یکشنبه, 29 خرداد 1401 05:18

دیدار رئیس مرکز پژوهشی مبنا با سرپرست حوزه‌های علمیه خواهران

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

رئیس مرکز پژوهشی مبنا با سرپرست حوزه‌های علمیه خواهران دیدار کرد. 

 

 به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، روز یکشنبه بیست‌ونهم خردادماه 1401رئیس مرکز پژوهشی مبنا، آقای دکتر محمدتقی دشتی دیداری با حجت الاسلام والمسلمین آقای فاضل، سرپرست محترم حوزه‌های علمیه خواهران، داشت.

در این جلسه که با حضور معاونین مرکز پژوهشی مبنا و هیئتی از اساتید و مسئولین مرکز مدیریت تشکیل شد، پس از ارائه گزارش هریک از معاونین در مورد اقدامات صورت گرفته در مرکز پژوهشی مبنا، آقای دکتر محمدتقی دشتی نکاتی را در زمینه رسالت های مرکز پژوهشی و سبک نوین پژوهش spm  و فعالیت‌های پیش روی این مرکز مطرح نمود و بیان داشت: این مرکز، فرهنگ دینی، نهادهای دینی و مردم‌سالاری دینی را سرلوحه کار خود ترسیم کرده و کارآمد سازی نظام اسلامی را هدف نهایی و رسالت اصلی خویش تعریف نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل، سرپرست محترم حوزه‌های علمیه خواهران، ضمن ابراز خرسندی از مطالعات راهبردی مبنا در عرصه های فرهنگ دینی بر گستره تاثیر عدم شناخت فضای پست مدرن در نظام اداری کشور اشاره کرد و یادآور شد: "بزرگترین مشکل ما این است، که نمی دانیم در فضای حاکم بر جامعه چطور باید کار کرد. در مواجهه با مسائل اگر نگاه ما توحیدی نباشد و اعتماد به خدای متعال و البته استفاده از آن راهکارها و راه‌حل‌هایی که خدای متعال برای ما در متون آورده، نداشته باشیم، قطعا مورد لطف خداوند قرار نخواهیم گرفت و مشکلات یکی پس از دیگری خواهند آمد."

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت اولیت بخشی و ارائه الگوی واحد در تدوین نظام مسائل تاکید کرد و ابراز داشت: یکی از کلان مسائل در نظام دینی و خانواده این است که توجه چندانی به دین به عنوان اساسی‌ترین نهاد که می‌تواند وفاق اجتماعی مبتنی بر تحکیم خانواده را تقویت کند، نداریم.

 دکتر محمد تقی دشتی رئیس مرکز پژوهشی مبنا در ابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی فعالیت های این مرکز مطالعات راهبردی، به بحث تحول بنیادین نظام اداری کشور و لزوم کارآمدسازی نهادها اشاره کرد و اظهار داشت: مرکز پژوهشی مبنا با شبکه‌ی نخبگی وسیعی در کشور مرتبط بوده؛ ارتباطات، جلسات، حلقات و بارش فکری‌های مختلف و حلقه‌های دانشی متنوعی را با بهره گیری از ظرفیت 700 نخبه‌ی حوزوی و دانشگاهی را راه اندازی نموده است.

وی رویکرد فراجناحی و حرکت در کرانه‌های عالی نظام را از افتخارات مرکز پژوهشی مبنا توصیف کرد و اظهار داشت: در مرکز پژوهشی مبنا  عهد بسته ایم تا آخرین قطره‌ی نفس و قلم برای کارآمدی نظام اسلامی‌مان تلاش ‌کنیم.

 دکتر هاشمی‌نسب، معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا نیز در ادامه این جلسه به گستره فعالیت های مشترک مبنا با مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران اشاره کرد و ابراز داشت: توانمندسازی، بهینه شدن کارکردهای، فعال سازی ظرفیت شبکه‌ی نخبگانی حوزه‌ خواهران و تحول در ساختار از جمله تجربیات ارزشمند مبناست که می توان در اختیار حوزه های علمیه خواهران قرار داد.

وی در ادامه ضمن اشاره به آسیب های عرصه جامع پذیری در کشور،  بر اهمیت توجه به نهادهای دین، آموزش، رسانه و خانواده تأکید کرد و اظهار داشت: تقویت بنیه مطالبه گری، فعال سازی ظرفیت‌های عرصه خانواده، آموزش و رسانه و نیز ارتقاء سطح بندنه کارشناسی حوزه علمیه خواهران از جمله رویکردهایی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که مرکز پژوهشی مبنا با بهره گیری از روش‌های نوین پژوهی از مسئله و حل مسئله به سمت تدوین راهبرد و ارائه راهکار حرکت می کند، خاطرنشان ساخت: مرکز پژوهشی مبنا ضمن تصریح بر اتصال بدنه اجرا و پژوهش در کشور، بر اهمیت تبیین دقیق شرح وظایف و ارائه راهکارهای عملاتی تأکید دارد.

 دکتر محمد باقر صدقی، معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا نیز در بخش دیگری از این نشست، به نقاط متمایز مبنا با دیگر مراکز پژوهشی کشور اشاره کرد و یادآور شد: تمرکز بر رویکرد اندیشکده ای، ارتباط با شبکه وسیع نخبگانی و بهره گیری از روش‌های خاص مسئله محور از جمله ویژگی های مرکز پژوهشی مبنا به شمار می رود.

وی در ادامه ضمن تبیین منویات و مطالبات مقام معظم رهبری در رابطه با حوزه‌ علمیه خواهران، نهاد دین و خانواده را از الزامات و رسالت های حوزه های علمیه خواهران برشمرد و اذعان داشت: مطالبه‌گری و ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین نهادهای دینی در حوزه‌ی کارآمدی بسیار مهم است؛ کارآمدی آشیل عملیاتی‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است و اگر قرار باشد بیانیه‌ی گام دوم محقق شود، کارآمدی نظام باید به نقطه مطلوب برسد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین آقای فاضل، اقدامات مرکز پژوهشی مبنا بر روی ابرمسائل کشور و نظام واره ها را بسیار ارزشمند برشمرد. ایشان در همین راستا نکاتی را در مورد نظام مسائل بیان و به ضرورت تشکیل کارگروه در خصوص اجرایی سازی طرح ها، هم افزایی در مباحث  و انعقاد تفاهم نامه اشاره داشت.

مرکز پژوهشی مبنا

View the embedded image gallery online at:
http://mabnarc.ir/index.php/item/5812-news153#sigProIda447f34159

بازدید 206 آخرین ویرایش در شنبه, 18 تیر 1401 11:46
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است