یکشنبه, 30 بهمن 1401 23:09

در نشست خبری مطرح شد، برگزاری نخستین کنفرانس تخصصی وضعیت دین داری ایرانیان

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نشست خبری اولین کنفرانس "بررسی وضعیت دین داری ایرانیان" با حضور اصحاب رسانه در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.

با حضور نخبگان حوزه و دانشگاه و پژوهشگران و جمعی از مسئولان، نخستین کنفرانس تخصصی "بررسی وضعیت دین‌داری ایرانیان" همراه با رونمایی از کتاب سالنمای دین و دین‌داری در ایران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، دکتر محمد باقر صدقی پژوهشگر و معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا در نشست خبری که در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد اظهار داشت: مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با همکاری مرکز پژوهشی مبنا اقدام به برگزاری نخستین کنفرانس تخصصی "بررسی وضعیت دین‌داری ایرانیان" کرده است.

معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا بیان کرد: در این کنفرانس که چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱، ساعت: ۹ الی ۱۲ در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در سالن آیت الله شرعی(ره) برگزار می شود حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام ملکی قائم مقام حوزه های علمیه کشور و حجت الاسلام فاضل مدیر حوزه های علمیه خواهران و خانم دکتر برقعی مدیر جامعه الزهرا و دکتر محمدتقی دشتی رئیس مرکز پژوهشی مبنا به بیان دیدگاه های خود در ارتباط با دین و دین‌داری در ایران می پردازند.

صدقی عنوان کرد: همچنین رونمایی از کتاب سالنمای دین و دین داری در ایران در این کنفرانس پیرامون ابعاد 5 گانه دینداری اعتقادی و عاطفی و شریعتی و عبادی و اخلاقی انجام می شود.

ایشان در خصوص هدف مهم از برگزاری کنفرانس خاطرنشان کرد: با توجه به هجمه های دشمن به دین داری از سوی معاندین و رسانه های بیگانه بررسی دین و دین داری از اهمیت بالایی برخوردار است.

صدقی گفت: با عنایت به پیمایش ها و نظرسنجی ها و پژوهش ها پروزه سالنمای دین و دین داری که از سال 97 آغاز شد و سومین دوره در حال انجام است برخلاف تبلیغات معاندین این ارزیابی ها نشان داد وضعیت دین داری در کشور بحرانی نیست.

وی افزود: رهبری فرمودند مردم ایران دین دار هستند و کشور حرم اهل بیت(ع) است، همچنین طبق فرمایش رهبری وظیفه دین داری بر عهده حوزه است و باید گام هایی برداشته شود.

معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا تصریح کرد: در این زمینه آمارهایی پیرامون دین داری احصا شده است، به طور کلی دین داری در بعد اعتقادی و رفتاری و مناسک قابل بررسی است.

وی عنوان کرد: طبق آمار به دست آمده در این پیمایش،درصد اعتقاد به برخی از مسائل شامل توکل خدا در زندگی 88 و 4 دهم درصد و توسل به ائمه در زندگی 72و 2 دهم درصد و در بعد قرآن 86 و 9 دهم درصد و قیام امام زمان 75 درصد و پیروری از دستورات اسلام 75 درصد و ایستادگی در برابر ظلم 88 و 9 دهم درصد و مناسک دینی فردی و زیارت امامان 75 درصد و دعا و نیایش 88 درصد احصا شده است.

صدقی بیان کرد: همچنین مناسک جمعی 76 و 9 دهم درصد و مراسم مناجات 67 درصد و راهپیمایی اربعین 48 درصد و اهمیت اربعین 73 درصد و صدقه 93 درصد و کمک به دیگران 88 درصد در این آمار آمده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 40 نهاد در زمینه دین داری فعال هستند خاطرنشان کرد: این آمار نشان می دهد بانوان در وضعیت بهتری در دین داری قرار دارند، در مجموع در احصای وضعیت دینداری باید الزمات امروز را درک کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین آرش رجبی معاون فرهنگی ـ تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران نیز در این نشست تصریح کرد: براساس فرمایشات رهبری حوزه های علمیه مسئول وضعیت دینداری جامعه هستند؛ حوزه های علمیه خواهران با توجه به اینکه رسالت مهمی را بر دوش می کشند و مسئولیت تربیت و دانش گستری در عرصه زنان و خانواده است در عرصه های مختلف ایفای نقش می کند.

ایشان در مورد این رسالت بیان کرد: حوزه خواهران در تربیت و سازمان دهی و شبکه سازی و توانمند سازی و مهارت آموزی و کنشگری در عرصه های مختلف تلاش می کنند که اصلی‌ترین رکن حوزه های علمیه خواهران مساله بانوان اثرگذار و مبلغان است، از این جهت شاید تاثیر بسیار معناداری در رشد کیفی دینداری در جامعه داشته باشند.

معاون فرهنگی ـ تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران عنوان کرد: به طور کلی سه مدل کلان دین ورزی شامل دین ورزی معرفتی بنیان و دین داری اخلاق بنیان و دین ورزی مناسک بنیان مطرح است و این ها نمادها و ظهورهای بیرونی نشان گر وضعیت دینداری است.

وی گفت: آن چه بیشتر مشهود است دین داری ما مناسک بنیان است هر چند طبق روایات اخلاق مداری از شاخص های دینداری محسوب می شود، حوزه های علمیه به عنوان اینکه وظیفه تبیین حقایق و معارف دینی را بر عهده دارد در راستای گسترش دین داری در همه این ابعاد گام هایی برمی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی افزود: در واقع حوزه های علمیه در راستای ایجاد یک معرفت جامع و صحیح و متعادل و متوازن و تحول مطلوب در سبک زندگی تلاش می کند دین را به عنوان برنامه و روشی برای زندگی در ابعاد مختلف تبیین کند.

ایشان خاطرنشان کرد:بانوان نقش کلیدی در عرصه دین داری دارند، حوزه های خواهران با ظرفیتی که در 28 استان کشور و 500 مرکز تخصصی آموزشی و پژوهشی و فرهنگی و تبلیغی در کشور دارد و با تعداد بیش از 50 هزار طلبه فعال و بالغ بر 70 هزار دانش آموخته در کشور در عرصه های مختلفی در حال فعالیت است.

 

مرکز پژوهشی مبنا

View the embedded image gallery online at:
https://mabnarc.ir/index.php/item/6044-news249#sigProId593dd89d92

بازدید 198 آخرین ویرایش در دوشنبه, 01 اسفند 1401 13:32
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است