سه شنبه, 24 اسفند 1400 16:13

دیدار حجت الاسلام والمسلمین دکتر اخوی، از مرکز پژوهشی مبنا

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

حجت الاسلام والمسلمین دکتر اصغر اخوی، عضو هیئت مدیره  و بازرس انجمن تعلیم وتربیت اسلامی حوزه علمیه از مرکز پژوهشی مبنا دیدار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر اصغر اخوی  با حضور در مرکز پژوهشی مبنا، از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مرکز علمی پژوهشی قرار گرفت.

در این جلسه دکتر محمدباقر صدقی، معاون مرکز پژوهشی مبنا، ضمن ارائه گزارشی از اهمّ فعالیت‌ها و محصولات مرکز پژوهشی مبنا، به فرایند پژوهش‌ها، مسئله‌شناسی‌ها و نظام‌واره‌های مسائل دینی فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت:

«مرکز پژوهشی مبنا، مخفف مؤلفه‌های بنیادین نظام اسلامی است که ذیل شعار مرجع، اثربخش و تصمیم‌ساز با مهم‌ترین لایه‌ی جامعه یعنی نخبگان دانشی و اجرایی در ارتباط است. مبنا قائل است که اگر نخبگان بتوانند بر روی مسائل مطرح در جامعه اجماع کنند، این همان نقطه‌ای است که می‌توان امیدوار بود مشکلات مختلف از جمله مسئله خانواده در سطح کشور برطرف گردد. بر این اساس مرکز پژوهشی مبنا آمادگی لازم جهت همکاری با تمامی اساتید، مراکز و پژوهشگاه های همسو و مرتبط را دارد.»

 در ادامه این دیدار دکتر میرتبار، مدیرگروه فرهنگ دینی مرکز پژوهشی مبنا، به تبیین "طرح جامع خانواده" و اهداف و رسالت‌های آن پرداخت و یادآور شد: این طرح یک پژوهش مفصل راهبردی با شیوه‌های مختلف تحلیلی است.

 وی با بیان این که در نگاه راهبردی، طرح جامع خانواده از دو دریچه برون محیطی و درون محیطی نهاد خانواده بررسی می‌شود، یادآور شد: طرح جامع خانواده ابتدا از درون نهاد شروع و چهار بُعد تشکیل، تداوم، تعالی و تحکیم نهاد خانواده را بررسی می کند.

ایشان در ادامه ضمن تأکید بر ضرورت توجه به بحث تأسیس نهاد متولی و مسئول در امور خانواده، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این حوزه را  ارائه کرد و گفت :"نهاد خانواده در کشور ما دچار اختلال جدی شده و برآورد وضعیت جریان خانواده از تشکیل و تداوم تا تعالی و تحکیم، نشان می‌دهد اقدامات و تسهیلات صورت‌گرفته چندان کارآمد نبوده است و نتوانسته فرآیند عمومیت یافتن خانواده سالم را پوشش دهد، درنتیجه  اقدامات به عمل آمده از سوی نهادهای علمی، اجرایی و فرهنگی و بنیادهای مربوطه، کافی به نظر نمی‌رسد؛ در حالی که این نهاد، واحد بنیادی جامعه اسلامی قلمداد و از جمله موضوعاتی است که در قانون اساسی و بیانات معظم له توجه ویژه‌ای به آن شده  است و همچنین در بیانیه گام دوم انقلاب نیز با موضوع سبک زندگی اسلامی – ایرانی که خاستگاه آن خانواده است، مطرح گردیده است.

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین، دکتر اخوی ضمن استقبال از پژوهش های صورت گرفته در مرکز پژوهشی مبنا، به ضرورت ادامه صحبتها در جهت تبیین نهاد متولی مسئول خانواده اشاره کرد و فرمود: برای پیگیری این مباحث ما نیازمند برگزاری نشست های تخصصی و همچنین برقراری تفاهم نامه همکاری در این خصوص هستیم.

 

مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 132 آخرین ویرایش در شنبه, 28 اسفند 1400 16:01
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است