پنج شنبه, 22 تیر 1402 02:10

چالش‌های ما در حوزه خانواده بسیار جدی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در نشست هم اندیشی بزرگ نخبگانی خانواده مطرح شد؛ چالش‌های ما در حوزه خانواده بسیار جدی است

در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد مرکز قانونی اجرایی در حوزه خانواده و به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، نشست نخبگانی «حکمرانی دینی در پهنه خانواده» با حضور جمعی از شخصیت‌های برجسته علمی، صاحب‌نظران و مسئولان نهادهای دانشی و اجرایی در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.

 به گزارش  روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، 22 تیرماه در نشست نخبگانی «حکمرانی دینی در پهنه خانواده» که از سوی مرکز پژوهشی مبنا و با حضور جمعی از صاحب‌نظران خانواده از حوزه علمیه و برخی نهادهای اجرایی برگزار شد، گفت: چالش‌های ما در حوزه خانواده بسیار جدی است و روزبه‌روز بدتر می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه افزود: یکی از ابزارهای مهم در تخریب خانواده، فیلم‌ها و سریال‌هایی است که ساخته می‌شود و ما نشسته‌ایم، کتاب می‌نویسیم و نظریه‌پردازی می‌کنیم و برخی بانوان دغدغه‌مند هم شعار علیه بدحجابی سر می‌دهند و می‌گویند چرا نمی‌گیرید و نمی‌زنید و نمی‌بندید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه چالش‌های این عرصه روزبه‌روز جدی می‌شود و ما دور خودمان می‌چرخیم، تصریح کرد: امروز وقتی سخن از خانواده می‌کنیم بحث بر سر خانواده در یک جامعه تمدنی اسلامی است ولی حکمرانی ما در این زمینه، صفر است، عمدتاً هم صاحب‌نظران این عرصه حکمرانی را به معنای حکومت‌داری در نظر می‌گیرند.

خسروپناه ادامه داد: وقتی پیشنهاد وزارت برای امور خانواده می‌دهیم یعنی چالش را ساختاری می‌کنیم ولی اگر مشکل، فرایندی بود باید پیشنهاد فرایندی بدهیم لذا بنده معتقدم در شرایط کنونی، فقدان حکمرانی خانواده داریم؛ یعنی در سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری دچار مشکل هستیم.

ایشان افزود: فقدان حکمرانی خانواده باعث شده است تا ما در سیاست‌گذاری موضوعاتی مانند زنان، جوانان، ازدواج، فرزند آوری و سقط‌جنین با مشکلات زیادی مواجه باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فرایند حکمرانی هشت مرحله است، گفت: معتقدم اصلاً حکمرانی خانواده نداریم و حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم که ستاد خانواده را ایجاد کرده است اصلاً در این زمینه موفق نبوده است و فقط سیاست‌گذاری کرده است درحالی‌که سیاست‌گذاری باید با تنظیم‌گری و تصدی‌گری همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه باید شبکه‌ای شامل سازمان‌های دولتی و شبکه‌های مردمی وارد حوزه سیاست‌گذاری خانواده در کشور شود گفت: ما نیاز به تشکیل ستاد مشترکی متشکل از سران سه قوه و اعضای حقیقی و حقوقی دولتی و مردمی داریم. 

دکتر خسروپناه با بیان اینکه فقط مردمی و یا دولتی بودن نهاد متولی، خوب نیست زیرا الان مثلاً گروه‌های جهادی چون دولتی نیستند با مشکلات زیادی ازجمله بودجه مواجه‌اند، اظهار کرد: ما سند زیاد داریم و در برخی عرصه‌ها فناوری عملیاتی آن‌هم ایجادشده است ولی مشکل در خود نهاد مربوطه است، به‌عنوان‌مثال یک شرکت ایرانی در فناوری، توانسته برنامه‌ای عملیاتی را طراحی کند که محصولات کشاورزی را دو تا چهار برابر افزایش یابد و در مصرف آب را از 50 درصد تا 70 درصد صرفه‌جویی شود که این کار فقط توسط یک شرکت آمریکایی در دنیا ایجادشده است ولی مانع اصلی عدم تحقق آن در کشور، خود جهاد کشاورزی است.

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تشکیل یک ستاد خانواده تأکید و اظهار داشت: زنان در سال‌های بعد از انقلاب به شدت رشد کرده‌اند و دارای توانمندی‌های بسیاری هستند در زمینه حکمرانی خانواده هم این امکان وجود دارد اداره ستاد خانواده را خود بانوان بر عهده بگیرند.

وی با بیان اینکه اگر ستاد حکمرانی زنان، خانواده و جوانان را پذیرفتیم، 12 اصل آن را هم نیازمندیم؛ تصریح کرد: اصول موردنیاز شامل اصل فطری دانستن زیست خانوادگی، اصل پذیرش تمایز زن و مرد، اصل پذیرش محدودیت‌هایی در موضوع خانواده، اصل نفی هم‌منزلی و موارد مشابه، اصل مهارت‌های زندگی، اصل سواد رسانه، اصل آگاهی از اخلاق و بهداشت جنسی، اصل تقویت گرایش به فرزند خواهی و تقویت دستاوردهای مثبت خانواده مانند محبت و مودت و ... است.

وی افزود: این کار لوازمی هم دارد ازجمله اینکه مجموعه‌های هم‌عرض مانند معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، ستاد زن و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اجتماعی فرهنگی زنان تعطیل شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مشکلات فعلی در حوزه خانواده را تعدد قانون و ساختار دانست وبیان کرد: در این رابطه به‌منظور پیشگیری از موازی کاری در دستگاه‌های دولتی باید برخی نهاد‌ها تعطیل شوند زیرا که برخی از آن‌ها نزدیک به چهل سال از تشکیل آن‌ها می‌گذرد و امروز کاربردی ندارد.

ایشان با بیان اینکه اگر صنایع‌دستی در کشور فعال شود چند برابر نفت درآمد خواهیم داشت و اشتغال خیلی خوبی هم برای زنان ایجاد خواهد شد بدون اینکه نیاز به حضور بیرون از منزل هم داشته باشند، تصریح کرد: به نظر بنده، مهم‌ترین مشکل بانوان در کشور، فقدان هویت جمعی بانوان نخبه است؛ تئوری پرداز، خوش‌فکر و مدیر توانمند در بین زنان به فراوانی وجود دارد ولی هماهنگی لازم را ندارند و قدرت تحمل آن‌ها پایین است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: ستاد زن و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی دست به‌سوی همه زنان نخبه دراز می‌کند تا صفر تا صد فعالیت آن بر عهده خود زنان باشد و آن را مدیریت کنند.

مرکز پژوهشی مبنا

 

بازدید 296 آخرین ویرایش در یکشنبه, 25 تیر 1402 08:13
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است