت، فراقوه ای و مرکز اجرایی، قانونی، نافذ و متدین تأکید و بر مسئول بودن دولت در برنامه‌ریزی، فرهنگ‌سازی و اصلاح تصریح نمودند.

ایشان در بخش پایانی سخنان خود تحلیل نتیجه‌گیری خانواده از منظر رهبری در دو بعد درون خانوادگی و برون خانوادگی مورد توجه قرارداد و اظهار داشت: بدون شک تقویت تعالی خانواده، مسائل پیرامونی تشکیل، جمعیت و تحکیم را حل خواهد نمود.

مرکز پژوهشی مبنا

View the embedded image gallery online at:
https://mabnarc.ir/index.php/item/6188-news304#sigProIdcb0b0223a5

 

بازدید 448 آخرین ویرایش در چهارشنبه, 28 تیر 1402 10:57
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است