جمعه, 06 اسفند 1400 14:40

دیدار آقای دکترامیرحسین بانکی پور از مرکز پژوهشی مبنا

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

آقای دکتر بانکی پور، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  از مرکز پژوهشی مبنا دیدار کردند.

دکتر محمدباقر صدقی، در جلسه دیدار دکتر بانکی پورفرد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از مرکز پژوهشی مبنا ضمن ارائه گزارشی از طرح جامع خانواده و مطرح سازی بحث وزارت خانواده، بر اهمیت ادامه و توسعه همکاری‌های علمی در این زمینه تأکید کرد و ابراز داشت: مرکز پژوهشی مبنا در بررسی مسئله محورانه مسائل دینی و فرهنگی کشور، بر اهمیت اثر بخشی پژوهش و گفتمان سازی آن برای اجرایی سازی تاکید دارد.

معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا، با بیان این که مرکز پژوهشی مبنا در پروژه‌ها و پژوهش‌های خود به روش PDIA عمل  می کند یادآور شد: بحث اجماع نخبگانی و اقناع نخبگانی امر بسیار مهمی بوده،  مرکز مبنا در این زمینه سعی نموده تا شبکه‌ی نخبگی وسیعی را در سراسر کشور تشکیل و ارتباط علمی گسترده ای را با نخبگان حوزوی و دانشگاهی کشور برقرار نماید.

دکتر امیرحسین بانکی پورفرد، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این دیدار، با ابراز خرسندی از فعالیت‌های علمی و  پژوهشی و دستاوردهای دانشی مرکز پژوهشی مبنا تصریح کرد: در عملیاتی سازی طرح‌های علمی، باید متولی اجرایی سازی آن در جامعه به خوبی شناسایی و معرفی گردد.

وی با بیان این که قالب وزارت خانواده نمی‌تواند، پاسخگوی الزامات نقش فراقوّه‌ای این نهاد مهم و حساس باشد، خاطرنشان کرد: وزارتخانه نهادی است که زیر نظر دولت تعریف می گردد؛ لذا پیشنهاد می کنم، ارائه یک مدل برای تأسیس نهاد متولی و مسئول در امور خانواده، با استدلات قوی و ناظر به ظرفیت‌ها و اهداف و رسالت‌ها ترسیم گردد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، یادآور شد: باید در خصوص تأسیس نهاد متولی، پارامتر ها را با سناریوها سنجید تا آن مدل نهایی قابل ارائه استخراج گردد؛ قطعا ما نیازمند نهاد رسمی متولی در امور خانواده هستیم؛ یعنی همین نکته مهم که بحث نهاد خانواده نیاز به متولی پاسخگو دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، تعیین ترسیم چشم انداز و تعیین نقطه هدف را اصلی‌ترین قدم در ارائه طرح های عملیاتی – راهبردی توصیف کرد و اذعان داشت: در ارائه طرح پویا برای نهاد خانواده، باید آنقدر استدلال ما قوی باشد تا بتوانیم سازمان برنامه و بودجه، مجلس، دولت و نهادهای حاکمیتی را اقناع نماییم.

دکتر بانکی پورفرد، در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: 10-15 سال است که همه می‌گویند خانواده نیاز به متولی دارد؛ ولی چون نتوانستند آن نقطه‌ی عزیمت را به عنوان گام اصلی و اساسی قضیه، دقیقاً شناسایی کنند، این دغدغه همچنان پابرجاست.

دکتر هاشمی نسب نیز در بخش دیگری از این دیدار گزارشی از فرایند طرح جامع خانواده ارائه کرد و یادآور شد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در رابطه خانواده و تحولی که ایشان در زمینه نهاد خانواده از شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالبه نمودند، بر اهمیت توجه به آسیب‌ها در مسائل فرهنگی به ویژه بحث خانواده می‌افزاید.

معاون پژوهشی مرکز پژوهشی مبنا، تصریح کرد: مرکز پژوهشی مبنا با تمسک به پژوهش‌های علمی دقیقی که داشته است، به این نتیجه رسیده که خانواده از گره‌های اصلی در حل مسائل فرهنگی کشور به شمار می رود که باید تمرکز جدی بر آن صورت گیرد.

دکترمیرتبار نیز  به تبین طرح جامع خانواده و اهداف و رسالت‌های آن پرداخت و یادآور شد: این طرح یک پژوهش مفصل راهبردی ترسیم شده با شیوه‌های مختلف تحلیلی و تلفیقی است.

 وی با بیان این که در نگاه راهبردی، طرح جامع خانواده از دو دریچه برون محیطی و درون محیطی نهاد خانواده بررسی می‌شود، یادآور شد: طرح جامع خانواده ابتدا از درون نهاد شروع و چهار بُعد تشکیل، تداوم، تعالی و تحکیم نهاد خانواده را بررسی می کند.

مسئول طرح جامع خانواده افزود: این طرح در بخش تداوم، بحث جمعیت‌شناسی را مورد توجه قرار داده، بحث سالمندی، بحران سالمندی، فرزندآوری و مسائل این‌چنینی را بررسی می کند.

پژوهشگر مرکز پژوهشی مبنا با بیان این که در فرایند تدوین طرح جامع خانواده چندین نشست و کرسی علمی - ترویجی برگزار شده و مقالات ارزشمندی ارائه گردیده است، خاطرنشان کرد: در بخش تعالی طرح جامع خانواده، موضوع تربیت دینی و ارائه‌ی الگوی تربیت دینی در خانواده مورد توجه قرار گرفته است.

دکترمیرتبار اذعان داشت: در موضوع تحکیم نهاد خانواده نیز، هدف ما در واقع مقابله با رشد خیلی وحشتناک طلاق در جامعه‌ی ایران است؛ لذا در طرح جامع خانواده سعی نمودیم، ضمن بررسی مفصل تمام مباحث مرتبط با نهاد خانواده، برنامه‌ای راهبردی برای هر کدام از بخش ها ارائه نماییم.

مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 281 آخرین ویرایش در دوشنبه, 16 اسفند 1400 09:27
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است