سه شنبه, 01 شهریور 1401 09:37

دیدار راهبردی مدیران مرکز پژوهشی مبنا با دکتر حداد عادل

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

دکتر حدادعادل: "در زمینه تشکیل وزارت خانواده تحقیق کنید."

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، شنبه پنجم شهریورماه مدیران مرکز پژوهشی مبنا با حضور در فرهنگستان با آقای دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی دیدار و در خصوص طرح تجمیع نهاد های خانواده محور و ضرورت تشکیل وزارت خانواده به گفتگو پرداختند.

در این دیدار آقای دکتر دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های علمی این مجموعه خاطرنشان کرد: مرکز پژوهشی مبنا پژوهش‌های سیاستی راهبردی مهمی در حوزه‌های دین، فرهنگ دینی، نهادهای دینی و مردم‌سالاری دینی انجام داده است.

وی روش بدیع و منحصربه‌فرد مبنا در پژوهش و ترسیم شبکه‌ وسیع نخبگان حوزوی دانشگاهی کشور را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: مرکز پژوهشی مبنا 11 مسئله‌ مادر کشور را با تعریف کلان پروژه‌های مسئله‌یابی‌، سیاست‌پژوهی‌ و جریان‌شناسی‌، مبانی نظری و نظریه‌پردازی بررسی و ارائه کرده است.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا اختلال در نهاد خانواده در ایران را یکی از اساسی‌ترین مسائل کشور برشمرد و یادآور شد: این مرکز مطالعات راهبردی، نظام جامع خانواده را به‌صورت مسئله‌محور راهبرد گرا و نه انتزاعی، مورد پژوهش قرار داده، با احصاء علل و عوامل راهبردها و راهکارهای موضوعاتی چون؛  فرزندآوری، تربیت، تحکیم، ازدواج، سالمندی، بحث مشاوران در طلاق و بحث خانواده، گسست نسلی و ... را در قالب نظام جامع خانواده بررسی نموده است.

دکتر دشتی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن تشریح راهبردها و راهکارهای حل مسئله اختلال در نظام خانواده، تشکیل نهاد متولی مسئول خانواده در کشور را اصلی‌ترین راهبرد مواجهه با این مسئله برشمرد و گفت: " بنا بر تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) یک نهاد اجرایی قانونی در این عرصه باید تشکیل شود و آن نهاد، باید متولی مسئول و عهده دار امر خانواده باشد."

در ادامه این دیدار دکتر غلامعلی حداد عادل، بابیان این‌که نهاد خانواده جایگاه والایی در جهان‌بینی شریعتی، سیاسی و انقلابی کشور دارد، تاکید کرد: بحث خانواده مهم‌ترین چالش و دعوای تمدن اسلامی و تمدن غربی است و دشمن برای نابودی هویت ما، خانواده را نشانه گرفته است و در حال حاضر تمام برنامه‌ریزی‌هایش معطوف به سست کردن بنیاد خانواده است.

 ایشان خانواده را برجسته‌ترین نهاد انتقال فرهنگ از یک نسل به نسل دیگر توصیف کرد و یادآور شد: جامعه‌ای که خانواده در آن ضعیف شود و یا از بین برود، جامعه‌ای‌ بی‌فرهنگی و بی‌هویت خواهد شد. تمدن غربی‌ تلاش می‌کند تا با متلاشی سازی خانواده، دین را از جامعه ایرانی حذف کند.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به برخی از چالش‌های پیرامون بحث خانواده در کشور اشاره و تصریح کرد: متأسفانه فضای مجازی در جوامع مختلف بشری به عرصه‌ای برای عفت‌زدایی، حیا زدایی و تضعیف بنیان خانواده تبدیل‌شده است. تمدن غربی به دنبال ویران کردن خانواده در کل آسیا، مخصوصاً جهان اسلام و ایران است.

دکتر حداد عادل ضمن اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی و رویکردهای خانواده‌محور دولت‌ها و شهرداری‌ها، با بیان این‌که با مدیریت و تصویب طرح‌های واقع‌بینانه می‌توان قدری ازدواج را آسان کرد، اظهار داشت: متأسفانه بخش قابل‌توجهی از چالش‌ها پیش روی ازدواج آسان، سنت‌هایی است که خود ما مثل زنجیر بر دست و پای خودمان بسته‌ایم.

 

دکتر سعید هاشمی نسب، معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا نیز در بخشی از این دیدار ضمن تشریح دلایل اهمیت شکل‌گیری نهاد متولی مسئول در موضوع خانواده و بیان مبانی فلسفی-منطقی تأسیس وزارت خانه در حوزه خانواده تصریح کرد: نباید خانواده را اولاً به کارکردهای آن و ثانیه به اعضای آن، تقلیل دهیم، خانواده را باید به‌صورت یک باکس کلی در نظر گرفت.

دکتر میرتبار، مدیر گروه فرهنگی دینی مرکز پژوهشی مبنا نیز ضمن ارائه گزارشی از فرایندهای تدوین طرح نظام جامع خانواده در مرکز پژوهشی مبنا، گفت:" نهاد خانواده از اصلی‌ترین کلیدواژه‌ها در فرا تحلیل و داده‌های بیش از 50 آسیب فرهنگی - اجتماعی در کشور است، ایشان گفت: " ما همیشه چند پرسش مطرح می‌کنیم و بحث نظام جامع خانواده درواقع پاسخ به همین چند پرسش است. ابتدا این‌که؛ آیا در مورد خانواده دولت باید به حکمرانی در پهنه‌ی خانواده ورود داشته باشد یا خیر؟ مطمئناً جواب هم بدیهی است و طبق قانون اساسی رکن اصلی و محوری کشور است و دولت موظف است که از نهاد خانواده پاسداری کند.

اما پرسش بعدی که ما مطرح می‌کنیم مبنی بر این است که حالا این دولت باید به‌صورت پراکنده و برای هر یک از اعضاء، هر یک از گروه‌ها و یا هر یک از محورهایی که مرتبط با خانواده است یک نهادی را مشخص کند و یا یک‌نهاد متولی مسئول پاسخگو داشته باشد؟ ما الآن بیش از 22 نهاد داریم که در بدنه‌ی دولت هستند و در حوزه‌ی خانواده کار می‌کنند و بودجه در اختیاردارند، نظارت واحدی ندارند و ما الآن شاهد ناکارآمدی نهادهای پراکنده‌ی موجود هستیم."

دکتر میرتبار در ادامه صحبت‌های خود ضمن تشریح شیوه استخراج داده‌های علمی و همچنین اهمیت شکل‌گیری نهاد مسئول در بحث نظام خانواده، تصریح کرد: "دیدگاه شیعی و دینی ما نیازمند یک خانواده‌ای طراز انقلاب اسلامی است و به‌مراتب نیازمند یک‌نهاد متولی هستیم که از هدر رفت منابع جلوگیری کند و به‌صورت مستقیم، هم وظیفه محور در برخی از قسمت‌ها و عمدتاً به‌صورت راهبردمحور، بتواند مسائل مرتبط با خانواده را پیش برد."

در بخش پایانی این جلسه نیز سایر مدیران مرکز پژوهشی مبنا، ضمن بیان دلایل و نقطه نظرات خود با جناب دکترحدادعادل به گفتگو پرداختند.

مرکز پژوهشی مبنا

View the embedded image gallery online at:
http://mabnarc.ir/index.php/item/5881-newz188#sigProIdda7bece6d7

بازدید 259 آخرین ویرایش در جمعه, 11 شهریور 1401 10:52
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است