شنبه, 18 دی 1400 07:20

برگزاری نشست نقد کتاب مدارس فکری نجف و ارتباط آن با اندیشه انقلاب اسلامی به همت مرکز پژوهشی مبنا

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نقد کتاب مدارس فکری نجف و ارتباط آن با اندیشه انقلاب اسلامی آقای دکتر فراتی در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد

در مبحث ولایت‌فقیه علی‌رغم وجود اختلاف‌نظر امام خمینی (ره) و آیه الله خویی به لحاظ صوری، نظریه ایشان به لحاظ ماهوی متحد است

این نشست، با حضور آقای دکتر فراتی دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به‌عنوان ارائه‌دهنده کتاب، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد موسوی غریفی مدرس جامعه المصطفی العالمیه به‌عنوان ناقد، آقای دکتر سید جواد حسینی عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به‌عنوان ناقد مجازی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدمهدی فر به‌عنوان دبیر علمی جلسه روز یکشنبه مورخ ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۰ در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.
در ابتدای جلسه آقای دکتر فراتی با معرفی اجمالی ایده و کتاب خود با توضیح برخی از مفاهیم پایه، به بیان نسبت حوزه نجف با انقلاب اسلامی و به‌طور خاص‌تر با نهضت امام خمینی و نسبت فقهای نجف و جنگ ایران و عراق پرداخت.
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه با اشاره به وجود مدارس کانونی و مدارس فرعی نجف اظهار داشت، مدارس فکری در نجف از زمان مرحوم آیت اله خویی به بعد راه‌اندازی شد که از آن جمله می‌توان به مدرسه فکری آیت اله خویی، آیت‌الله سیستانی، شهید صدر اول و شهید صدر دوم اشاره نمود.
در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد موسوی غریفی در دو بخش ساختاری و محتوایی به‌نقد کتاب مدارس فکری نجف و ارتباط آن با اندیشه انقلاب اسلامی پرداخته و اذعان داشت، یکی از مباحث محتوایی موردنقد، فهم و درک مؤلف از مدارس نجف است؛ چراکه تنها شهید صدر اول صاحب مدرسه فکری بوده و مدرسه شهید صدر دوم تابع مدرسه شهید صدر اول است. استاد جامعه المصطفی در ادامه نقد محتوایی خود در خصوص ولایت‌فقیه بیان داشت، ولایت‌فقیه یک اصطلاح با دو معنا است و لذا می‌توان علی‌رغم وجود اختلاف‌نظر به لحاظ صوری امام خمینی (ره) و مرحوم آقای خویی در این مبحث، نظریات ایشان را ازلحاظ ماهوی متحد دانست.
در ادامه جلسه جناب آقای دکتر سید جواد حسینی عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به‌صورت مجازی به بیان برخی نقدها پیرامون این کتاب پرداخته و اظهار داشت، فقدان بحث نظریه سلطان عادل مرحوم قمی در این کتاب کاملاً محسوس است.
در انتهای جلسه دکتر فراتی با پاسخ به ایرادات ناقدین محترم تصریح کرد، در فهم دیدگاه ولایت‌فقیه آقایان نجف، نمی‌توان با کنار گذاردن آثار آن‌ها به یک جمع‌بندی رسید بلکه الزاماً باید تقدم و تأخر زمانی آن آثار را مدنظر قرارداد.

بازدید 134 آخرین ویرایش در شنبه, 18 دی 1400 14:37

تماشاخانه تصویر

View the embedded image gallery online at:
https://mabnarc.ir/index.php/item/5667-najaf#sigProId2e475c8669
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است