سه شنبه, 02 اسفند 1401 08:18

کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان برگزار شد

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
اولین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان با حضور شخصیت های حوزوی و دانشگاهی امروز در قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، دکتر صدقی -دبیر علمی نخستین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان- امروز اولین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان با بیان این‌که فرازوفرودهای فکری و معرفتی انسان با دین و دین‌داری گره خورده است، گفت: در تمام سرزمین‌ها و همه دوران‌ها، دین از اثرگذارترین مؤلفه‌های اجتماعی بشری بوده که بر همه حوزه‌های حیات فردی و اجتماعی او سایه افکنده است

 معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا ادامه داد: دین به‌مثابه یک واقعیت فرازمانی و فرامکانی، فارغ از تنوعات درونی همواره در حیات بشری حضور داشته است که شاهد این مدعا مباحثات و آثار علمی پرشماری است که امروزه حتی در جهان مدرن و به ظاهر در خلأ متافیزیک و در ملأ مادی‌گرایی به‌صورت روزافزون از سوی اندیشمندانی از نحله‌های فکری گوناگون منتشر و منعکس می‌شود.

 دبیر علمی نخستین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان با بیان این که در جوامع غربی با فراگیری مدرنیته و غفلت از جنبه‌های غیرمادی انسان جای خالی باور به غیب و ارضای فطرت آسمانی او روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود، گفت: از سوی دیگر وضعیت ژئوپلیتیک کنونی جهان و سیاست‌گذاری‌های اندیشکده‌های قدرت‌های جهان، حاکی از آن است که دین همچنان یکی از اثرگذارترین و تعیین‌کننده‌ترین عوامل اجتماعی سیاسی و اقتصادی است.

 وی تصریح کرد: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی کاخ آرزوهای امپریالیسم جهانی که بر پایه‌های سست سکولاریسم بنا شده بود، بسان ترک خوردن ایوان مدائن در زمان تولد پیامبر اکرم(ص) لرزید. روی کار آمدن حکومتی دینی و مردمی در یکی از حساس‌ترین نقاط جغرافیایی جهان نشان داد که اگر دین‌داری برمدار اصیل خود قرار گیرد، همچنان بیدارگر انسان‌های آزادی‌خواه در هر سرزمین و آئینی خواهد بود.

 دبیر علمی نخستین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان با بیان این که وضعیت دینی جامعه به‌خودی‌خود از اهداف نظام محسوب می‌شود، گفت: لازم است تحلیلی جامع از وضعیت دینی جامعه داشت تا از انحرافات احتمالی پیشگیری شود و از چالش‌های پیش رو بکاهد و از همه مهم‌تر مانع از حرکت دین‌داری جامعه از نوع اصیل خود به انواع التقاطی یا غیرمتناسب با اهداف و آرمانه‌ای نظام شود.

 وی به پژوهش‌های گوناگون درباره میزان و کیفیت دین‌داری ایرانیان در دهه‌های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: هرکدام از این پژوهش‌ها به فراخور روش و جامعه هدفشان تصویری از وضعیت دین‌داری ایرانیان گزارش کرده‌اند که در جای خود ارزشمند و راه گشا هستند؛ اما در این میان نبود پژوهش‌هایی با رویکرد عمل‌گرایانه و نتیجه‌گرا و همچنین گره نخوردن پژوهش‌های اجتماعی به عرصه سیاست‌گذاری جای خالی پژوهش‌های راهبردی در این حوزه را برجسته می‌کند.

 وی در پایان افزود: برای هرچه پربارتر شدن این کنفرانس بیش از 50 نشست نخبگی و مصاحبه تخصصی در موضوع دین‌داری صورت گرفت؛ همچنین دو پیش نشست تخصصی با موضوعات دین‌داری و رسانه دین‌داری و عدالت اجتماعی و راهکارهای تقویت دین‌داری برگزار شد.

 

مقابله با سیاه‌نمایی‌ها در بحرانی جلوه دادن وضعیت دین‌داری ایرانیان

محمدتقی دشتی-رئیس مرکز پژوهشی مبنا-در نخستین کنفرانس تخصصی بررسی وضعیت دین‌داری ایرانیان، گزارشی از مسئله شناسی و آسیب‌شناسی‌های فرهنگی دینی در مرکز پژوهشی مبنا ارائه کرد و گفت: در سالنمای دین‌داری، انواع روش‌های نخبگان از طیف‌های مختلف را بررسی کردیم و به این مباحث جامعیت بخشیده‌ایم.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا به ابعاد گوناگون دین‌داری ایرانیان اشاره کرد و گفت: نظرسنجی‌های مختلف کشوری تحلی ثاویه شده و برای این امر انجام شده و در این راستا کارهای تطبیقی میان داده‌های نظرسنجی و گزاره‌های عینی جامعه صورت گرفت است که بر اساس این داده‌ها، به این نتیجه رسیدیم که وضعیت دین‌داری ما وضعیت مطلوبی است که علیرغم تغییر در گونه‌های دین‌داری، دین‌داری ایرانیان افول خاصی نیافته است.

