دوشنبه, 15 فروردين 1401 11:50

دین داری و سلامتی

این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

 دین داری و سلامتی، یادداشتی از آقای دکتر محمدتقی دشتی رئیس مرکز پژوهشی مبنا به مناسبت روز سلامتی

بهداشت و سلامتی چیزی نیست کـه بتوان بـه آن اهمیت نداد. هر فردی اگر بخواهد زندگی باکیفیتی داشته باشد ناگزیر باید بـه سلامت فردی و حتی اجتماعی توجه داشته باشد. بهداشت در واقع زیربنای فعالیت‌های اقتصادی و پیشرفت‌های‌ اجتماعی و حتی دینی و معنوی یک ملت اسـت بنابراین سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی اسـت.

 هجدهم فروردین، روز سلامتی و روز جهانی بهداشت است. یکی از مسائل مادر، در تولید مسائل کشور در شرایط کنونی اختلال در نهاد سلامت است. اگر این نهاد به خوبی کار نکند، مسائل و مشکلات دیگری را رقم خواهد زد. مسائلی که سلامت جسم و روح مردم را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

ما در جامعه شاهد بیماری‌های جسمی و روحی هستیم و این مسئله بر معنویت و دین‌داری مردم تأثیرگذار گذاشته است.

دین‌داری و سلامت تاثیر متقابلی برهم دارند. زندگی دین‌دارانه و توأم با معنویت و بر اساس آموزه‌ها، احکام و قواعد دینی، قطعاً در سلامتی انسان‌ها بسیار مؤثر است؛ هم در سلامتی جسمی و هم در سلامت روح.

ناگفته نماند که تندرستی فقط سلامت جسم نیست و سلامت روح و روان افراد و سلامت جامعه نیز اهمیت زیادی دارد و هر کدام از این موارد بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند.

از آنجایی که دین مبین اسلام، اهمیت زیادی برای انسان ها قائل است، با وضع قوانین بهداشتی و نیز تاکید فراوان بر "خودسازی" نسبت به حفظ سلامت افراد و جامعه، برنامه ریزی کرده و خط مشی زندگی را برای انسان ها ترسیم نموده است.

 بنابراین رابطه‌ی دو طرفه بین دین‌داری و سلامتی وجود دارد که تصمیم‌گیران می‌توانند با اصلاح یا بهبود سلامتی مردم زمینه‌ی دین‌داری و معنویت را فراهم کنند. از این جهت این مسئله و این مؤلفه شایسته‌ی توجه است، سزاوار است که به آن با درایت پرداخته شود.

توسعه ورزش همگانی، اصلاح فرهنگ تغذیه، حل تعارض منافع و رفع مافیای دارو و پزشکی، تلفیق نقاط قوت طب سنتی و مدرن، از جمله راهبردهایی است که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد.

دکتر محمدتقی دشتی رئیس مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 962 آخرین ویرایش در سه شنبه, 23 فروردين 1401 11:13
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است