یکشنبه, 07 اسفند 1401 16:47

دین؛ رکن رکین زندگی ایرانیان است

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

 رئیس مرکز پژوهشی مبنا گفت: دین؛ رکن رکین زندگی ایرانیان است/ پروژه سالنمای دین و دین‌داری ایرانیان را مقدمه‌ای بر جهاد تبیین و کار بنیادی می‌دانیم

دکتر محمدتقی دشتی در خصوص ضرورت پژوهش در حوزه دین‌داری در جامعه ایرانی اظهار داشت: در این زمینه ابتدا باید به تعریف دین پرداخت؛ دین برنامه جامع تکامل زندگی فردی و اجتماعی است و بر اساس این تعریف دین‌داری و دین‌مداری، اجرای آن برنامه تکامل فردی و اجتماعی به شمار می‌رود.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا افزود: دین رکن رکین زندگی ایرانیان است، به‌ویژه بعد از انقلاب اسلامی خمیرمایه همه برنامه‌ها و قوانین کشور دین است و طبق اصل چهارم قانون اساسی همه قوانین و مقررات، در همه موضوعات باید در چارچوب آموزه‌های اسلامی باشد.

ایشان تصریح کرد: از طرفی تکامل و پیشرفت و سعادت ما ایرانیان به این امر گره‌خورده و سنجش وضعیت دین‌داری مانند چکاب یک انسان به‌طور ادواری و سالانه است که وضعیت خودش را بررسی می‌کند، پس اگر روح و روان جامعه ایرانی بر اساس دین سرشته شده بررسی وضعیت آن و نحوه اجرای آن در جامعه بسیار ضروری است تا سلامت و آسیب‌های آن مشخص و سپس برای حل آن مسائل چاره‌اندیشی شود.

دشتی پیرامون تفاوت پژوهش‌های مبنا با دیگر مراکز در حوزه دین‌داری بیان کرد: واقعیت این است که در هیچ مرکزی و موسسه پژوهشی سالنمای سنجش وضعیت دین‌داری تاکنون منتشرنشده، پس این کار، ‌کاری نو و تازه است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مراکز پژوهش‌هایی در حوزه دین داشته‌اند اما در مبانی نظری پژوهش های مبنا، به صورت ترکیبی و جامع و همچنین دارای روش ترکیبی و متکثر است، یعنی بحث توصیف و تحلیل و فرا تحلیل و تحلیل ثانویه نظرسنجی‌ها و نظرسنجی مستقل، ازجمله کارهایی است که در سالنما شکل گرفت.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا گفت: همچنین این پژوهش جامعیت موضوعی دارند و دین‌داری در ابعاد مختلف سنجیده و وضعیت نهادها و اماکن دینی و شخصیت‌ها و نخبگان دینی و چالش‌های دینی بررسی و راهکار ارائه‌شده و راهبردی بودن از دیگر ویژگی‌های این پژوهش است.

دکتر دشتی در خصوص پروژه سالنمای دین و دین‌داری ایرانیان اظهار داشت: این پژوهش را مقدمه‌ای بر جهاد تبیین و کار بنیادی می‌دانیم که در کنفرانس دین‌داری این جهاد تبیین تکمیل می‌شود، برخی سیاه نمایی دشمن و ارائه آمارهای غلط و ناقص از دین‌داری و نظرسنجی‌های بی‌اعتبار باعث می‌شود تصورات مردم از دین‌داری نگران‌کننده شود .

دشتی افزود: با سنجش واقعی دین می‌توان اطلاعات دقیقی به مردم ارائه کرد تا کار جهاد تبیین صحیح‌تر انجام شود، درواقع این پژوهش ارائه وجوه مغفول دین‌داری ایرانیان است، باید مردم بدانند دین‌داری در عبادت خلاصه نمی‌شود و ابعادی چون شرعیات و اعتقادات و اخلاقیات دارد.

وی تصریح کرد:از طرفی دین‌داری فردی نباید موردتوجه باشد و دین‌داری اجتماعی و سیاسی همچون مقابله با ظالم و استکبار نیز باید مدنظر قرار بگیرد و در مجموع همه وجوه دین‌داری را باید سنجید.

مرکز پژوهشی مبنا

 

بازدید 187 آخرین ویرایش در دوشنبه, 08 اسفند 1401 14:16