وی مواجهه و مقابله با سیاه‌نمایی‌ها و نظرسازی‌های برخی از مؤسسات، در بحرانی جلوه دادن وضعیت دین‌داری ایرانیان را از رسالت‌های مرکز پژوهشی مبنا دانست و اذعان داشت: نارضایتی‌هایی در میان مردم وجود دارد که منجر به بروز علائم بی‌دینی در جامعه شده است که نشأت گرفته از عملکردها و روش‌هاست نه ارزش‌ها و هدف‌ها.

دشتی با تأکید بر اینکه بینش‌ دینی بیش از 90 درصد مردم مستحکم است و تنها در بحث نگرش‌ها و کنش‌ها با آسیب‌هایی مواجه هستیم، گفت: ما میدان افکار عمومی و رسانه را باخته‌ایم؛ چهار نهاد جامعه‌پذیری خانواده، آموزش، دین و  رسانه اهمیت بسیاری دارد که در این میان افکار عمومی گریبان‌گیر نهاد رسانه شده است.

وی با تأکید بر این‌که در چنین شرایطی همه ما رسالت و وظیفه سنگینی بر دوش داریم، اظهار داشت: یاری رسانی دین الهی از اهمیت بالایی برخوردار است و مرکز پژوهشی مبنا در وضعیت‌شناسی و آسیب‌شناسی‌های حوزه فرهنگ دینی، خود را مسئول ارائه راهبردها و راهکارهای جامعه علمی و نخبگانی می‌داند.

 

اقبال به علم‌آموزی موجب تقویت دین‌داری می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فاضل- مدیر حوزه‌های علمیه خواهران- نیزدر این کنفرانس تخصصی با بیان این که سنگ بنای حوزه علمیه قم تثبیت دین‌داری و مقابله با هجمه‌های دین زدایی است، گفت: در این سده اخیر علی‌رغم تمامی تلاش های همه جانبه استکبار، دست‌ آشکار خداوند متعال در حمایت از دین اسلام دیده شده است، اظهار داشت: دودمان پهلوی حجاب را به‌عنوان نماد دین و دین‌داری نشانه گرفته بود، که با حمایت و صیانت متدینین غیور مواجه شد.

وی با بیان این‌که برخی از روشنفکران اسلامی در راستای ایجاد الفت میان علم و دین، آثاری را ترسیم نمودند، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه نقش بی‌بدیل و سهم بالایی در دین‌داری به‌ویژه بعد از انقلاب اسلامی داشته است.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین فاضل گزارشی از آمار تحصیلات تکمیلی بانوان بعد از انقلاب اسلامی ارائه کرد و با بیان این‌که نقش حوزه‌های علمیه در ترویج تحکیم و تثبیت دین‌داری انکارناپذیر است، گفت: بعد از انقلاب در دوگانه ائتلاف میان حوزه و انقلاب، بیش از 100 هزار دانش‌آموخته حوزوی بانو تربیت شدند که در سطوح مختلف اجتماعی نقش‌آفرینی می‌کنند.

 وی گستره نشریات تخصصی بانوان و استعدادهای برتر خواهران در حوزه علم، آموزش و تبیین مبانی دینی را تنها یکی از شاخصه‌ها برشمرد و ابراز داشت: بعد از انقلاب اسلامی عرصه‌های مختلفی برای نمایان کردن دین و دین‌داری ایجاد شد. ایثار، شهادت‌طلبی، مواسات و گذشت که از صفات متدینین است بارها در کشور تجلی یافته است.

 مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر این‌که هراندازه اقبال به علم‌آموزی بیشتر شود، دین‌داری تقویت می‌گردد، یادآور شد: بیش از 70 درصد جامعه ایرانی متدین هستند و تنها اَشکال بُعد دین‌داری در حال تغییر است؛ حوزه‌های علمیه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استوانه‌های علم خواهی نقش بسزایی در تقویت بنیه دین‌داری نسل‌ها بر عهده دارد.

