سه شنبه, 20 ارديبهشت 1401 11:28

روابط عمومی هوشمند و سایبر

این مورد را ارزیابی کنید
(7 رای‌ها)
  •   روابط عمومی هوشمند و سایبر، یادداشتی از خانم فاطمه عباسی-مدیر واحد روابط عمومی و سایت مرکز پژوهشی مبنا

بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه به‌عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات تعیین گردیده است. نام‌گذاری یک روز به نام روز ارتباطات و روابط عمومی، بیانگر اهمیت این جایگاه در نگاه تخصصی به شبکه‌های ارتباطی است.

 این روز فرصت مغتنمی است تا با بررسی جایگاه روابط عمومی در شرایط کنونی، به راهکارهایی برای داشتن روابط عمومی هوشمند دست‌یافته و همه باهم برای توسعه ارتباطات اجتماعی و غنای معنوی و ارزشی این حرفه ارزشمند بکوشیم.

 امروزه تکنولوژی و فناوری‌های نو و فرا مدرن که هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید، با حجمی فراوان، زندگی و محیط کار و حتی ابعاد وجودی ما را تحت تأثیر قرار داده و بشر بدون فناوری و بهره‌گیری از آن‌ها امکان عملی برای ادامه حیات خود ندارد. شتاب انتشار داده‌ها و آمار و اطلاعات ناشی از عصر دیجیتال و الکترونیک به حدی است که می توان از آن به عصر انفجار اطلاعات تعبیر کرد به‌طوری‌که داشتن اطلاعات موثق، دقیق و به‌موقع با توجه به هدف و ساختار سازمان‌ها، بزرگ‌ترین سرمایه‌ی یک سازمان به‌حساب می‌آید.

دراین‌بین روابط عمومی به‌عنوان هنر هشتم، مهم‌ترین رکن دنیای مدرن و حلقه واسط و اتصال‌دهنده مراکز، نهادها و سازمان‌ها به جامعه، جایگاه ویژه و نقش کلیدی در اعتلای سازمان‌ها و استحکام بخشیدن به روند خدمت‌رسانی به جوامعِ هدف را بر عهده دارد. گستره‌ی فعالیت این بخش با قشر وسیعی از مردم که مخاطبان روزانه آن‌ها هستند حجم بالایی از ارتباطات یک مجموعه را به وجود می‌آورد، به‌جرئت می‌توان گفت که مؤثرترین مجموعه‌ای که قطعاً باید راه‌حل‌های مطلوب را با سرعت در اختیار مدیران سازمان قرار دهد، روابط عمومی است.

 بروز فناوری‌های جدید ارتباطی و رسانه‌های جدید، سبب ایجاد روندها و شاخص‌های جدیدتری در حوزه روابط عمومی‌شده است، ازاین‌رو روابط عمومی نه‌تنها باید در ایجاد تعامل و ارتباط بیشتر و پیشرفته‌تر، نقش حیاتی خود را ایفا کند بلکه باید با بررسی تکنولوژی‌های جديد، بهره‌گیری از ابزارها و فنون ارتباطی نوین، اصلاحات لازم را جهت اجرای نقش راهبردی و نظارتی عملی کند تا بتواند نقش مؤثری در توسعه و کارآمدی داشته باشد.

 بنابراین روابط عمومی‌ باید بتواند دایره نفوذ و تأثیرگذاری هر یک از ابزارهای موجود اعم از سنتی و دیجیتال را شناسایی و دسته‌بندی کرده و با توجه به نیاز گروه‌های مخاطب خود، آنان را جاری‌سازی کند. در این راستا کاربرد هوش مصنوعی در عرصه روابط عمومی، اعم از سیستم‌های نظارت رسانه ای که برای تحلیل احساسات اخبار و مکالمات تا تولید اخبار، نحوه پوشش رسانه ای، اندازه گیری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و... امتداد پیداکرده؛ بطوریکه می‌تواند برای روابط عمومی‌ها در دوران کنونی مفید و کاربردی باشد.

