یکشنبه, 25 تیر 1402 00:41

در بحث خانواده نظریه‌ی مبنایی نداریم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در نشست هم‌اندیشی بزرگ نخبگانی خانواده مطرح شد؛ در بحث خانواده نظریه‌ی مبنایی نداریم

در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد مرکز قانونی اجرایی در حوزه خانواده و در روز خانواده و تکریم بازنشستگان، نشست نخبگانی «حکمرانی دینی در پهنه خانواده» با حضور جمعی از شخصیت‌های برجسته علمی، صاحب‌نظران و مسئولان نهادهای دانشی و اجرایی در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد رئیس پژوهشکده زن و خانواده حوزه خواهران در 22 تیرماه در نشست نخبگانی «حکمرانی دینی در پهنه خانواده» که از سوی مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد، با تأکید بر ضرورت وجود یک نظریه مبنایی در حوزه خانواده گفت: نسبت به مسائل خانواده باید به یک تحلیل منسجمی برسیم که مسئله‌ی خانواده در کشور ما چیست تا معلوم گردد سهم حوزه‌ی ساختاری در مشکلات مربوط به خانواده چیست و با چه اصلاحات ساختاری باید پیگیری شود؛ وی افزود: ما در بحث خانواده به نظریه‌ی مبنا نیاز داریم تا در آن نسبت حاکمیت، حکمرانی با خانواده مشخص گردد.

حجت‌الاسلام زیبایی نژاد تصریح کرد: این‌که مثلاً امام می‌فرمایند که؛ حاکمیت می‌تواند بر اساس مصلحت مداخله کند یک کبرای خیلی کلی است و در ذیل آن‌یک کبرای دیگری مطرح است و آن‌هم این است که؛ آیا سیاست دین این بوده است که خانواده علی‌الاصول مشکلات خودش را خودش فهم و حل کند و در حل مسائل خودش قوی شود؟ یا این‌که دیگری مشکلات خانواده را حل کند؟

وی اظهار داشت: آیا سیاست دین این بوده که جامعه در حل مسائل خودش مقتدر و قوی شود و یا یک دولت بزرگ همه‌کاره‌ای مشکلات آن را حل کند؟ این‌که حاکمیت باید نسبت به خانواده حساس باشد حرف درستی است اما این‌که حساسیتش را چگونه اعمال کند، موضوع بحث ما است.

 رئیس پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: سؤال این است بحث ما در خانواده چیست؟ بحث رفاه خانواده یا ارزش‌های خانواده است؟ در 70 کشور دنیا، وزارت خانواده آن‌ها در بخش رفاه - آن 70 تا کشوری که در این متن آمده است که وزارت خانواده دارند- دولت‌های رفاه هستند و بحث خدمات رفاه به خانواده، مسئله‌ی آن‌ها است.

 زیبایی نژاد گفت: سؤال دیگری مطرح است آیا سیاست‌های خانوادگی و قوانین خانوادگی و برنامه‌ریزی‌های خانوادگی و به‌طورکلی مشکلات ما در حوزه خانواده سرریز می‌شود؟ که بخواهیم برای رفع این مشکلات در برنامه هفتم توسعه چند بند را بگنجانیم یا کلاً مباحث غیر خانواده مطرح است.

 ایشان در ادامه بیان کرد: سؤال و مسئله دیگر این است آیا سیاست‌های صنعت، تأمین اجتماعی، آموزش‌وپرورش و اشتغال و حوزه‌ی سیاست‌گذاری کلی، عمومی و فرهنگی کشور دارد خانواده را از پا می‌اندازد؟

 زیبایی نژاد با تأکید بر لزوم وجود یک نظریه مبنایی در حوزه خانواده تصریح کرد: ما دو مدل برنامه‌ریزی نیاز داریم؛ یکی برنامه‌ریزی ارتکازی می‌خواهیم، ستاد زن و خانواده‌ای که طراحی‌شده بود، به‌خصوص بحث قوّه‌ی مجریه، یعنی به هماهنگی ظرفیت‌های قوّه‌ی مجریه در بحث خانواده بپردازد و با ریاست خود رئیس‌جمهور هم باشد، این ظرفیت‌هایش را هم مسیر کند.

وی در ادامه بیان کرد: نهاد فراقوّه‌ای نباید حاکمیتی باشد، باید خارج از سازمان حاکمیت باشد، یعنی شبیه یک اندیشکده ای باشد که در آن غول‌های نظریه‌پرداز باشند و برای سیاست خارجی تصمیم‌سازی کنند.

زیبایی نژاد بیان کرد: در حوزه خانواده یک نهادی نیاز است که یک سر آن اتصال به جامعه‌ی مدیریتی باشد، یکسر آن متصل به جامعه‌ی نخبگانی باشد و یکسر آن متصل به جامعه‌ی کنشگری باشد و مسائل عینی را هم در پژوهش‌ها دریافت کند و بتواند پیش‌نویس سیاست، قانون، برنامه، آیین‌نامه و همه را در فرآیند پیش‌نویس تنظیم کند و به نهاد مجمع تشخیص بدهد.

مرکز پژوهشی مبنا

 

بازدید 314 آخرین ویرایش در یکشنبه, 25 تیر 1402 14:46
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است