 

نقش بانوان در تصمیم گیری های مرتبط با امور دینی، زنان و خانواده

سرکار خانم سیده زهره برقعی در اولین کنفرانس تخصصی «بررسی وضعیت دین داری ایرانیان» که صبح امروز به همت مرکز پژوهشی مبنا در سالن آیت الله شرعی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد با اشاره به اینکه «دين» از مهمترين مفاهيم حیات بشري است كه در تمام جوامع و در همه مراحل تاريخي زندگي بشري، نقش مهم و موثري ايفا کرده است، گفت: در تمامي نقاط جهان و در طول تاريخ بشر، همواره سخن از دين بوده است. حتي در جهان معاصر كه هجمه به دين و پيروان اديان، به ويژه اديان توحيدي فراوان گشته، دين شناسي و مطالعه در مورد آن همچنان محوريت خود را حفظ كرده است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه در ايران نيز دين و كاركردها و آثار آن همواره مورد توجه بوده است، اظهار داشت: از آنجا که انقلاب اسلامي با رویکردی ديني انجام پذيرفت و به دين در اجتماع و سياستِ ايراني جلوه‌اي نو عطا كرد، مطالعات و پژوهش‌هاي بسياري در رابطه با مقوله مهم دین و دینداری در ايران انجام پذيرفته است.

جایگاه بانوان و خانواده در تمدن سازی و تقویت دینداری

وی درباره جایگاه بانوان و خانواده در تمدن سازی و تقویت دینداری بیان داشت: از منظر مقام معظم رهبری، نخستین نقش زن در عرصه خانه و خانواده است. زن به مثابه یک مربی، مفاهیم، ارزشها و رفتارهای دینی را به بهترین وجه به فرزندان و اعضای خانواده منتقل می کند و چه بسیار گره‌ها و عقده‌های روانی که جز با دستان گرم و مهربان مادر گشوده نمی‌شوند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران با تأکید بر اینکه زن و مرد هر دو در ساختن جامعه دینی، تمدن نوین اسلامی و مسئولیت اجتماعی شریک هستند، ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نگاه تمدن‌سازی، زن را یکی از ارکان تمدن‌سازی می‌دانند. بانوان همچنان که در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی پا به پای مردان و چه بسا جلوتر از مردان در میدان بودند و همسران و فرزندان و برادران خود را به میدان فرستادند، با نقش‌آفرینی در تربیت جوانان مؤمن انقلابی در گام دوم انقلاب و تمدن‌سازی نیز رسالتی مهم دارا هستند.

 وی با اشاره به اینکه زن دارای دو نقش مستقیم و غیر مستقیم اجتماعی است و می‌تواند تأثیری مستقیم در علم و اقتصاد و اجتماع داشته باشد و یا به صورت غیر مستقیم با تربیت نسل تمدن‌ساز و با توجه به بنیادهای صحیح خانواده و سبک زندگی اسلامی به ایفای نقش اجتماعی خود بپردازد، خاطرنشان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب که بر محورهای «خودسازی»، «خانواده سازی»، «جامعه‌سازی» و «تمدن‌سازی» استوار است، شاهد نقش کلیدی زن در همه محورها هستیم. زن در پرورش جوان خودساخته که محور تحقق بیانیه است، نقش اصلی را دارد. الگوی ما حضرت زهرا «س» نیز، هم خود را ساخت و هم فرزندانی خودساخته که محور احیای اسلام بودند را مادری کرد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه به ضرورت کنشگری بانوان و طلاب تراز انقلاب اسلامی در مقوله تقویت دینداری اشاره کرد و گفت: همه ما می دانیم در انقلاب اسلامی، زنان نقشی موثر در پیروزی و پیشبرد آرمانها ایفا نمودند. پس از پیروزی انقلاب، بخشی از بانوان مسلمان سعی‌ کردند با تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و با برگزاری و یا شرکت در همایش ها و مجامع ملی و بین المللی و امور دیگر، به انتقال و تقویت ارزشهای دینی بپردازند و البته اثرگذاری زنان با تاکید بر حفظ نهاد خانواده در راستای تقویت دینداری و روحیه انقلابی صورت گرفته است.