لذا با توجه به تعاریفی که در حوزه هوش مصنوعی وجود دارد، می‌توان مفهوم هوش مصنوعی در حوزه روابط عمومی را این‌گونه عنوان کرد: «تکنولوژی‌هایی که توانایی‌های شناختی انسانی را از خود نشان می‌دهند و کارکردهای انسانی را در انجام فعالیت‌های روابط عمومی از خود بروز می‌دهند، چه به‌صورت مستقل یا با کمک کارورزان روابط عمومی.»

بحث‌ها در رابطه باهوش مصنوعی بسیار است؛ اما می‌توان به راهکارهایی جهت بالا بردن راندمان امور روابط عمومی از طریق هوش مصنوعی اشاره کرد.

راهکارهای هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات و روابط عمومی:

  • در نوشتن اطلاعیه‌های مطبوعاتی، ایجاد کانال ارتباطی با مخاطبین و بالا بردن سرعت تعامل افراد می‌توان از طریق مشاوره از راه دور از هوش مصنوعی بهره‌مند شد.
  • برای تولید محتوا و گزارش‌گیری از رسانه‌های اجتماعی می‌توان از فناوری تولید زبان طبیعی، استفاده کرد.
  • از سرویس‌های تحلیل احساسات می‌توان در بررسی کامنت های اخبار و مطالب بار گزاری شده روی وب‌سایت استفاده کرد.
  • با استفاده از یادگیری عمیق می‌توان تمامی فایل‌های صوتی و نوشتاری را به‌صورت دقیق‌تری به چندین زبان ترجمه کرد تا در اختیار افراد بیشتری قرار گیرند.
  • با استفاده از سرویس تشخیص موجودیت‌های نامدار می‌توان اسامی خاص، مکان‌ها، کسب‌وکارها، رویدادها، داده‌ها و برندها را از متون استخراج کرد.
  • برای تکمیل محتوای تصویری و متنی می‌توان از سرویس متن به گفتار استفاده کرد.
  • برای پاسخگویی به سؤالات و پشتیبانی مخاطبین می‌توان یک دستیار صوتی ساخت.
  • در کنفرانس‌های مطبوعاتی، مصاحبه‌ها و یا تولید پادکست‌ها و ... می‌توان از فناوری تبدیل گفتار به متن استفاده کرد.
  • برای جست‌وجوی سریع‌تر برند، می‌توان ویدئوها و تصاویر را برچسب‌گذاری کرد.
  • با استفاده از رکامندر سیستم‌ها می‌توان به کاربرانی که از وب‌سایت دیدن می‌کنند اخبار مرتبط با کسب‌وکار و برند را نمایش داد.
  • با استفاده از الگوریتم‌های داده‌کاوی و تحلیل متن، امکان پایش و رصد اینفوئنسرهای مؤثر در فضای مجازی را فراهم کرد.
  • برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن شهرت و اعتبار در رسانه‌ها، میزان تأثیر نظرات منفی بر برند را پیش‌بینی کرد.
  • برندها، لوگو و محصولات را در تصاویر و ویدئوها با کمک سرویس تشخیص تصاویر شناسایی کرد.
  • با استفاده از سرویس‌های پردازش زبان طبیعی، می توان محتواهای نامناسبی که مصرف‌کنندگان در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی ثبت‌ کرده اند را نشانه‌گذاری و حذف کرد.
  • برای هوشمند سازی رویدادهای تبلیغاتی و کمپین‌های شبکه اجتماعی از سرویس‌های تشخیص تصاویر و بازشناسی چهره استفاده کرد.
  • برای شناسایی ویدئوهای دیپ فیک که از مدیران اجرایی و سخنگوها ساخته می‌شود، می توان از امکانات پردازش تصویر و تشخیص صدای هوش مصنوعی استفاده کرد.
  • برای برقراری ارتباط با مخاطبین و ارزیابی رقبا با استفاده از قدرت فضای اینترنت، از وب‌سایت‌ها با موتورهای جستجو SERP استفاده کرد.

 

بازدید 194 آخرین ویرایش در سه شنبه, 27 ارديبهشت 1401 21:43
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است