پنج شنبه, 04 اسفند 1401 08:21

مدیر جامعة الزهرا(س) تشریح کرد: نقش کنشگری بانوان و طلاب تراز انقلاب در تقویت دین‌داری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیر جامعةالزهرا(س) بر اهمیت کنشگری بانوان و طلاب تراز انقلاب اسلامی در مقوله تقویت دین‌داری تأکید و ابراز کرد: بدون تردید زنان نقشی مؤثر در پیروزی و پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی ایفا نموده‌اند؛ برای تمرکز بخشی به عرصه حکمرانی سیاست‌گذاری و راهبری در مبحث خانواده، بایسته و شایسته است که از ظرفیت بانوان فاضله، مجتهده و کارآمد بیش‌ازپیش استفاده گردد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، خانم برقعی در نخستین کنفرانس تخصصی بررسی وضعیت دین‌داری ایرانیان که در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد، در موضوع دین و جایگاه بانوان تراز و خانواده در تمدن سازی و تقویت دین‌داری به ایراد سخن پرداخت.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقش زن در عرصه خانه و خانواده است، اظهار داشت: زن به مثابه یک مربی مفاهیم ارزش‌ها و رفتارهای دینی را به بهترین وجه به فرزندان و اعضای خانواده منتقل می‌کند؛ چه بسیار گره‌ها و عقده‌های روانی که جز با دستان گرم و مهربان مادر گشوده نمی‌شوند.

مدیر جامعةالزهرا(س) با بیان این‌که نقش‌آفرینی بانوان در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی نیز قابل‌انکار نیست، اظهار داشت: خداوند در آیه ۷۱ داده سوره توبه قرآن به‌صراحت مردان و زنان مؤمن را در راستای به پا داشتن وظایف دینی و اجتماعی با هم و در کنار هم مطرح می‌کند؛ وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ ، یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَیُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ.

وی با تأکید بر این‌که زن و مرد هر دو در ساختن جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی و مسئولیت اجتماعی شریک هستند، گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نگاه تمدن سازی، زن را یکی از ارکان تمدن سازی می‌دانند و در این راستا می‌فرمایند: "بانوان همچنان که در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی پا به پای مردان و چه‌بسا جلوتر از مردان در میدان بودند و همسران و فرزندان و برادران خود را به میدان فرستادند با نقش‌آفرینی در تربیت جوانان مؤمن انقلابی در گام دوم انقلاب و تمدن سازی نیز رسالتی مهم دارا هستند."

برقعی با تأکید بر این‌که زن دارای دو نقش مستقیم و غیرمستقیم اجتماعی است که می‌تواند تأثیری مستقیم در علم و اقتصاد و اجتماع و... داشته باشد، اظهار داشت: بانوان به‌صورت غیرمستقیم با تربیت نسل تمدن ساز و با توجه به بنیادهای صحیح خانواده و سبک زندگی اسلامی می‌توانند به ایفای نقش اجتماعی خود بپردازد.

وی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب که بر محورهای «خودسازی»، «خانواده سازی»، «جامعه سازی» و «تمدن سازی» استوار است شاهد نقش کلیدی زن در همه محورها هستیم؛ زن در پرورش جوان خودساخته که محور تحقق بیانیه است نقش اصلی دارد. الگوی ما حضرت زهرا سلام‌الله علیها است که هم خود را ساخت و هم فرزندانی خودساخته که محور احیای اسلام بودند را مادری کرد.

مدیر جامعه‌الزهرا(س) انقلاب اسلامی را به مثابه انقلابی انسانی اسلامی دانست که به دنبال تحقق حکومت و جامعه اسلامی، زمینه‌سازی برای برپایی حکومت جهانی مهدوی و تغییر در مناسبات فردی و اجتماعی در عرصه جهانی از طریق نقش‌آفرینی دین، تقویت دین و دین‌داری صحیح در جامعه است.

وی یادآور شد: ازآنجاکه یکی از وجوه این تغییر، تغییر در رابطه فردی و اجتماعی بانوان، مادران و خانواده و ابتنای این رابطه بر عدالت، عقلانیت و معنویت است، کنشگری بانوان و طلاب تراز و متخصص در عرصه دین و خانواده می‌تواند منادی و سامان‌بخش این اتفاق در کشور اسلامی‌مان باشد؛ یکی از لوازم چنین امری انجام تحقیقات بنیادین، توسعه‌ای و کاربردی برای ایجاد پشتوانه‌های نظری است.