کنشگری بانوان و طلابِ تراز انقلاب اسلامی در عرصه حکمرانی، سیاستگذاری

وی افزود: با این حال به نظر می رسد کنشگری زنان مسلمان در عرصه حکمرانی با تاکید بر حفظ نهاد خانواده، با نگاه حداقلی بوده است. در حالی که برای برخی موضوعات مهم و کلان از جمله «تمرکزبخشی به عرصه حکمرانی، سیاستگذاری و راهبری در مبحث خانواده» بایسته و شایسته است که از ظرفیت بانوان فاضله، مجتهده، متخصص و کارآمد بیش از پیش استفاده کرد.

خانم برقعی اضافه کرد: تمرکزبخشی در مبحث خانواده در وجوهی که ذکر شد، از مولفه های تاثیرگذار بر مقوله تقویت دینداری است. از این رو عنوانِ «کنشگری بانوان و طلابِ تراز انقلاب اسلامی در عرصه حکمرانی، سیاستگذاری و راهبریِ متمرکز نسبت به نهاد خانواده؛ در راستای تقویت دین و دینداری» برای ما حائز اهمیت است. چرا که تمرکزبخشی در عرصه خانواده و تعیین متولی برای سامانِ حیطه های مختلف آن، امری مهم است که بایستی بیش از گذشته بدان اهتمام شود.

وی با بیان اینکه تحکیم، تثبیت و تقویت نهاد خانواده با منظومه اسلامی و سبک زندگی اسلامی، مأمن و حصن امینی برای تقویت دین و دینداری در کشور خواهد شد، تصریح کرد: این امر در صورتی محقق خواهد شد که تمرکزبخشی امور مختلف مربوط به خانواده چه به لحاظ قانونگذاری، سیاستگذاری و غیره با مسئولیت پذیریِ قابل توجهی همراه باشد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: هم اکنون در کشور شوراها و نهادهایی وجود دارد که قرار بوده امور زنان و خانواده را راهبری کنند؛ اما به نظر می رسد ضمن موفقیت و توفیق در مواردی، راهبری کلان و نظام مندِ امور خانواده در این نهادها، با مشکلاتی مواجه بوده است که از جمله آنها می توان به کمرنگ بودن حضور بانوان و طلاب فاضله، مجتهده و متخصص در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های مرتبط با امور دینی، زنان و خانواده در کشور؛ ضعف در پشتوانه های نظریِ روزآمد و همچنین ضعف در عقبه ی حوزوی و مردمی در این موضوع و عدم نگاه جامع و واقع‌گرایانه نسبت به ظرفیت و نقاط قوت بانوان و خانواده در پذیرش، تثبیت و تقویت دینداری و ارزشهای اسلامی اشاره کرد.

 وی در ادامه با طرح این سوال که آیا مبتنی بر هویت دینی و انقلاب اسلامی، می توان نوعی کنشگری در عرصه حکمرانیِ زنان و خانواده متصور شد که توان حضور، مفاهمه و انتقال ارزشهای دینی و آرمانهای انقلاب اسلامی را به سایر نهادها و ارکان مهم کشور داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: این موضوع تأمل برانگیز، می تواند سکّوی جهش برای بازتاب مقوله های مهم «خانواده محوری»، «تربیت معنوی، دینی، عقلانی و اجتماعی فرزندان»، «ساماندهی امور مرتبط با خانواده در سطح کشور»، «مسئولیت پذیری و پاسخگویی نسبت به موضوعات و مسائل مرتبط با خانواده و ارزشهای دینی و ملی توسط یک نهاد متولی»، «نظام دادن به موضوعات و مسائل مختلف پیرامون بانوان و خانواده در منظومه ای چند بعدی»، «تحلیل چیستی، چرایی و چگونگیِ تاثیر نقش مادری و خانواده در تقویت دینداری» و غیره باشد.

خانم برقعی با قابل پذیرش دانستن این موضوع گفت: اکنون در ایران و جهان اسلام لازم است به دنبال ابراز هویت بانوان مسلمان کنشگر با هویتی انسانی، عقلانی، معنوی، عدالتخواه و مبتنی بر فقه پویا و اصیل در حوزه برای ارتقای ارزشهای دینی و کرامت اسلامی با تاکید بر خانواده محوری و سامان بخشی به این مبحث باشیم. از این رو، یک کنشگریِ عقلانی و معنوی برای نظام بخشی به بحث خانواده و اثرگذاری آن بر تقویت دینداری در عرصه های علمی، فرهنگی و اجتماعی قابل گفتگو و اندیشه ورزی ست.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی به مثابه انقلابی انسانی اسلامی به دنبال تحقق حکومت و جامعه اسلامی و زمینه سازی برای برپایی حکومت جهانی مهدوی و تغییر در مناسبات فردی و اجتماعی در عرصه جهانی از طریق نقش آفرینی دین، تقویت دین و دینداری صحیح در جامعه است. از آنجا که یکی از وجوه این تغییر، تغییر در رابطه فردی و اجتماعی بانوان، مادران و خانواده و ابتنای این رابطه بر عدالت، عقلانیت و معنویت است لذا کنشگریِ بانوان و طلاب تراز و متخصص در عرصه دین و خانواده، می تواند منادی و سامان بخش این اتفاق در کشور اسلامی مان باشد.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران یکی از لوازم چنین امری را انجام تحقیقات بنیادین، توسعه ای و کاربردی برای ایجاد پشتوانه های نظری دانست و گفت: از سوی دیگر، باید زمینه های مناسب تر برای فعالیتهای اجتماعی و کنشگری زنان تراز انقلاب اسلامی برای گفتمان سازی و جریان سازی در عرصه حکمرانی داخلی و جهانی ایجاد شود.

