جمعه, 30 دی 1401 16:27

حکمرانی دینی و چالش های آن بررسی شد

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت با رئیس مرکز پژوهشی مبنا دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت و عضو مجلس خبرگان رهبری با حضور در مرکز پژوهشی مبنا با آقای دکتر محمدتقی دشتی رئیس این مرکز پژوهشی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم با معرفی مرکز ارتباطات دولت و روحانیت به‌عنوان نماینده نهادهای حوزوی در دولت، به بیان ضرورت تقویت ارتباط نهادهای حوزوی با دولت و توسعه روابط با مراجع تقلید و فضلای برجسته، ضرورت تدوین منطقی بودجه در نهادهای دینی، همکاری در هیئت اندیشه‌ورز کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان پرداخت.

رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت در بیان خدمات مرکز ارتباطات دولت و روحانیت در راستای تقویت حکمرانی دینی، افزود: این نهاد، در راستای نقد سند تحول بیش از 25 کارگروه و 35 جلسه کارشناسی برگزار کرده و در این امر جلسات متعددی همچون استفاده از ظرفیت محققان اقتصاد اسلامی با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور و برخی وزرا و پیگیری طرح جهاد تبیین و آموزش منظومه معارف امامین انقلاب با همکاری معاونت اداری و استخدامی و طراحی دوره های تعالی مدیران مورد توجه بوده است .

ایشان در ادامه ابراز داشت: تدوین سند مرکز مشتمل بر اساسنامه و ساختار و شرح وظائف و برنامه اقدام و تدوین گزارش های راهبری درباره بخش های مختلف مرتبط با حوزه از دیگر مباحث مرتبط در جهت تقویت حکمرانی دینی بوده است.

مشاور رئیس جمهور افزود: در راستای نیل به اهداف و تقویت حکمرانی دینی و به منظور ایجاد و گسترش همکاری‌های دو مرکز می توان به اجرای برنامه هایی همچون «طرح تشکیل جامع اندیشکده های حوزوی با همکاری بنیاد نخبگان»،  «برگزاری نشست های هم اندیشی در موضوعات مورد نیاز دولت و کمک به حل مشکلات و مسائل آن»، «زمینه سازی برگزاری نشست های گفت‌وگومحور مشترک، ارزیابی، نقد و ارائه راهکار در خصوص طرح ها، برنامه ها و اقدامات دولت و روحانیت» و ... اشاره کرد.

ایشان در بخش دیگر از صحبت های خود، نقش تبیینی مساجد و ائمه جماعات در کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: مساجد کانون امیدآفرینی و حل مشکلات در کشور هستند یعنی علاوه بر نقش مهم خود در پاسخگویی به شبهات علمی می‌توانند بستری برای حل مشکلات و رفع گره‌های ذهنی (دینی و فرهنگی) مردم باشند و در این راه از حمایت‌های دولتی نیز برخوردار شود.

رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت با تأکید بر ارتقاء جایگاه امر پژوهش در کشور از حیث مسئله محوری و اثربخشی و کارآمدسازی نظام، اظهار داشت: مرکز پژوهشی مبنا می‌تواند همکاری و همیاری خوبی با دولت در زمینه حکمرانی نظام اسلامی داشته باشد.

در ابتدای دیدار دکتر محمدتقی دشتی بابیان این‌که مرکز پژوهشی مبنا، یک مرکز پژوهشی مسئله محور و راهبرد گرا  است و نمی‌تواند نسبت به دغدغه‌های نظام بی‌تفاوت باشد، اظهار داشت: این مرکز به «تبیین، تحلیل و آسیب‌شناسی مؤلفه‌های بنیادین نظام اسلامی با رویکرد راهبردی» می‌پردازد تا بتواند از این مسیر از ارزش‌ها و مبانی انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی، دفاع علمی کند و راهکارهایی برای اصلاح و ارتقا کارآمدی نظام ارائه دهد، در این راستا می‌کوشد با تولید آثار و محصولات و کلان پروژه‌های خود در نقش حلقه پیوند میان پژوهش و اجرا بوده و راهکارهایی جهت رفع مشکلات و مسائل دینی و فرهنگی ارائه دهد.

دکتر دشتی بابیان اینکه تعامل با مرکز ارتباطات دولت و روحانیت موجب می‌شود تا بهتر و بیشتر بتوانیم در مسیر خدمت‌رسانی و توسعه کمی و کیفی نهادهای دینی و  فرهنگی و حوزوی حرکت کنیم، گفت: ما خود را مکلف به حمایت از نظام اسلامی می‌دانیم و در این راستا با تمام توان ایستاده‌ایم.

وی بیان داشت: امیدواریم با همکاری بیش‌ازپیش دولت و مرکز پژوهشی مبنا بتوانیم در گسترش دین الهی و حفظ دیانت مردم  و ارتقا کارآمدی نظام نقش مؤثرتری را ایفا کنیم.

 مرکز پژوهشی مبنا

View the embedded image gallery online at:
http://mabnarc.ir/index.php/item/6017-news236#sigProId33fb5249ab

بازدید 241 آخرین ویرایش در سه شنبه, 04 بهمن 1401 08:25
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است