شنبه, 11 تیر 1401 06:03

دیدار مدیرکل توسعه‌های مشارکتی کمیته امداد امام خمینی (ره)

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

مهندس حبیب‌الله آسوده، مدیرکل توسعه‌های مشارکتی کمیته امداد امام خمینی (ره) به همراه حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهری، مدیرکل امور اجرایی زکات کشور از مرکز پژوهشی مبنا دیدار کرد

مهندس حبیب‌الله آسوده، در بازدید از مرکز پژوهشی مبنا، نگاه مسئله شناسانه و فقدان فرصت مسئله شناسی به موضوعات را نقطه مغفول محیط‌های اداری کشور توصیف کرد و یادآور شد: نیاز است تا مهم‌ترین و محوری‌ترین مسائل کمیته امداد به‌صورت نقطه زنی شناسایی و در فرایند حل مسائل قرار گیرد.

مدیرکل توسعه‌های مشارکتی کمیته امداد امام خمینی (ره)، ترویج خیر و احسان در جامعه را از مهم‌ترین رسالت‌های کمیته امداد برشمرد و خاطرنشان ساخت: احصا و ارائه گزارش راهبردی و عملیاتی از اثرگذاری فعالیت‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) در سنوات گذشته، می‌تواند در ترسیم نقشه راه بسیار مؤثر باشد.

وی به موضوع زکات در جامعه و فعالیت‌های کمیته امداد در این حوزه اشاره کرد و یادآور شد: تحلیل داده‌ها و اطلاعات سازمانی با رویه مسئله شناسی، نیازمند توانمندی‌های تخصصی و علمی است؛ در حوزه زکات برای شناسایی مبسوط وضع موجود و برنامه‌ریزی‌های دقیق آینده، نیازمند تدوین گزارش راهبردی و عملیاتی معطوف به گذشته هستیم.

مهندس آسوده با بیان این‌که کمیته امداد امام خمینی (ره) در ترویج فرهنگ خیر و احسان؛ فعالیت‌های ارزشمندی را رقم زده است، اظهار داشت: جا دارد تا به‌جای راه‌اندازی اداره کل پژوهش در سازمان‌ها و نهادهای اجرایی، فعالیت‌های علمی و راهبرد نویسی برای رویکردهای عملیاتی با تأسیس هزاران اندیشکده تخصصی پی‌ریزی گردد.

مدیرکل توسعه‌های مشارکتی کمیته امداد امام خمینی (ره)، بر لزوم تدوین گزارش راهبردی عملیاتی از ابتدا تاکنون اشاره و با بیان این‌که مبتنی بر پایه مسئله امروز، می‌توان برنامه فردا را ترسیم کرد، یادآور شد: متأسفانه ادبیات راهبردی و عملیاتی مدل توانمندسازی، آن‌گونه که باید طراحی و تبیین نشده است.

وی با تأکید بر این‌که سند راهبردی مشارکت‌های مردمی، باید ناظر به قالب‌های متنوع و مبتنی بر مردمی‌سازی خیر و احسان تدوین گردد، خاطرنشان ساخت: کمیته امداد امام خمینی (ره)، 9 هزار نهاد مردمی تحت عنوان مراکز نیکوکاری را راه‌اندازی و ساماندهی کرده است. نیاز است تا برنامه‌های راهبردی برای توانمندسازی هرچه بیشتر مجموعه‌های مردم‌نهاد طراحی گردد.

مهندس آسوده با بیان این که نظام اداری کشور باید از بخش خصوصی، معین پژوهشی داشته باشد، یادآور شد: همکاری نهاد اجرا و پژوهش در شناسایی مسئله و تدوین نظام مسائل و نیز ارائه مشاوره‌های مهارتی تأثیرات بسزایی بر حل مسائل و ارائه راهکارهای عملیاتی متقن خواهد داشت.

دکتر محمدتقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا نیز در ادامه این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز، با بیان این که مرکز پژوهشی مبنا برترین مرکز مسئله‌شناسی در کشور است، خاطرنشان ساخت: مرکز مبنا، مجموعه مسئله شناس راهبردگرایی است که نظام‌واره‌های مسائل کشور را استخراج می‌کند.