نقش دولت در حمایت از کنشگری بانوان تراز انقلاب اسلامی

وی از دولت خواست تا با حمایت از کنشگری مطلوب بانوان تراز انقلاب اسلامی، از ظرفیتِ مدیریت علمی و اجراییِ بانوان تراز انقلاب اسلامی برای برجسته سازی و توجه روز افزون به «مقوله نظام بخشی و تمرکزبخشی خانواده در کشور برای ارتقای موضوعات مختلف از جمله تقویت دینداری» در عرصه ملی و بین المللی بهره ببرد.

خانم برقعی در پایان اظهار داشت: هم اکنون زنان مسلمان و به ویژه خواهران طلبه در جامعه الزهرا (س) و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به مثابه پرچم داران زنان تراز انقلاب اسلامی در ابعاد علمی، فرهنگی و اجتماعی در حال فعالیت و تبلیغ آموزه های اسلامی در عرصه داخلی و جهانی هستند. این فعالیتها نیازمند دیده شدن و تقویت است و دولت اسلامی می بایست برای گفتمان سازی و جریان سازی در عرصه های علمی و عملی، زمینه های حضور آنها را در مجامع مربوطه در سطح داخلی و جهانی بیش از پیش فراهم نماید.

حمایت مردم از حوزه در گرو تقویت بنیه دین‌داری جامعه است

قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها حمایت مردم از حوزه‌های علمیه در گرو عمل به رسالت الهی و تقویت بنیه دین‌داری جامعه دانست و اظهار داشت: در عین توجه به بنیه‌های مقوم دین‌داری باید به خطراتی که جامعه دین‌داری را تهدید می‌کند، توجه نموده، موانع تجلی دین‌داری را برطرف نماییم.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی-  قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها – نیز در این کنفرانس حمایت مردم از حوزه‌های علمیه را در گرو عمل به رسالت الهی و تقویت بنیه دین‌داری جامعه دانست و اظهار داشت: در عین توجه به بنیه‌های مقوم دین‌داری باید به خطراتی که جامعه دین‌داری را تهدید می‌کند، توجه نمود و موانع تجلی دین‌داری را برطرف نماییم.

 قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها ضمن اشاره به داده‌های آماری سنجش نقش سیاسی مردم، با بیان این‌که بالغ بر 35 درصد از ملت در راهپیمایی 22 بهمن 1401  مشارکت نمودند، خاطرنشان ساخت: تاریخ ثابت نموده که در هر دوره‌ای مردم غیور و متدین ایران احساس کردند دین درخطر است، محکم و مقاوم پای در میدان گذاشتند.

 وی با تأکید بر این‌که انسان‌ها خدایی هستند و اگر موانع را برداریم رشدها تساعدی ارتقا خواهد یافت، اظهار داشت: اگر کسی از دین و دین‌داری بگوید، ولی در مقام عمل بدان عمل نکند، خود مانعی برای تجلی دین‌داری دیگران خواهد بود. اگر حاکمان مدیران و مسئولان ظاهری دینی داشته باشند ولی در مقام عمل به دین عمل نکنند، ریزش‌ها سیل‌آسا اتفاق خواهد افتاد.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی با تأکید بر این‌که معجزه الهی در کشور ما اتفاق افتاده  است، گفت: اگر این هجمه تبلیغات در هر کشوری روی می‌داد ساختارهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور نابود می‌شد، فطرت پاک ملت و اسوه بودن رهبر فرزانه انقلاب از مهم‌ترین پایه‌های ممانعت از اثربخشی بسیار مخرب برخی مسئولان بی‌کفایت و دسیسه‌های شوم دشمنان است.

