چهارشنبه, 28 تیر 1402 05:29

معرفی کتاب روش تحقیق

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 معرفی کتاب روش تحقیق مسئله محور راهبرد گرا از سوی مرکز پژوهشی مبنا

در زمانه ما، علوم انسانی مانند روزگار گذشته دیگر پندآموز و ناصحانه نیست. امروز علوم انسانی کاربردی­ تر شده و میان تفکر در باب انسان و علوم انسانی جدید پیوند تنگاتنگی رخ داده است.  از سوی دیگر در گذشته به فراخور ماهیت حکومت­ ها، علوم انسانی جایگاهی در حکومت­ داری و مدیریت اجتماعی نداشت؛ در دوره جدید، حکمرانی و تدبیر امور اجتماعی بدون علوم انسانی ممکن نیست. علوم انسانی در دوران مدرن از یکسو منجر به تأسیس نظامات اجتماعی شده و از این راه قالبی برای تغییر در جوامع انسانی طراحی کرده است و از سوی دیگر با برنامه­ های توسعه، تغییر در جوامع را از وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب به صورت برنامه­ ریزی شده پیگیری می­کند. برخی اندیشمندان معتقدند در دوران مدرن تغییر در جهان انسانی وابسته به برنامه ­ریزی است و برنامه­ ریزی بر مبنای علوم انسانی صورت می­گیرد؛ ازاین رو علوم انسانی در عصر حاضر ماهیت کاربردی و عینی یافته و از دانستنی­ های انتزاعیِ صرف به علمی انضمامی و مؤثر گذار کرده است.

در شرایط فعلی، تحقیقات موجود در زمینه علوم انسانی، برای حل مسائل جامعه اسلامی بر اساس منابع و آموزه ­های اسلامی، نظریه علمی، نظام جامع و قاعده کارآمد طراحی نمی­کنند؛ برای مثال نظام جامع امنیت ملی، نظام بانکداری اسلامی، نظام حقوقی اسلام، نظام بیمه اسلامی می­ توانند به وسیله پژوهش ­های علمی طراحی شوند یا حداقل نظریه ­پردازی لازم برای رسیدن به اشباع نظری و شکل­ گیری مقدمات نظری آنها صورت گیرد.

کتاب حاضر درصدد است با در نظر گرفتن دغدغه­ ها، روش ها و انواع جدیدی از تحقیق را بیان کند و راه نویی را پیش پای پژوهندگان و اهل علم قرار دهد

در این کتاب پس از بیان کلیاتی درباره تحقیقات مسئله محور و چگونگی ورود به پژوهش، شیوه استخراج و یافتن مسائل و تهیه نظام­ واره مسائل را بیان می­کنیم و سپس برای شناخت و بررسی عمیق مسائل، مدل مسئله ­شناسی SPM یا مکث را معرفی می­کنیم.

یکی دیگر از ویژگی­های بدیع این کتاب، اختصار و نموداری بودن برخی مطالب مهم و درعین­ حال شناخته­ شده است؛ برای مثال محورهای مهم مربوط به تهیه طرحنامه پژوهشی به صورت جدول راهنما ذکر شده است؛ به گونه­ ای که اهل پژوهش به راحتی می ­توانند با تکمیل جداول، طرح پژوهشی مدنظر خود را استخراج کنند و از سردرگمی و صرف انرژی فراوان دور باشند.

نگارنده با حدود 25 سال تجربه در اجرا و مدیریت پژوهش­ های مسئله ­محور، بر آن است دانسته­ های خود را در اختیار جامعه علمی قرار دهد تا هم در معرض نقد و ارزیابی اهل علم قرار گیرد و هم به ترویج این رویکرد و روش های مربوط به آن کمک کند.

مرکز پژوهشی مبنا

 

بازدید 114 آخرین ویرایش در چهارشنبه, 28 تیر 1402 23:37