وی به ویژگی‌های تمایزی مرکز پژوهشی مبنا اشاره و روش اختصاصی مسئله‌محور راهبردگرا را از رویکردهای تحقیقاتی این مجموعه دانست و تصریح کرد: بهره‌گیری از روش انطباق مسئله‌محور و نیز اجرایی‌سازی پژوهش، کمک به نهاد اجرا و اعمال رویکردهای رفت و برگشتی در ارائه راهبردها، راهکارها و شرح وظایف علمی، از دیگر رویکردهای مرکز پژوهشی مبناست.

دکتر دشتی رویکرد اندیشکده‌ای را از دیگر ویژگی‌های مرکز پژوهشی مبنا توصیف کرد و اظهار داشت: مبنا در تمام پژوهش‌ها ضمن ارائه فراتحلیل از تحقیقات پیشین و با نگاه به اسناد بالادستی و قوانین از ظرفیت نخبگانی برای احصا و حل گره اصلی مسئله بهره می‌گیرد. سرعت و دقت توأمان از ویژگی‌های چنین رویکرد پژوهشی است.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا بر اهمیت رویکرد تیمی در تحقیقات راهبردی تأکید و حوزوی و دانشگاهی بودن پژوهشگران را از دیگر ویژگی‌های تمایزی این مجموعه برشمرد و ابراز داشت: دسترسی به شبکه نخبگانی وسیع حوزوی و دانشگاهی و بهره‌گیری از ظرفیت این عزیزان در عرصه‌های مختلف مصاحبه، نشست، بارش فکری، پنل‌های نخبگی و ... ثروت عظیمی پیش روی تحقیقات دانشی ایجاد کرده است.

وی حرکت در کرانه‌های عالی نظام و پرهیز از سوگیری‌های حزبی را از ویژگی‌های ممتاز مرکز پژوهشی مبنا برشمرد و یادآور شد: تدوین نظام‌واره‌های مسائل فرهنگی، مسائل آموزش، تعلیم‌وتربیت، مسائل حوزه و روحانیت، مسائل مردم‌سالاری دینی، نظام‌واره پیشرفت و امنیت و نیز نظام‌واره جامع مسائل کشور و پایش بیش از 1900 مسئله مهم کشوری در قالب 80 میان مسئله و 11 مسئله کلان از دیگر رویکردهای تحقیقاتی مرکز پژوهشی مبناست.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت تدوین نظام مسائل فقر و احصا علت‌های اصلی فقرزایی در کشور تأکید کرد، یادآور شد:  نیاز است تا ترویج و رشد فرهنگ خیرخواهی در کانال اعتماد عمومی به نهادهای حمایتی تعریف گردد؛ تدوین سند تحول و نقشه راه و برآورد وضعیت‌های اثرگذاری، از جمله ظرفیت‌های مبناست که با راه‌اندازی کار ویژه‌های تخصصی پی‌ریزی می‌شود.

دکتر دشتی نتیجه محوری را از جمله استراتژی‌های تحقیقاتی مرکز پژوهشی مبنا توصیف کرد و ابراز داشت: این مجموعه آمادگی دارد تا ضمن تدوین شاخص‌های ترسیم عملکرد کمیته امداد در حوزه فقرزدایی و ارائه الگوهای توانمندسازی، زمینه‌های همکاری با کمیته امداد امام خمینی (ره) را توسعه دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهری، مدیرکل امور اجرایی زکات کشور، در ابتدای این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های معاونت مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) و شورای مرکزی زکات، بر اهمیت مسئله شناسی، حل مسئله و تدوین علمی موضوعات تأکید کرد و ابراز داشت: معاونت مشارکت‌های مردمی کمیته امداد، مباحث مربوط به وجوهات شرعی، انفاق، زکات و بحث صدقات و ایتام و اکرام و مراکز نیکوکاری و شبکه خیر و احسان را در کمیته امداد امام خمینی (ره) پوشش می‌دهد.

وی بر جایگاه ترسیم چارچوب‌ها و سند راه در فعالیت‌های فرهنگی را موردتوجه قرارداد و ابراز داشت: نیاز است تا برای هریک از بخش‌های وظیفه‌ای کمیته امداد، سندی را در راستای ترسیم چارچوب‌ها تدوین نماییم.

 

مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 136 آخرین ویرایش در یکشنبه, 12 تیر 1401 23:02
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است