 

در سنجش‌های دین‌داری نباید تنها متمرکز بر کارکردگرایی باشیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه-در اولین کنفرانس تخصصی بررسی وضعیت دین‌داری ایرانیان با اشاره به ضرورت سنجی دین‌داری و کاربست آن در عرصه حکمرانی گفت: تحقیقات حوزه دین‌داری و سنجش و پایش انواع سبک دین‌داری در سیاست‌گذاری و حکمرانی عرصه فرهنگی کشور بسیار مهم و مؤثر خواهد بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان این‌که برای قوی بودن سنجه‌های حکمرانی، نیازمند توجه به چهار رکن اصلی نظریه دین، نظریه دین‌داری، الگوی سنجش دین‌داری و روش و استراتژی سنجش دین‌داری هستیم، افزود: دین‌داری عموم مردم در برخی از ساحت‌های دین‌داری  بالا است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهمیت توجه به نظریه دین‌داری و ساحت‌های هشت گانه آن اشاره کرد و دین‌داری دانشی را ازجمله این ساحت‌ها برشمرد و گفت: معرفت مردم و جامعه و نخبگان از دین به همان اندازه بر روی دانش ظهور و بروز پیدا می‌کند.

وی دین‌داری بینشی و سطح باورهای مردمی، دین‌داری منشی مربوط به حوزه خلقیات و احساسات درونی را از دیگر ساحت‌های نظریه دین‌داری دانست و خاطرنشان کرد: اگر بد بودن دزدی، خوب بودن صداقت و توجه به مسیر درست در وجود انسان نهادینه شود، آثار کنشی صحیحی را به دنبال خواهد داشت.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه با تأکید بر این‌که دین‌داری منشی به دین‌داری کنشی منجر می‌شود، اظهار داشت: دین‌داری نهادی از دیگر مؤلفه‌های مهمی است که در آن نهاد به‌عنوان تلقی عموم مردم از یک مقوله مشخص موردتوجه قرار می‌گیرد.

 وی دین‌داری نمادی و توجه به نمادهای عرصه‌های مختلف را مؤثر بر سنجه‌های دین‌داری توصیف کرد و گفت: دین‌داری حکمرانی از دیگر ساحت‌های نظریه دین‌داری است که گام‌های مختلفی برای آن ترسیم ‌شده است؛ کشور نیازمند توجه به 18نوع حکمرانی، فرهنگی، فضای مجازی، امنیت و... است.

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این‌که حوزه باید دیدبان دین‌داری باشد، خاطرنشان کرد: دین‌داری باید رکن و روح تصمیمات امنیتی کشور باشد، این مهم نیازمند ترسیم سنجش نامه‌های تخصصی است.

 وی بر اهمیت ترسیم ساخت های مختلف نظریه دین‌داری اشاره و دین‌داری را امری بیرونی و درونی و فردی و اجتماعی دانست و یادآور شد: در سنجش‌های دین‌داری صرفاً نباید متمرکز بر کارکردگرایی باشیم.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه ترسیم الگوی سنجش دین‌داری را بسیار مهم ارزیابی نمود و با بیان این‌که باید تمام ساحت‌های فرهنگ دین‌داری در حوزه‌های مختلف زیستی اعم از اقتصادی، آموزشی، درمانی و... موردتوجه قرار گیرد، خاطرنشان ساخت: الگوی ما در سنجش دین‌داری باید بومی باشد؛ همان‌طور که بومی‌سازی علوم انسانی اجتماعی از ضروریات انکارناپذیری است که تمام اندیشمندان جهانی بدان واقف هستند.

 وی با تأکید بر این‌که در سنجه دین‌داری باید به انسان از منظر دین و مراتب و ساحت‌های مختلف انسانی توجه داشته باشیم، اظهار داشت: استراتژی و روش سنجش دین‌داری از دیگر مؤلفه‌هایی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تحقیقی در حوزه سنجش دین‌داری شود که توصیف وجه موجود مبتنی بر توصیف وضع مطلوب نباشد، تمام تحقیقات ناتمام خواهد بود، بنابراین باید توصیفی از دین‌داری مطلوب را برای ارائه استراتژی‌های هدفمند ارائه نماییم. تغییر دین‌داری محقق به دین‌داری مطلوب از مهم‌ترین استراتژی‌هایی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

 
بازدید 206 آخرین ویرایش در پنج شنبه, 04 اسفند 1401 13:14
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است