سه شنبه, 27 تیر 1402 17:39

حکمرانی مردمی شبکه‌ای بهترین مدل حل مسائل خانواده است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در نشست تخصصی فعالان حوزه زنان و خانواده مطرح شد؛ حکمرانی مردمی شبکه‌ای بهترین مدل حل مسائل خانواده است

به گزارش مرکز پژوهشی مبنا، نشست تخصصی «فعالان حوزه زنان و خانواده» هفته گذشته روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و بسیاری از فعالان حوزه زن و خانواده و نمایندگان مراکز تخصصی از جمله مرکز پژوهشی مبنا در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این نشست تخصصی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی،با گرامیداشت روز عفاف و حجاب بیان کرد: بحث خانواده و زنان موضوعی بین‌المللی است، گرچه مدتی است در کشور مسئله حجاب هم مطرح شده و متأسفانه و جاهلانه برخی کشف حجاب می‌کنند. این افراد نمی‌دانند بیش از هر چیزی کشف حجاب به آنها و خانواده‌ آنها آسیب می‌زند.

وی ادامه داد: اگر کسی در محیط آلوده‌ای با اراده خود برود و آلوده شود و بگوید من از حق آزادی استفاده کردم، این آزادی نیست قطعاً جهالت و نادانی است. حرمت، قوام و جایگاه زن به عفاف و رکن رکین خانواده است؛ اگر قرار باشد او آسیب ببیند، خانواده و جامعه آسیب خواهند دید و اگر جامعه آسیب ببیند قطعاً تمدن آسیب خواهد دید. امروزه غربی‌ها اعتراف می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آسیب های تمدن مدرن غرب بحران خانواده است، به همن دلیل این مسئله بین‌المللی است و از آن با عنوان بحران خانواده یاد می‌کنند.

خسروپناه اظهار داشت: امروز زن ابزار دست استعمار شده و وقتی برای ناچیزترین شیء می‌خواهند تبلیغ کنند از زن استفاده ابزاری می‌کنند، به قدری حرمت و ارزش زن تنزل پیدا کرده که وقتی می‌خواهند یک کالای بی‌ارزش یک دلاری را تبلیغ کنند؛ زن باید به قدری تنزل پیدا کند که هیچ پوششی نداشته یا پوشش اندکی داشته باشد تا آن جنس یک دلاری تبلیغ شود؛ اسم این موضوع را هم زن و زندگی می‌گذارند؛ در صورتی که زن و اسارت است.

اصول حکمرانی زن و خانواده
دکتر خسروپناه با بیان اینکه برای حل این بحران چند پیشنهاد وجود دارد، گفت: این پیشنهادها را می‌توان اصول حکمرانی زن و خانواده تلقی کرد؛ اصل اول این نکته که بارها مقام معظم رهبری فرمودند که به زن نباید نگاه گزینش نگرانه داشته باشیم، بلکه باید نگاه جامع نگرانه و منظومه‌وار داشته باشیم. در اسلام قائل به اصالت زن، مرد یا فرزند نیستیم، بلکه به اصالت خانواده معتقدیم؛ زیرا خانواده است که سکینه ایجاد می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نه اصالت زن که فمینیست‌ها اعلام می‌کنند، نه اصالت مرد که در بعضی از رویه‌های سنتی وجود دارد و نه اصالت فرزند که امروزه بعضی‌ها به صورت عملی به آن قائل هستند، هیچ یک صحیح نیست. مسئله خانواده، زن و عناصر خانواده یک مسئله چند بعدی است و تک ساحتی نیست و ابعاد فردی، اجتماعی، بینشی، منشی، کنشی، عاطفی و... دارد. نمی‌شود در رابطه با خانواده صحبت کرد و به یکی از این ابعاد توجه نکرد بلکه باید به خانواده به جای نگاه گزینشی و موردی نگاه منظومه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: اصل دوم این است که برای ابعاد مختلف خانواده از علوم مختلف استفاده کنیم تا به پرسش‌ها پاسخ دهیم. نمی‌توان مسائل خانواده را فقط از نظر فقهی، جامعه شناختی، روان‌شناختی و فلسفی حل کرد، بلکه باید از ابعاد مختلف به پرسش‌ها پرداخت و پاسخ داد. فلسفه خانواده، حجاب، عفاف، زن و... مسئله فلسفی، فقهی، روان شناختی و زیباشناختی دارد.

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حکمرانی مردمی شبکه‌ای را بهترین مدل برای حل مسائل زن و خانواده دانست و گفت: بسیاری از بانوان در کشور اقداماتی در عرصه عفاف و حجاب انجام می‌دهند که اثربخش است ولی به صورت انفرادی و جزیره‌ای بوده و از مجموع دانش‌ها استفاده نمی‌کنند؛ در صورتی که این کارها باید به صورت شبکه‌ای با کمک گروه‌های مختلف علمی انجام شود.

دکتر خسروپناه اظهار داشت: در طول این دو دهه اخیر روز به روز شاهد رشد بانوان جوان خوش فکر، فکور، فهیم و توانمند در حل مسئله بوده‌ایم؛ این افراد باید حضور پیدا کنند و به آنها میدان دهیم. نسل اول و دوم انقلاب باید باور کنند که نسل سوم انقلاب بهتر از نسل‌های پیشین کار می‌کنند؛ باید نسل جوان در عرصه فعالیت بیایند و مسئولیت‌های اجرایی را نسل سوم انقلاب در دست بگیرند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ در انتها بیان کرد: ترکیب این شورا تقویت شده و به شورای ستاد خانواده و زنان تبدیل شده است و قرار است این ستاد را مدیریت کند و قرارگاه مسائل خانواده و زنان را این شورا عهده دار شود. امید است در گام اول به تحکیم خانواده در ایران در گام دوم در منطقه و کشورهای اسلامی دیگر و در گام بعد در جهان اثرگذار باشیم.

در پایان این نشست تعدادی از بانوان فعال حوزه زن و خانواده به ارائه نظرات خود پرداختند، در این میان سرکار خانم رودسرابی مدیر واحد نخبگی مرکز پژوهشی مبنا ضمن توجه دادن مخاطبین این نشست به این موضوع که در حال حاظر اکثر آسیب‌ها و مشکلات حوزه خانواده تقریباً در کشور شناخته‌شده است، گفت : بعضاً راهبردها و راهکارهای اجرایی مشخصی از سوی فعالین حوزه خانواده، اعم از ازدواج،  فرزند آوری و جمعیت، تربیت دینی، طلاق و تحکیم خانواده پیشنهاد شده است؛ اما نکته اساسی و مهم این است که چه کسی مسئول اجرای این راهبردها و راهکارهای حوزه خانواده در کشور می‌تواند باشد؟ آیا برای حل مشکلات خانواده نهاد یا سازمان مسئولی وجود ندارد؟

وی در ادامه صحبت های خود با تاکید بر بیانات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص تشکیل نهاد متولی مسئول پاسخگو برای خانواده از سال ۹۳ تا کنون گفت: با وجود پیشنهادات گسترده در حوزه حکمرانی خانواده، هنوز برای این تشکیل این نهاد اقام جدی صورت نگرفته است و به نظر می‌رسد اگر ما در کشور یک‌نهاد متولی مسئول در حوزه خانواده داشته باشیم حل آسیب‌ها و مشکلات حوزه خانواده راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

مرکز پژوهشی مبنا

 

View the embedded image gallery online at:
https://mabnarc.ir/index.php/item/6191-news305#sigProId0317046cc2

بازدید 426 آخرین ویرایش در چهارشنبه, 28 تیر 1402 22:52
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است