چهارشنبه, 23 آذر 1401 19:15

به مناسبت هفته پژوهش؛ برگزاری نشست مدیران ارشد حوزه‌های علمیه مرکز مدیریت خواهران استان قم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 به مناسبت هفته پژوهش؛ نشست گزارشی از کلان پروژه‌های مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد. 

 به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، به مناسبت هفته پژوهش، مدیران ارشد حوزه‌های علمیه مرکز مدیریت خواهران استان قم با حضور در نشستی در مرکز پژوهشی مبنا با آقای دکتر دشتی، ریاست مرکز پژوهشی مبنا و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترشجریان، معاونت پژوهش این مرکز دیدار کردند.

در این جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شجریان، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و تبریک هفته پژوهش با بیان این که امیدواریم تلاش‌های علمی ما در راستای معرفی بیشتر و بهتر مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و حل‌وفصل نیازهای اقتضایی زمانی باتوجه‌به تراث ارزشمندی که کتاب و سنت برای ما به ارث گذاشت شده است، قرار گیرد، بر اهمیت پژوهش و قلم ورزی تأکید و بر قسم خداوند متعال به قلم اشاره کرد و ابراز داشت: باید ارزش قلم و نوشتن را بدانیم، چراکه اگر پژوهش و عرصه قلم‌فرسایی نبود، تمدن بشریت به سمت شکوفایی نمی‌رفت و مقاطع تاریخی تمدن بشری همچون جزیره‌های مستقل و از هم بیگانه نمی‌توانستند ارتباطی را برقرار سازند.

معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا ضمن اشاره به روایتی از رسول‌الله(ص) قلم را یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی توصیف کرد و اظهار داشت: فلسفه وجودی تمام مراکز پژوهشی مسئله‌محور است که با بهترین بیان در فرمایش رسول‌الله صلی‌الله علیه و اله ذکر شده است؛ اگر قلم نمی‌بود، حکمرانی، دین و زندگی شایسته به مرحله استواری و استقامت نمی‌رسید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شجریان حکمرانی مطلوب را حکمرانی پژوهش‌محور دانست و افزود: حکمرانی مطلوب حکمرانی است که در عرصه‌های تصمیم‌گیری آن نخبگان اظهارنظر نموده، مطالعات تجویزی خود را ارائه و بادقت مسائل حکمرانی را حل‌وفصل می‌کنند.

وی تأکید کرد: مشکلات امروز نظام اسلامی و این که در برخی از عرصه‌ها با ناکارآمدی به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش نظام اسلامی مواجه هستیم، ریشه در انفصال و انقطاع عرصه اجرا و پژوهش دارد و متأسفانه مراکز پژوهشی ما تلاش‌های پژوهشی خود را در کتابخانه‌ها محصور ساخته یا ناظر به حل مسائل جاری جامعه پیگیری نکرده‌اند.

معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا بر گستره تأثیر ورود پژوهش‌های راهبردی و تجویزی ناظر به حل مسئله، در عرصه اجرا  در ارتقای کیفیت حکمرانی تصریح کرد و اذعان داشت: امروز مشکل اساسی ما این است که در عرصه اقتصاد، فرهنگ و سیاست با چالش‌های جدی مواجه هستیم؛ چرا که پژوهش‌های ما ناظر به حل مسئله  دنبال نشده است.

این پژوهشگر مطالعات راهبردی بر نیازمندی مسئله حجاب و عفاف به تدوین پژوهش‌های جدی توجیهی تأکید کرد و یادآور شد: متأسفانه بعد از کتاب مسئله حجاب شهید مطهری کار جدی در حوزه حجاب و عفاف صورت نگرفته است و تحقیقات جدید نیز استدلال‌های شهید مطهری را به بیان‌های مختلف تکرار کرده‌اند.

وی با تأکید بر این که مرکز پژوهشی مبنا با محوریت حل مسائل نظام اسلامی، به دنبال ارائه حرف‌های جدید متناسب با مسائل جامعه است، خاطرنشان کرد: مرکز پژوهشی مبنا در کنار بررسی مسائل بنیادین نظام اسلامی، بخش قابل‌توجهی از ظرفیت خود را به بررسی مسائل انضمامی و حل مسئله‌های جاری نظام اسلامی متمرکز ساخته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شجریان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه گزارشی از کلان پروژه‌های مرکز پژوهشی مبنا، تدوین نظام‌واره‌های مسائل را نخستین محورهای رویکردی کلان‌نگری این مجموعه توصیف کرد و اذعان داشت: نظام‌واره مسائل دینی و فرهنگی کشور، نظام‌واره مردسالاری دینی، نظام‌واره حوزه و روحانیت، نظام‌واره مسائل پیشرفت و امنیت، نظام‌واره جامع مسائل کشور، نظام‌واره آموزش، تعلیم‌وتربیت و نیز نظام‌واره مسائل عدالت اجتماعی از جمله کلان پروژه‌های مرکز پژوهشی مبناست.

