یکشنبه, 12 دی 1400 21:29

الزامات تحول در چهل سال آینده ایران اسلامی

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

الزامات تحول در چهل سال آینده ایران اسلامی، یادداشتی از آقای دکتر سید سعید هاشمی نسب معاونت پژوهش مرکز پژوهشی مبنا

تحلیل بیانات و احکام مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر، مبین توجه ویژه ایشان به تحول در ساختارهای نظام در سه حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی-اجتماعی است.

 در این روزها که جمهوری اسلامی ایران به‌واسطه تحمیل انواع فشارها در جنگ اقتصادی با نظام سلطه به سر می‌برد، آینده این سرزمین و نظام اسلامی بیش‌ازپیش اهمیت یافته است. امید در این فضا، همچون اکسیری برای حیات و ادامه مقاومت است. در این سپهر، افراد و احزاب سیاسی، ایده‌های گوناگونی درباره آینده مطرح کرده‌اند که دو مفهوم توسعه و پیشرفت از این زاویه قابل‌مطالعه و بررسی هستند. آینده ایران اسلامی درگرو پویایی نظم اجتماعی در مقابل فشارهای نظام سلطه است. ایران اسلامی همواره پس از پیروزی انقلاب اسلامی زیر انواع فشارهای بین‌المللی بوده است؛ اما توانسته با حفظ پویایی اجتماعی خود و در پیش گرفتن برنامه‌هایی در حوزه‌های گوناگون اجتماعی، در ادامه این روند موفق باشد.
جمهوری اسلامی اول (۱۳۵۸) و جمهوری اسلامی دوم (۱۳۶۸) در تجربه چله اول انقلاب، توانست نظم جامعه ایرانی را برقرار کند. در این فضا دو مرحله انقلاب اسلامی و نظام سازی اسلامی با موفقیت پشت سر گذاشته شد و چنان‌که مقام عظمای ولایت در سخنرانی ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ فرمودند، هم‌اکنون در مرحله دولت سازی و جامعه‌سازی اسلامی قرار داریم. در شروع چله دوم انقلاب، مقام معظم رهبری (دامت برکاته) با صدور بیانه گام دوم انقلاب (۱۳۹۷) تحول در ساختارها و به ثمر رسیدن دولت و جامعه اسلامی را کلید زدند. در پی این بیانیه ارائه الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت، گامی دیگر در راستای تحقق راهبری نیل به دو هدف دولت و جامعه اسلامی خواهد بود.
تحلیل بیانات و احکام مقام معظم رهبری در سه سال اخیر، بیانگر توجه ویژه ایشان به تحول در ساختارهای نظام است. در این سپهر، سه حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی-اجتماعی مدنظر بوده است. در حوزه فرهنگی-اجتماعی ایشان طی احکام خود، خواستار طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند که بی‌شک پایه‌های جامعه‌اسلامی را شکل خواهد داد. تحول در حوزه اقتصاد و سیاست نیز با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تحولات مربوط به حوزه سیاسی محقق خواهد شد که نتیجه آن دولت سازی اسلامی است.
مرکز پژوهشی مبنا ذیل این کلان‌روند -که با رهبری مقام معظم رهبری (دامت برکاته) پیگیری می‌شود- در حال فعالیت است. مبنا در تلاش است در راستای حصول دو هدف دولت اسلامی و جامعه اسلامی، مطالعات خود را سامان دهد؛ هم ازاین‌روست که پیشرفت و کارآمدی جمهوری اسلامی ایران، یکی از موضوعات پژوهشی مبنا قرارگرفته است. در حوزه دولت سازی مباحثی همچون نظریه دولت اسلامی، مطالعات در خصوص ولایت‌فقیه، مردم‌سالاری دینی، تحول بنیادین نظام اداری، رابطه نظام با حوزه علمیه و غیره مدنظر بوده و در حیطه جامعه‌سازی نیز مطالعات جدی در خصوص تحول فرهنگی و نهاد خانواده، دین، آموزش و رسانه صورت گرفته است. شایان‌ذکر است زیربنای مطالعات مبنا مبتنی بر فقه اجتهادی است که به شکل مشخص فقه اجتماعی و فقه حکومتی را دنبال می‌کند. مرکز پژوهشی مبنا امید دارد در روند تحولات منتج به دولت سازی و جامعه‌سازی، شریک و همراه نظام اسلامی باشد.

بازدید 266 آخرین ویرایش در سه شنبه, 24 اسفند 1400 14:35
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است