سه شنبه, 30 شهریور 1395 17:15

پیام مدیر عامل موسسه صراط مبین به مناسبت عید غدیر

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

به گزارش "صراط مبین" دکتر محمدتقی دشتی مدیرعامل موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین ضمن تبريك عيد سعيد غدير پيامي با موضوع اهميت حاكميت و مديريت در جامعه اسلامي صادر نمودند.

متن پیام به شرح زیر است :

 موضوع  حاکمیت و مدیریت در جامعه اسلامی (بر خلاف تصور غلط بسیاری از مسلمانان) از اهمیت شایانی برای شارع مقدس برخوردار است . در هر زمانی شرایط لازم و کافی برای حکمرانی صالحین بر روی زمین فراهم شده خداوند متعال دستور تشکیل آن را صادر کرده است . صالحانی از قبیل ؛ داود ، سلیمان ، یوسف ، طالوت و... (علی نبینا و علیهم السلام) بدون شک حکومت های دینی را تاسیس واداره نمودند.

دین اسلام به عنوان کامل ترین آیین زندگانی فردی – اجتماعی ، در کمترین زمان پس از ظهور ، حکومت دینی تشکیل داد و صالح ترین فرد (پیامبر اکرم «ص») رهبر آن گردید . البته نقش مردم در پذیرش حکومت اسلامی همیشه در نظر گرفته شده و حکومت دینی بر مردم تحمیل نشده است.

گرفتن بیعت از سوی پیامبر اکرم (ص) نیز به همین منظور بوده است .

واقعه غدیر تداوم روند و سیره است . پیام هایی که از این واقعه میتولان گرفت به صورت محوری عبارتند از :

1- اهمیت تعیین جانشين برای رهبر الهی به قدری زیاد است که باید مسلمین (حجاج) تمام بلاد اسلامی در شرایط سخت ان روزگار شاهد آن بوده و به اطلاع مناطق مختلف برسانند.

2- بر اساس خطبه پیامبر اکرم (ص)در واقعه غدیر تعیین حاکم بعدی به امر خداوند صورت گرفته است .پس باید حاکم را شارع مقدس تعیین نماید .

3- بیعت مسلمانان در آن روز و روزهای بعد با حضرت علی (ع) نشان دهنده نقش مردم در پذیرش حاکم و تشکیل حکومت اسلامی است .

4- همین بیعت مسلمین و تبریک های فراوان به حضرت علی (ع) ادعای بخشی از مسلمانان در مورد اينكه مراد رسول اکرم (ص) از "مولاه" در خطبه غدیر سرپرستی نیست بلکه "دوست داشته شدن " است ، را رد میکند.

5- غفلت جامعه اسلامی از این مناسبت بزرگ و سوء استفاده قدرت طلبان در غصب منصب صالح ترین فرد جامعه (حضرت علی «ع ») نشان میدهد که مسلمانان باید در زنده نگه داشتن مناسبت های سرنوشت سازخود کوشا باشند و از فراموش کردن آن ها بپرهیزند

 محمد تقی دشتی

قم – 29/6/1395

بازدید 2502
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است