دوشنبه, 26 تیر 1402 09:23

دیدار با آقای دکتر باقرزاده معاون فرهنگی و پرورشی آموزش‌وپرورش

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دکتر باقرزاده معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش گفت: امید است مرکز پژوهشی مبنا به عنوان کانون علمی و پژوهشی در کنار آموزش و پرورش قرار گیرد

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، ریاست مرکز پژوهشی مبنا با معاون فرهنگی و پرورشی آموزش‌وپرورش دیدار و گفتگو کرد.

ابتدای جلسه آقای دکتر محمدتقی دشتی ریاست مرکز پژوهشی مبنا مسئله شناسی، آسیب‌شناسی و پژوهش در حوزه دین را رسالت اصلی مرکز مبنا معرفی کرد و اظهار داشت: مرکز پژوهشی مبنا به‌وسیله روش ابداعی مسئله محور راهبردگرای خود در کنار رویکرد نظام وارگی به مسائل می‌نگرد و با استعانت از شبکه نخبگی بسیار وسیع خود در سطح کشور، توانسته در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور منشأ اثر باشد.

آقای دکتر دشتی در ادامه با تأکید بر این مسئله که سیستم آموزشی در کشور ما مهارت محور تربیت گرا نیست، افزود: اختلال در نهاد تعلیم و تربیت یکی از 11 مسئله مادری است که باعث اختلال در منظومه کارآمدی نظام شده است که در این راستا و برای خروج از این مسئله مرکز پژوهشی مبنا اقدام به تدوین نظام‌واره مسائل آموزش کشور نموده است.

دکتر دشتی سپس با بیان نظریه نسل اسپند به‌عنوان نظریه مطروح در مرکز پژوهشی مبنا اذعان داشت: نسل اسپند نسلی در محدوده سنی 14 تا 22 سال هستند که به‌طورکلی با انقلاب بیگانه‌اند و اکثراً سبک زندگی فجازی دارند و پست‌مدرن فکر می‌کنند که البته مرکز پژوهشی مبنا در بازپرورش این نسل می‌تواند به آموزش‌وپرورش کمک کند.

در ادامه دکتر محمدباقر صدقی، معاونت ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا، ضمن معرفی اندیشکده مبنا ابراز داشت مرکز پژوهشی مبنا می‌تواند در مباحث مربوط به زیست عفیفانه و عفاف و حجاب با طراحی دوره‌های ارتقای توانمندی معلمان در خصوص توجیه مسئله حجاب و عفاف برای نسل جوان، بازوی فکری آموزش‌وپرورش باشد. در این راستا مرکز مبنا آمادگی دارد که با پایلوت استان قم یا استان مرکزی نسبت به برگزاری دوره آموزشی براساس استانداردهای معین از سوی مرکز مبنا برای تمام معلمان خانم آن استان، اقدام نماید. ایشان هم‌چنین افزود: آن حلقه وصلی که بتواند پژوهش و یا آرمان‌های نظام در تعلیم و تربیت در فرزندان این سرزمین را جاری نماید، معلمان هستند و لذا معلمان دارای نقش بسیار کلیدی در جامعه هستند.

در ادامه جلسه، دکتر سید سعید هاشمی نسب، مدیر گروه وضعیت شناسی و آینده‌پژوهی مرکز پژوهشی مبنا با اشاره به نظام‌واره های مدون مرکز پژوهشی مبنا که از یک مطالعه عام در خصوص متون مختلف در حوزه موردنظر است و طی یک فرآیند نخبگانی مسائل خرد، میانی، ریشه‌ای واصلی از آن استخراج می‌شود، اظهار داشت: در ارائه راهبرد و راهکارها و اجرایی سازی آن‌ها، باید بر مسائل ریشه‌ای واصلی تمرکز و تأکید نمود و نکته مهم‌تر اجماع نخبگانی و اقناع مدیران در جهت به منصه ظهور رساندن این راهکارها است که این به‌واسطه نظام‌واره محقق می‌شود.

آقای دکتر اصغر باقر زاده معاون فرهنگی و پرورشی آموزش‌وپرورش، ضمن خوشامدگویی خدمت آقای دکتر دشتی و همراهان ایشان و اظهار خرسندی از فعالیت‌های جامع و مسئله محور راهبرد گرا، علی‌الخصوص نظام‌واره های مدون در مرکز پژوهشی مبنا ابراز داشت: به نظر من همیشه یک شکاف بزرگی میان مسائل پژوهشی و مسائل واقعی در سطح جامعه وجود دارد که اشکال اساسی در این مسئله اختلال در سیستم پردازشگر جمهوری اسلامی ایران است. به‌عبارت‌دیگر کشور ما درگیر اختلال در فرماندهی و پردازشگری نظام تعلیم و تربیت می‌باشد؛ لذا در این خصوص نیاز است تا شورای عالی انقلاب فرهنگی طی مصوبه‌ای نسبت به تدوین متمرکز پردازشگری نظام تعلیم و تربیت اقدام نماید.

ایشان در ادامه افزود: بخش پرورشی آموزش‌وپرورش در راستای جلوگیری از تشتت آرا، یافتن علت‌العلل مسائل پرورشی و انسجام مغز متفکر در این حوزه، سعی نموده است تا حول سه محور ایمان، امید و هویت فعالیت خود را گسترش دهد که دراین‌باره امید است مرکز پژوهشی مبنا به‌عنوان کانون علمی و پژوهشی در کنار معاونت فرهنگی و پرورشی آموزش‌وپرورش قرار گیرد.

 مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 421 آخرین ویرایش در دوشنبه, 26 تیر 1402 16:34
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است