یکشنبه, 22 اسفند 1400 06:02

نیمه شعبان، نویدبخش حکومتی کارآمد

این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

نیمه شعبان، نویدبخش حکومتی کارآمد؛ یادداشتی از آقای دکتر محمدتقی دشتی رئیس مرکز پژوهشی مبنا

نیمه‌ی شعبان طلیعه‌ی حکومت مورد نظر خداوند تبارک و تعالی است که خداوند متعال آن حضرت را با لفظ بقیة الله به بشریت هدیه فرمود. بحث موعود و موعودگرایی از زمان‌های قدیم و در همه‌ی ادیان وجود دارد و در واقع همه‌ی بشریت منتظر موعود و منجی هستند، هر کس به زبانی و به نامی؛ لذا این طلیعه‌ی حکومت مهدوی(عج) که مبتنی بر قسط و عدل و اخلاق است، نمادی است از آنچه که خداوند برای بشریت اراده فرموده و متأسفانه بشر با گمراهی و سقوط از صراط مستقیم، اجازه نداد که این حکومت به درستی در طول تاریخ شکل بگیرد. این اختیاری بود که خداوند به بشر داد و از این اختیار استفاده‌ی نابه‌جا و ناصواب کرد.

حکومت مهدوی(عج) ویژگی‌هایی دارد که خیلی به حکومت علوی(ع) و نبوی(ص) شبیه می‌شود که من برخی از این ویژگی‌ها را عرض می‌کنم:

اول اینکه هدف مطلوب، هدف آرمانی یا هدف غایی حکومت مهدوی(عج) قسط و عدل و رفع ظلم و  جور است.

ثانیاً مبتنی بر اخلاق و رحمت است. بر خلاف تصوری که ایجاد کرده‌اند که؛ امام می‌آید و تمام گردن‌ها را می‌زند. امام با مردم کاری ندارد. امام، امام رحمت است، امام اخلاق و عطوفت و رأفت است، مشمول این فرمایش امیرالمؤمنین(ع) است که: «وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بهم»،. اما در مقابل طاغیان و باغیان و یاغیان و ظالمان، با قدرت می‌ایستد و با موانع تحقق قسط و عدل و اخلاق برخورد می‌کند و سرکوب و منکوب می‌کند.

ویژگی دیگر حکومت مهدوی(عج) کارآمدی است، به خاطر شایسته‌سالاری و مبتنی بر این حدیث امیرالمؤمنین(ع)، امیر خرد، امیر بیان و امیر ایمان که فرمود: «يُسْتَدَلُّ عَلَى إِدْبَارِ الدُّوَلِ بِأَرْبَعٍ تَضْيِيعُ الْأُصُولِ وَ التَّمَسُّكُ بِالْفروع وَ تَقْدِيمُ الْأَرَاذِلِ وَ تَأْخِيرُ الْأَفَاضِل‏»؛

 چهار عامل موجب سقوط دولت‌ها است: 1. ترک امور اساسی، پرداختن به امور فرعی، 3. جلو انداختن فرومایگان و ناشایست‌ها، 4. عقب راندن صاحبان فضل و شایستگی.

امام با این اصول و با فرمول شایسته‌سالاری می‌آید و به امور زیربنایی و اساسی می‌پردازد و حکومت کارآمد تشکیل می‌دهد، هم چنان که امیرالمؤمنین علی(ع) حکومت کارآمدی تشکیل داد که هم رفاه پایه به اندازه‌ی کافی ایجاد شد، هم امنیت به قدر مطلوب ایجاد شد، هم مرزها حفظ شد و هم ظلم‌ها برطرف شد. در نهایت امام را ترور کردند. اینکه امام شهید شد، نمی‌گویند که امام ناکارآمد بود و شکست خورد، امام ترور شد. در هر صورت این کارآمدی در حکومت مهدوی بسیار بسیار بیشتر هم خواهد بود.

بحث بعدی در دل کارآمدی، امنیت است، ولی تأکید می‌کنم که ویژگی دیگر حکومت مهدوی(عج) امنیت بسیار جالبی است که ایجاد می‌شود و امنیت برای تمام مردم و تمام اقشار و تمام جنس‌ها از زن و مرد و غیره است که از آن برخوردار می‌شوند.

بحث دیگری که در این مورد بیان شده است عقلانیتی است که بر بشریت مستولی می‌شود و این عقلانیت است که باعث می‌شود انسان‌ها با هم درست و خوب رفتار کنند.

ویژگی دیگر هم ارتقاءسرمایه‌ی اجتماعی است، امید، اعتماد، نشاط و رضایت در مردم افزایش پیدا می‌کند به نحوی که می‌گویند اخوتی که بین مؤمنان برقرار می‌شود، از جیب هم پول برمی‌دارند و دوباره می‌گذارند بدون اینکه طرف مقابل بداند و یا ناراحت شود. این حکومت، حکومت فوق‌العاده‌ای است. امنیت کامل، رفاه کامل، سرمایه‌ی اجتماعی کامل، قسط و عدل برپا. خداوند تبارک و تعالی می‌خواهد به بشریت نشان دهد که من این را برای شما می‌خواستم و مراد از اعزام و ارسال صد و بیست و چهار هزار پیامبر نیز همین بود.

از خداوند متعال می‌خواهم که بر ما عنایت بفرماید که زمینه‌ساز ظهور آن عقلانیت ایمان ‌محور و عدالت‌پایه باشیم و امیدواریم روزی مرکز مبنا در حکومت مهدوی نقش ایفا کند و به آن حضرت کمک کند ان‌شاءالله.

 

 مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 185 آخرین ویرایش در پنج شنبه, 26 اسفند 1400 14:29
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است