چهارشنبه, 30 آذر 1401 12:51

بررسی و آسیب شناسی مسائل زکات در جهت تقویت و توسعه‌ فریضه الهی در کشور

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تشکیل کارگروه بررسی و آسیب‌شناسیِ مسائل زکات و تدوین سند راهبردی آن توسط مرکز پژوهشی مبنا در جهت تقویت و توسعه‌ فریضه‌ الهی زکات در کشور

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، ظهر روز دوشنبه 28 آذر 1401 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن ربانی نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و رئیس شورای مرکزی زکات به همراه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدرضا ارباب سليماني رئيس شوراي امربه‌معروف و مسئول کانون فرهنگی مساجد در وزارت ارشاد و جناب آقای محسن مسعودیان مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) و تعدادی از فرهیختگان و متصدیان امر زکات در کشور با حضور در مرکز پژوهشی مبنا با آقای دکتر دشتی ریاست مرکز پژوهشی مبنا، دیدار کردند.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام آقای مهری ضمن خوشامدگویی و معرفی اساتید و مسئولان حاضر در جلسه، مقدماً اهمیت موضوع زکات را یادآور شد و سپس به تبیین طرح و آسیب‌شناسی مسائل فریضه الهی زکات در کشور پرداخت و بر این اساس خواستار تدوین طرح احیاء زکات و ارائه سند راهبردی زکات کشور توسط مرکز پژوهشی مبنا شد.

در ادامه این دیدار آقای دکتر دشتی، ضمن معرفی مرکز پژوهش مبنا وجه تمایز این مرکز را 1)مسئله محوری 2)نظام‌واره گرایی 3)استفاده از روش‌های نوین حل مسئله spm 4)اتصال پژوهش به نهادهای اجرایی به شیوه  pdia 5)داشتن رویکرد حوزوی دانشگاهی، بیان نمود  و با اشاره به رسالت اصلی مرکز مبنا، مسئله محوری و حل مسائل نظام اسلامی را رویکرد اصلی مبنا عنوان کرد و اظهار داشت: "کلان پروژه‌ی اول ما مسئله‌یابی‌ها است، ما در حال حاضر 8 نظام‌واره‌ مسائل استخراج کردیم که اولی سال 94 برای دفتر حضرت آقا کار شد که نظام‌واره مسائل دینی و فرهنگی کشور است. مسائل روبنایی، میانی، اصلی و ریشه‌ای را استخراج کردیم که ارتباط این‌ها درواقع علّی - معلولی و حوزه‌ای است. یعنی اگر ما آن 9 مسئله‌ی ریشه‌ای بالا را حل نکنیم امکان ندارد مسائل پایین‌دستی فرهنگی ما حل شود.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا، اهمیت موضوع مسئله شناسی زکات را یادآور شد و گفت: "در موردبحث زکات چند کار می‌توان انجام داد. یکی این‌که ما وضعیت را بشناسیم که از 10 سال یا 20 سال گذشته تاکنون وضعیت این فریضه الهی در کشور چطور بوده و الآن چطور هست و آن گزارش‌هایی هم که زحمت کشیده شده، آنالیز و تحلیل مضمون می‌گردد و نتایج آن مشخص می‌گردد.

در بخش دوم این جلسه، حجت‌الاسلام آقای ارباب سلیمانی، ضمن تشکر از مرکز پژوهشی مبنا به ارائه نکات خود پرداختند و گفتند:" نیاز جدی ما در حوزه‌ی زکات، بحث اجرایی سازی آن است یعنی در حل مسائل نگاه ما باید نگاه اجرایی باشد و راهکارها باید به سمتی برود که بتوان در کشور اعتمادسازی صورت گیرد که این فریضه الهی به‌خوبی دریافت و در جای مناسب خودش ذخیره و در جهت فقرزدایی کمک‌حال مردم باشد.

در ادامه آقای مسعودیان مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز ضمن ابراز خرسندی و همچنین  تقدیر و تشکر از این‌که چنین نگاهی به این حلقه‌ی مفقوده داشتید که بتواند زکات را از یک پشتوانه‌ی علمی برخوردار کند، هم در امر پژوهش واقعاً موردنیاز است و هم در جهت تدوین یک سند که تحت عنوان سند تحول است نکته‌ی بسیار مهم است.

در انتها حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای ربانی نماینده ولی فقه در وزارت جهاد کشاورزی سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد: "خدا را شاکرم که در جمع عزیزانمان در مبنا هستم. بنده هم از قبل با برخی از آثار مرکز پژوهشی مبنا آشنا بودم، الحمدالله خوشحالیم که این حرکت دارد آغاز می‌شود و امیدواریم به خیر جامعی منتهی شود.

ایشان در ادامه اعلام کرد: " شورای مرکزی زکات هر فصل یک جلسه برگزار می‌کند و گزارش میزان دریافت و توزیع زکات سال گذشته را ارائه می‌نماید، اما این گزارشات نقاط ضعف و نقطه قوّت ما را بیان کند و یا راه‌کارهای مناسب تجمیع و توزیع را ارائه نمی‌دهد و راهگشای مسائل ما نیست، باید نسبت به استان‌ها تحقیق شود که کدام استان‌ها موفق بودند و ملاک و شاخص موفقیت چیست.

ایشان در ادامه با تأکید بر اینکه آسیب‌شناسیِ مسائل زکات، باعث تقویت و توسعه‌ این فریضه‌ الهی می‌شود، بحث تحلیل گزارشات ده‌ساله زکات را جدای از  بحث سند تحول فریضه الهی زکات عنوان کرد و افزود: " ما مرحله‌ی اول را تحلیل وضعیت گذشته قراردادیم و این می‌تواند به ما کمک کند که برای مراحل بعدی تصمیم بگیریم که سند چشم‌انداز چگونه باشد."

 در این جلسه که با حضور نمایندگان دبیرخانه شورای مرکزی زکات و نیز چند تن از فرهیختگان تشکیل شد، مقرّر گردید جهت تحلیل بهتر از وضعیت موفقیت و یا عدم موفقیت زکات، دبیرخانه شورای زکات، کلیه مسائل و مشکلات زکات را توسط کارگروه مرکز پژوهشی مبنا پیگیری نماید و در گام بعدی پیشنهادات لازم برای تدوین سند تحول زکات آماده گردد.

مرکز پژوهشی مبنا

View the embedded image gallery online at:
https://mabnarc.ir/index.php/item/5992-news223#sigProId06ad97df60

بازدید 161 آخرین ویرایش در یکشنبه, 04 دی 1401 08:44
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است