سه شنبه, 24 اسفند 1400 23:40

گمنامی در هیاهوی نامدار شدن

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

یادداشتی از خانم فاطمه حیدری، پژوهشگر مرکز پژوهشی مبنا، به بهانه هفته سربازان گمنام امام زمان(عج)

امنیت، کارآمدی نظام، حفظ و حراست از کشور و ارگان های حساس و اطلاعات مهم ماموریت سربازان گمنام امام زمان(عج) است.

به گفته خودش از سن 19 سالگی اسلحه به دست گرفته ،جنگیده و حالا عبدالمالک 27ساله ،آرام در هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هواپیمایی دوبی –بیشکک نشسته و قهوه ترکش را می نوشد.از پنجره هواپیما آرزوهای دور ودراز و وعده وعید های نماینده آمریکایی را مرور می کرد و شاید داشت برای او نقشه می کشید. اسفند ماه 88 بود و در آسمان ایران سه فروند جنگنده  "نهاجا" که از پایگاه هوایی بندرعباس برخاسته بودند، هواپیما را مجبور به فرود در فرودگاه "بندرعباس" کردند.

عبدالمالک وقتی از پله های هواپیما پایین می آمد تمام خاطرات گذشته را مرور کرد.

از نگاه ریگی به سمت ماسماتوس عبور می کنیم.ماسماتوس همان  جمشید شارمهد است.

 اولین فردی  که خبر ترور دانشمند هسته‌ای شهید علی محمدی را پیش از همه، در یک پایگاه خبری منتشر کرد. رئیس گروه تندر با چندین اقدام تروریستی.

جمشید در ترکیه بود که به ناگاه چشمانش را در ایران باز کرد.

از خاطرات جمشید شارمهد هم عبور می کنیم ..از جمالی فشی از حبیب کعبی معروف به حبیب اسیود از اعضای گروه تروریستی و تجزیه طلب "حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز" که در اقدامات تروریستی اوایل دهه هشتاد و همچنین در روز ۳۱ شهریور ماه، در جریان رژه نیرو‌های مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز هم عبور می کنیم..

چقدر واژه امنیت در این خبرها به دل می نشیند. امنیتی که ارمغان سربازانی است که در هیاهوی نامدار شدن گمنامی را برگزیدند.

با نگاه دقیق به وظایف سربازان گمنام امام زمان، به کلید واژه های مهمی می رسیم که در ماموریت این سربازان تعریف می شود.

امنیت، کارآمدی نظام، حفظ و حراست از کشور وارگان های حساس واطلاعات مهم.

در واژه امنیت، ويژگی نسبی بودن  نشان می دهد كه امنيت امری هميشگی و پايدار نيست و انسانها بايد دائما مراقب باشند كه امنيت آن ها از بين نرود. عدم اطمينان از وجود امنيت دائم و پايدار موجب مي شود كه افراد رفتاري محتاطانه داشته باشند، سرمايه گذاري نكنند، اميد به آينده آنها ضعيف شود و بيشتر به فكر اقدامات تدافعي باشند تا پيشرونده و تهاجمي.

علاوه بر نسبی بودن، ويژگيهای دیگر امنيت از جمله ذهنی و ادراكی بودن، توليد اجتماعی بودن، سرايت‌كنندگی احساس امنيت (عسگری، محمود ،1381،مقدمه ای بر جامعه شناسی امنيت، فصلنامه راهبرد، ش24) و با توجه به بيانات مقام معظم رهبری در این حوزه می توان گفت: امنيت از اساسی ترين نيازهای مردم و جزء حقوق مسلم آنان است كه کاملا عينی، واقعی و ملموس است و اگر وجود نداشته باشد، هيچ كاری حتي عبادت خداوند هم برای مردم امكان پذير نيست. بنابراين، ضرورت وجود امنيت براي تداوم حيات جامعه و انجام فعاليتهای اقتصادی، علمي و اجتماعی مورد تأكيد معظم له است و در كل ايشان شرط حركت اجتماعی جامعه و كشور را وجود امنيت مي دانند. بدون امنيت هيچ اقدامی ممكن نيست و رشته هاي يك مملكت ازهم گسسته خواهد شد. از ديدگاه مقام معظم رهبری، امنيت بايد همه جانبه باشد و تمام ابعاد امنيت ملی، اجتماعی، اقتصادی و سرمايه گذاری، نظامی و انتظامی، فرهنگی، فكری و عقيدتی، امنيت مدنی و شهروندی، قضايی، امنيت اخلاقی، حيثيتی و آبرويی را شامل شود و هيچ‌كدام از حيطه های زندگی بشر نبايد دچار نا امنی باشد. بنابراين، ايشان تأكيد مضاعفی بر محيط هاي مختلف اجتماعی و فردي و حفظ امنيت آنها دارد و در بيانات متعدد به امنيت محيط ‌كار، خانه، مدرسه، دانشگاه، شهر، روستا اشاره می کنند و اگر تمام اين حيطه ها امنيت داشته باشند،  قطعا مردم احساس آرامش وسلامت و صلح می كنند، در واقع  می توان ادعا كرد كه در جامعه امنيت پايدار برقرار شده است. (شایگان، فریبا، امنیت پایدار ازدیدگاه مقام معظم رهبری، فصلنامه آفاق امنیت، ش14)