وی با بیان این که مسائل نظام اسلامی مبتنی بر فراتحلیل پژوهش‌های پیشین، نظرسنجی‌های نخبگی و پیمایش سطوح مختلف اجتماعی استخراج می‌گردد، خاطرنشان ساخت: نظام‌واره مسائل نقشه راهی پیش روی مراکز حوزوی و دانشگاهی است تا مبتنی بر آن در مسیر حل مشکلات نظام اسلامی قدم بردارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شجریان تصریح کرد: در مرکز پژوهشی مبنا معتقدیم شناخت و اولویت‌بندی مسئله و تشکیل نظام‌واره مسائل نخستین گام رسیدن به وضعیت مطلوب است؛ چرا که اگر ندانیم پژوهش‌ها را به چه سمتی ببریم، نمی‌توانیم مشکلات نظام را حل کنیم.

وی حل مسائل را از دیگر رویکردهای کلان‌نگر مرکز پژوهشی مبنا توصیف کرد و اذعان داشت: مرکز پژوهشی مبنا در عرصه حل مسائل نظام اسلامی، تحقیقات خود را بر پایه روش ابداعی مسئله‌محور راهبردگرا رقم زده، تا کنون حدود 70 مسئله را تحت عنوان دو فصلنامه‌های تخصصی افق مکث  بررسی و راهبردها و راهکارهای نخبگانی عملیاتی را برای حل مسائل ارائه نموده است.

معاون پژوهش مبنا با اشاره به این که در گام ابتدایی روش مسئله‌محور راهبردگرا، تمام زوایای ابهام مسئله تبیین و عمق، شدت، اهمیت  و آمارهای کشوری و جهانی آن احصا و محل نزاع‌ها کشف می‌گردد، خاطرنشان ساخت: مرکز پژوهشی مبنا در گام بعدی حل مسئله، ضمن بررسی اسناد بالادستی نظام و منویات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب؛ در مرحله فراتحلیل تمام پژوهش‌های معتبر پیرامون مسئله رصد و پیشینه پژوهشی مسائل مبتنی بر راهبردها و راهکارهای ترسیم می‌گردد.

وی با تأکید بر این که در مرحله چهارم روش مسئله‌محور راهبردگرا، گره اصلی مسئله ناظر به بررسی اسناد بالادستی و پژوهش‌های پیشین بازتعریف می‌گردد، خاطرنشان ساخت: مرکز پژوهشی مبنا گره اصلی مسائل را در عرصه تشکیل پنل نخبگی و مصاحبه‌های نخبگانی  پایش نموده، راهبردها و راهکارهای ارائه شده در جدول‌های اولویت‌بندی و مقاطع در معرض نظرخواهی نخبگانی قرار می‌گیرد.

پژوهشگر مطالعات راهبردی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به برخی از راهکارها و راهبردهای مبنا برای حل گره‌های اصلی احصایی، مسئله خانواده را مهم‌ترین مسئله کشور برشمرد و یادآور شد: خانواده در ساختار حکمرانی ما رهاست؛ لذا فقدان نهاد متولی مسئول و پاسخگو مهم‌ترین گره حل مسائل نظام خانواده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شجریان مسئله PDIA با همان مسئله بعد از اتمام پژوهش را از دیگر رویکردهای کلان مرکز پژوهشی مبنا توصیف کرد و ابراز داشت: حل مسائل در گرو ارائه راه‌حل‌های علمی به مسئولین اجرایی است؛ در تعامل با مجریان در عین شکل‌گیری گفتگوهای تخصصی برای اجرایی‌سازی راهکارهای نخبگانی، بعد پژوهش‌های عملیاتی ناظر به اقتضائات  و شرایط فرایند اجرا، غنی‌تر می‌گردد. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شجریان بر اهمیت گفتمان‌سازی محتوای پژوهش در سه عرصه مسئولین اجرایی، نخبگان علمی و  گفتمان‌سازی عمومی تأکید کرد و اذعان داشت: به‌منظور شکل‌گیری مطالبه عمومی و گفتمان‌سازی فراگیر اجتماعی، از ابزار رسانه و فضای مجازی حداکثر استفاده صورت می‌گیرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به پیشتازی مرکز پژوهشی مبنا در تدوین نظریه فقه اجتماعی، ترسیم مبانی نظری نظام اسلامی را از دیگر رویکردهای این مجموعه دانست و تصریح کرد: نظریه دولت اسلامی، نظام حقوق بشر در اسلام، مبانی فقهی حجاب و عفاف و ... تنها بخشی از پروژه‌های مرکز پژوهشی مبنا در مباحث نظری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شجریان چاپ نشریات متنوع را از دیگر رویکردهای کلان مرکز پژوهشی مبنا توصیف کرد و یادآور شد: مرکز پژوهشی مبنا با رصد اندیشکده‌های بین‌المللی فعال در عرصه دین‌داری،  دیدگاه اندیشکده‌های شرقی و غربی به مسئله دین‌داری ایرانیان را بررسی می‌کند.

مرکز پژوهشی مبنا

View the embedded image gallery online at:
http://mabnarc.ir/index.php/item/5982-news217#sigProId23b6e00869

 

بازدید 134 آخرین ویرایش در شنبه, 26 آذر 1401 12:19
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است