یکشنبه, 07 فروردين 1401 18:28

روز جمهوری اسلامی و جشن کارآمدی نظام جمهوری اسلامی

این مورد را ارزیابی کنید
(6 رای‌ها)

« 12فروردین، روز جمهوری اسلامی و جشن کارآمدی نظام جمهوری اسلامی» يادداشتی از دكتر محمدباقر صدقی، پژوهشگر و معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا

 

آنچه ملت ما می‌داند و بايد به‌درستی روی آن پافشاری كند كه بحمدالله تاكنون پافشاری كرده، اين است كه نجات اين كشور و رسيدن آن به نقطه‌ای كه شايسته اين ملت است، فقط در سايه اسلام و جمهوری و نظام اسلامی امکان‌پذیر است و بس[1]

 

چهل سال پیش در چنین روزی نتایج همه‌پرسی حکومت جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ انجام‌شده بود، اعلام و از سوی امام خمینی (ره) بنیان‌گذار این حکومت، به‌عنوان روز جمهوری اسلامی نام‌گذاری شد.

۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در روز ۱۲ فروردین، مردم با حضور پای صندوق‌ها و رأی به‌نظام جمهوری اسلامی، نشان دادند که اداره کشور ایران در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقام‌ها و مدیریت کشور را بارأی خود برمی‌گزینند. این کلام مقام معظم رهبری که:

«جمهوری اسلامی ازلحاظ معنای تحت‌اللفظی بر دوپایه استوار است: یکی جمهور مردم؛ یعنی آحاد مردم و جمعیت کشور؛ این‌ها هستند که امر اداره کشور و تشکیلات دولتی و مدیریتی کشور را تعیین می‌کنند؛ و دیگری اسلامی؛ یعنی این حرکت مردم، بر پایه تفکر اسلام و شریعت اسلام است». خود گویای تفکر اصیل انقلاب اسلامی و در پی آن حکومت جمهوری اسلامی است.

حضرت امام (ره) با این حرکت خود درس بزرگی به تاریخ داد تا جایی که این فرمان را می‌توان به‌عنوان یک اعلامیه مهم تلقی نمود. اعلامیه‌ای که می‌تواند بیانگر این پیام باشد که در این کشور، همه‌کاره مردم هستند. به‌عبارت‌دیگر ۱۲ فروردین ۵۸ تفسیر این جمله است که میزان رأی مردم و ملت است و این مردم هستند که با اختیار خویش، نظامی را برای خود برگزیده و انتخاب می‌کنند. نظامی که یک‌پایه‌اش جمهوریت و مردم‌سالاری، پایه دیگر موازین اسلام و اسلامیت و پایه سوم آن ایران است.

.

حال مردم به‌عنوان ولی‌نعمتان چه می‌خواهند و انتظارشان از دولت و نظام اسلامی چیست و مسئولان به‌عنوان گردانندگان این نظام چه وظایفی در قبال این اعتماد مردم‌دارند؟

بی‌شک آنچه مهم است تبلور این روز مهم است. مردم، امیدوار و خوشحال به نظامی رأی آری دادند که بساط استکبار، ظلم و فساد حاصل از رژیم ستم‌شاهی طاغوت را برچیده است. حال آنچه می‌خواهند باید مدنظر حاکمیت قرار گیرد که مدیریت کارآمد براساس اصول صحیح مدیریتی همراه با تلاش مؤمنانه، متعهدانه یا به تعبیر امروز همان مدیریت انقلابی نشانه مهم آن است؛ اما مدیریت انقلابی نباید مدیریت بی‌برنامگی و بدون تخصص و بر پایه میل باشد. این آفت کارآمدی و دوری از هدف روز جمهوری اسلامی است. امسال از سوی رهبر انقلاب به‌عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شده است. تأملی مختصر نشان می‌دهد ایشان مسئله دانش در امور پیشرفت مملکت را مهم می‌دانند. دانش در همه سطوح لازم است و مهم‌ترین آن مدیریت و بهره‌وری صحیح از منابع موجود با توجه به فرصت‌ها و تهدیدات است. روز جمهوری اسلامی باید روز کارآمدی نظام هم باشد. روز افتخار همه ایرانیان به این دستاوردی که ثمره مجاهدت و ایثار هزاران شهید، آزاده و جانباز است.

امید که با یادآوری این روز مبارک که به فرموده امام خمینی از ایام‌الله است، مسئولان و نخبگان کشور به این مهم توجه داشته باشند که تبلور جمهوری اسلامی کارآمدی آن است و نشانه آن رضایت مردم بر اساس تصمیمات مهم و حیاتی آنان است.

 

[1].سخنراني مقام معظم رهبری 1381/3/14

مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 175 آخرین ویرایش در یکشنبه, 14 فروردين 1401 00:04
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است