در بررسی کلید واژه امنیت در بیانات مقام معظم رهبری، وزارت اطلاعات«سنگری بسیار مهم و حساس» و «چشم بینا و بیدار نظام اسلامی» معرفی می شودکه پوسته‌ی سخت نظام است و به هیچ‌وجه نباید آسیب‌پذیر شود و بالندگی امروز انقلاب اسلامی و تاثیرگذاری آن بر معادلات منطقه‌ای و جهانی، بدون شک مرهون رشادت‌ های نیروهای امنیتی ایران است. وزارت اطلاعات ایران، رکن اساسی و مهم در برقراری امنیت چند لایه محسوب می شود.

و شاید جان کلام در بیانات رهبری نهفته باشدکه فرمودند:

« وزارت اطلاعات تا حالا خالص و سالم باقی مانده است و این خیلی مهم است. وزارت اطلاعات در حقیقت یک پایگاه عظیم مبارزه و جهاد است. این وزارتخانه یکی از بهترین و با وفاترین مجموعه‌های برآمده از انقلاب است. این افتخار شما را بس که امام بزرگوارمان سینه‌هایتان را به مدال سربازی گمنام امام زمان (عج) مزین داشتند.

جنگ واقعی امروز جنگ اطلاعاتی است. من به مجموعه وزارت اطلاعات اعتماد مستحکم دارم. وزارت اطلاعات باید صد در صد انقلابی بماند و انقلابی عمل کند. در وزارت اطلاعات یک جناح وجود دارد و آن، جناحِ انقلاب است. آحاد وزارت اطلاعات پدید آمده‌ی انقلاب و فرزندان امام و انقلاب هستند، وزارت اطلاعات چشم بینا و بیدار نظام است. وزارت اطلاعات پوسته سخت نظام است که به‌هیچ‌وجه نباید آسیب‌پذیر باشد. وزارت اطلاعات به همت نیروهای با ایمان، متعهد، متخصص، دلسوز و انقلابی خدمات بزرگی برای انقلاب انجام داده است.

عامل پیشرفت وزارت اطلاعات و سرویس دینی جمهوری اسلامی، ایمان قلبی است. وزارت اطلاعات با تلاش مؤثر خود زمینه موفقیت‌های داخلی و بین‌المللی دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌آورد. حوزه کار وزارت اطلاعات، بسیار وسیع و حساس است و حقیقتاً یک نوع سازمان‌دهی، دقت و استحکام درحرکت اطلاعاتی را لازم دارد. من در یک کلمه، عامل موفقیت وزارت اطلاعات را ایمان و نیروی انسانی این وزارتخانه می‌دانم» دیدار کارکنان وزارت اطلاعات با مقام معظم رهبری.سال1382

 

سخن آخر:

در این هیاهوی نامدار شدن، گمنام و نه بی نام گام بر می داری. وقتی همه با افتخار از موفقیت هایشان می گویند توسر به عشق و لب به ذکر، گمنامی را مشق می کنی.دوربین ها به سراغت نمی آیند..تصویرت پوشیده است ولی نه آن قدر که هیبت چشمانت هنگام پیاده شدن ریگی در عیان نباشد. در خبرها صورتت پوشیده است.. هیچ جا تصویری از تونیست. اصلا با خودت عهد کرده ای که نامی از تو به میان نیاید.. رفیق نامدارعرصه جهاد، گمنامی تو کارآمد ترین واژه ای است که می توان سرود. تو را حافظ امنیت می خوانند و امنیت چه زیبا واژه ای است وقتی قرین اقتدار شود، تو را شکوه می خوانم.. تو را عشق می دانم ..تو را ایمان و باور.. تو را سرباز نامدار وطن می دانم.

روزت سرشار از عشق، امنیت و دلدادگی امام عصر.

 

مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 194 آخرین ویرایش در شنبه, 28 اسفند 1400 13:35
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است