سه شنبه, 29 تیر 1400 05:42

برگزاری جلسات هیئت اندیشه ورز با موضوع علمای بلاد

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

با حضور اساتید سطوح عالی حوزه های علمیه و نخبگان مرتبط موضوع علمای بلاد بحث و بررسی شد

به گزارش واحد روابط عمومی، دکتر دشتی مدیر مرکز پژوهشی مبنا، ضمن بیان نقش هیات های اندیشه ورز در تصمیم سازی ها و دلایل ایجاد هیات اندیشه ورز حوزه و روحانیت توسط مرکز مبنا گفت: با شکل‌گیری نظام اسلامی و استقرار حکومت اسلامی حول محور نظریه ولایت فقیه حضرت امام خمینی (ره)، شکل جدیدی از علمای بلاد در قالب نظام اسلامی رسمیت یافت. بدین ترتیب نمایندگان ولی فقیه را می‌توان به مثابه صورت جدیدی از علمای بلاد تقریر کرد اما این صورت‌ جدید در سیر تاریخی با توجه به موانع پیش روی خود نتوانسته است جایگزین خوبی برای علمای بلاد، در صورت‌های پیشین آن باشد. از طرفی حوزه‌های علمیه به عنوان مرکز تربیت کننده علمای بلاد، با توجه به رویکردهای متنوع، همچنان با الگوی مرجع _ مقلد در پی ساماندهی فرهنگ دینی در سطح جامعه است واین موضوع زمینه تکثر و تشتت کنش‌گری علماء را فراهم آورده است.
دکتر دشتی ضمن تبیین این موضوع افزود: از سوی دیگر عدم ارتباط مراجع تقلید با یکدیگر و در پی آن شکل‌گیری مراجع مختلف و نظام تقلیدی آن‌ها در عرض یکدیگر، مشکل اساسی و بنیادین برای تکوین الگوی نمایندگی ولی‌فقیه را به‌مثابه علمای بلاد فراهم آورده است.
این استاد دانشگاه افزود: بر این اساس نمایندگان ولی‌فقیه از یک‌سو و همچنین نمایندگان مراجع، تلاش می‌کنند نقش علمای بلاد را در دوران جدید بازی کنند و لکن این دو الگو در بسیاری از موارد نمی‌تواند الگوی همپوشان و موفقی باشند، زیرا اقتضائات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... در دوران امام _ امت از زوایای مختلف و متعددی برخوردار است که الگوهای کنشگری را به‌مثابه علمای بلاد متفاوت می‌نماید.
دکتر دشتی ضمن تشریح فعالیت اندیشه‌ورز حوزه و روحانیت گفت: در این راستا هیئت اندیشه‌ورز علمای بلاد با حضور اساتید سطوح عالی حوزه‌های علمیه برادران و خواهران باهدف توزیع متوازن کارکرد و نقش حوزه و روحانیت و رشد هماهنگ علمی، فقهی و دینی مناطق مختلف کشور تشکیل شد.

بازدید 162
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است