شنبه, 29 بهمن 1401 06:16

دین داری نهادی و دین داری فردی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

مدیرگروه وضعیت شناسی مرکز پژوهشی مبنا:

در فضای دین‌داری جامعه ایرانی دو بخش دین‌داری نهادی و دین‌داری فردی را باید به‌طور جداگانه مطالعه کنیم

 مدیرگروه وضعیت شناسی مرکز پژوهشی مبنا در مصاحبه با خبرنگار این مرکز گفت: در فضای دین‌داری جامعه ایرانی دو بخش دین‌داری نهادی و دین‌داری فردی را باید به‌طور جداگانه مطالعه کنیم.

 دکتر سید سعید هاشمی نسب در خصوص دین‌داری اظهار داشت: ما در کشور و جامعه مذهبی زندگی می‌کنیم که حکومت دینی دارد؛ اگر بخواهیم در این جامعه حکمرانی اسلامی کنیم، باید شناخت خوبی از دین‌داری داشته باشیم.

مدیرگروه وضعیت شناسی مرکز پژوهشی مبنا افزود: از وظایف اصلی حاکمیت این است که مطالعات جدی‌تری در خصوص دین‌داری در جامعه ایرانی در پیش گیرد و این امر در جهان اسلام نیز، اهمیت زیادی دارد.

وی تصریح کرد: مرکز پژوهی مبنا در چهار سال اخیر مطالعات خوبی در خصوص دین‌داری جامعه ایرانی داشته و یکی از مواردی که سعی کرده دنبال کند بحث روندهای دین داری  در جامعه ایرانی است؛ مطالعات روند تلاش می‌کند گذشته را به آینده متصل سازد و معتقد است آنچه در گذشته اتفاق افتاده، آینده را می سازد.

هاشمی نسب با تأکید بر مطالعه روندهای دین‌داری در جامعه ایرانی بیان کرد: یکی از روندها ارتباط بین حکومت با دین‌داری بوده  که در روند دین داری در آینده بسیار تأثیرگذار است.

وی عنوان کرد: روند دیگر، روند تغییرات نسلی است، در این راستا نسل جوان یک نوع دین‌داری را بروز می‌دهند که بیشتر شورمندانه است، همچنین در روندهای دین‌داری تأثیراتی که کشورهای دیگر بر کشور ما می‌گذارند قابل‌مطالعه است، در این مرکز تلاش می‌شود این مطالعه به سرانجام برسد.

مدیرگروه وضعیت شناسی مرکز پژوهشی مبنا اظهار داشت: یکی دیگر از حوزه‌های دین‌داری، بحث آینده دین‌داری است و یکی از عمده‌ترین مباحث موردمطالعه، "دین‌داری نهادی" مبتنی بر مرجعیت به‌عنوان یک‌نهاد اجتماعی سابقه‌دار است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مطالعات نشان می‌دهد استقبال جامعه از "دین‌داری نهادی" کاهش‌یافته است و مقلدان کمتر شدند و ما به یک نوع دین‌داری فردی رسیده ایم که این رویکرد ممکن است تأثیرات خطرناکی برای جامعه بدنبال داشته باشد.

هاشمی نسب گفت: شکل‌گیری گروه‌های تندرو و القاعده به دلیل عبور از دین‌داری نهادی در جامعه اهل سنت بوده است.

وی افزود: به‌طور ویژه، باید "نهاد مرجعیت" مدنظر قرار بگیرد تا از اهمیت این نهاد در جامعه ایرانی کاسته نشود.

مدیرگروه وضعیت شناسی مرکز پژوهشی مبنا عنوان کرد: در فضای دین‌داری جامعه ایرانی دو بخش دین‌داری نهادی و دین‌داری فردی را میتوان به‌طور جداگانه مطالعه کرد، مطالعات نشان می‌دهد هراندازه به سمت دین‌داری فردی پیش می‌رویم دین‌داری نهادی کمرنگ‌تر می‌شود که نتیجه آن در ظاهرگرایی و سست شدن ریشه‌های دین نمود می یابد.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم نهادهای دینی ما، قدرت و مرجعیت خود را در جامعه حفظ کنند، در این راستا در مرکز پژوهشی مبنا به شکل مفصل‌تری به آن پرداخته‌شده است.

هاشمی نسب بیان کرد: در خصوص آینده دین‌داری، علاوه بر روندها، باید به پیشران اصلی دین‌داری در جامعه ایرانی هم بپردازیم، با پیروزی انقلاب اسلامی، شکل‌گیری حکومت اسلامی و نوع حکمرانی این حکومت و موفقیت‌هایش در دین‌داری تأثیر مثبت می‌گذارد و عدم کارآمدی و موفقیت آن نیز تأثیر زیادی بر دین‌داری دارد.

وی گفت: ازاین‌رو پیشران اصلی دین‌داری در جامعه ایرانی، کارآمدی نظام اسلامی است که می‌تواند در دین‌داری تأثیرگذار باشد و اگر حاکمیت نتواند کارآمدی لازم را داشته باشد در برهه‌ای 40 تا 80 سال کاهش دین‌داری را در جامعه ایرانی مشاهده خواهیم کرد، در این راستا ما در مرکز پژوهشی مبنا بر آنیم مطالعات عمیق‌تری در این خصوص داشته باشیم و با ارتقاء کارآمدی نظام اسلامی بر دین‌داری جامعه نیز تأثیر داشته باشیم.

 

مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 196 آخرین ویرایش در دوشنبه, 01 اسفند 1401 15:01