برقعی با بیان این‌که ایجاد زمینه‌های مناسب‌تر برای فعالیت‌های اجتماعی و کنشگری زنان تراز انقلاب اسلامی، در راستای گفتمان سازی و جریان سازی در عرصه حکمرانی داخلی و جهانی است، گفت: فعالیت در این عرصه می‌تواند مبلغ حضور زنان دین‌دار و نقش‌آفرینی بیشتر دین در این سطوح باشد.

وی بر اهمیت کنشگری بانوان و طلاب تراز انقلاب اسلامی در مقوله تقویت دین‌داری تأکید و ابراز کرد: بدون تردید زنان نقشی مؤثر در پیروزی و پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی ایفا نموده‌اند؛ برای تمرکز بخشی به عرصه حکمرانی سیاست‌گذاری و راهبری در مبحث خانواده، بایسته و شایسته است که از ظرفیت بانوان فاضله، مجتهده و کارآمد بیش‌ازپیش استفاده گردد.

مدیر جامعةالزهرا(س) تصریح کرد: بدون تردید، تحکیم، تثبیت و تقویت نهاد خانواده با منظومه اسلامی و سبک زندگی اسلامی مأمن و حصن امینی برای تقویت دین و دین‌داری در کشور خواهد شد. به‌شرط آنکه تمرکز بخشی امور مختلف مربوط به خانواده چه به لحاظ قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و... با مسئولیت‌پذیری قابل‌توجهی همراه باشد.

وی در ادامه به برخی از مشکلات مواجهه نهادی با امور راهبردی حوزه زنان و خانواده اشاره کرد و اذعان داشت: کمرنگ بودن حضور بانوان و طلاب فاضله مجتهده و متخصص در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های مرتبط با امور دینی، زنان و خانواده در کشور؛ ضعف در پشتوانه‌های نظری روزآمد و همچنین ضعف حوزوی و مردمی در این موضوع؛ عدم نگاه جامع و واقع‌گرایانه نسبت به ظرفیت و نقاط قوت بانوان و خانواده در پذیرش، تثبیت و تقویت دین‌داری و ارزش‌های اسلامی تنها بخشی از دغدغه‌های پیرامونی این موضوع است.

برقعی در ادامه با مطرح کردن این پرسش که: آیا مبتنی بر هویت دینی و انقلاب اسلامی می‌توان کنشگری‌ای در عرصه حکمرانی زنان و خانواده متصور شد که توان، حضور مفاهمه و انتقال ارزش‌های دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی را به سایر نهادها و ارکان مهم کشور داشته باشد؟ خاطرنشان ساخت: این موضوع تأمل‌برانگیز می‌تواند سکوی جهش برای بازتاب مقوله‌های مهم خانواده محوری تربیت معنوی دینی عقلانی و اجتماعی فرزندان، ساماندهی امور مرتبط با خانواده در سطح کشور مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی نسبت به موضوعات و مسائل مرتبط با خانواده و ارزش‌های دینی و ملی توسط یک‌نهاد متولی نظام دادن به موضوعات و مسائل مختلف پیرامون بانوان و خانواده در منظومه‌ای چندبعدی، تحلیل چیستی، چرایی و چگونگی تأثیر نقش مادری و خانواده در تقویت دین‌داری و... باشد.

وی تصریح کرد: در ایران و جهان اسلام لازم است به دنبال ابراز هویت بانوان مسلمان کنشگر با هویتی انسانی عقلانی، معنوی عدالت‌خواه و مبتنی بر فقه پویا و اصیل، برای ارتقای ارزش‌های دینی و کرامت اسلامی و با تأکید بر خانواده محوری و سامان‌بخشی به این مبحث باشیم. ازاین‌رو یک کنشگری عقلانی و معنوی برای نظام بحث خانواده و اثرگذاری آن بر تقویت دین‌داری در عرصه‌های علمی فرهنگی و اجتماعی قابل گفتگو و اندیشه ورزی ست.

 

مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 208
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است