این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
حجت‌الاسلام ارسطا در تبیین نظریه فقه اجتماعی مطرح کرد:نگاه جزیره‌ای به مسائل دینی موجب می‌شود در زمین غربی‌ها بازی کنیم/ لزوم توسعه اصول فقه با توجه مقاصد الشریعه، مذاق شارع و حکمت/ فقیه باید در موضوع‌شناسی دخالت کند/ فقیه باید در موضوع‌شناسی الزاماً خود دخالت کند. به دلیل اینکه فهمی که فقیه از موضوع به دست می‌‎آورد، در تشخیص حکم دخالت دارد. لازمه حرف من تخصصی کردن حوزه فقاهت است. دیگر نمی‌توان از فقیهی صحبت کینم که در همه مسائل اعلم است. بنابراین گروهی از فقها باید به فقه اجتماعی بپردازند.
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نطفه پیدایش آمریکا با نقض حقوق بشر شکل گرفته است؛ آمریکایی‌ها سرخ پوست‌های آمریکای شمالی را از خانه‌های‌شان بیرون کردند و سیاه پوستان را به بردگی کشاندند و اکنون این کشور مدافع حقوق بشر شده است. ‌یک استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نطفه پیدایش آمریکا با نقض حقوق بشر شکل گرفته است؛ آمریکایی‌ها سرخ پوست‌های آمریکای شمالی را از خانه‌های‌شان بیرون کردند و سیاه پوستان را به بردگی کشاندند و اکنون این کشور مدافع حقوق بشر شده است.
دوشنبه, 09 تیر 1399 21:15

امنیت حق است یا حکم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
 امنیت، در فقه اسلامی اهمیت و قلمروی گسترده ای دارد. حق یا حکم بودنِ امنیت، با توجه به آثار مختلف حق یا حکم بودن، پرسش اصلی این مقاله است. برای پاسخ به این پرسش، پس از تعریف واژگان امنیت، حق و حکم، نخست امنیت را در منابع و متون فقه بررسی کرده ایم سپس، شواهد حق بودن را مطرح و نقد کرده ایم و آنگاه دلیل حکم بودن را تبیین و صورت بندی نمودیم. در نهایت، نتیجه گرفته ایم که امنیت در فقه اسلامی حکم است و معنای آن هم مطلوبیت وضعیت امن فردی و اجتماعی در قلمرو گسترده امنیت، شامل حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، انتظامی، نظامی، روابط داخلی، خارجی به مثابه است. با وجود این، امنیت می تواند…
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
 سبک پوشش نه‌تنها در شهرها متحول شده، بلکه مُدگرایی در مناطق روستایی تا حدود زیادی رواج یافته است. این جوانان از سبک پوشش سنّتی استفاده نمی‌کنند و پوششی شبیه به شهرنشینان دارند.
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
 وجود قانون در هر كشوری برای برقراری نظم و امنیت و حفظ حقوق و آزادیهای ملت ضروری به نظر می‌رسد. نهادی كه وظیفه خطیر قانون‌گذاری را بر عهده دارد در نظامی‌های ریاستی و پارلمانی، كنگره یا پارلمان نامیده می‌شود. كنگره یا پارلمان، محصول تفكری است كه اراده انسان را حاكم بر جامعه می‌داند و انتخاب نمایندگان توسط مردم را وسیله‌ای برای اعمال این اراده در جامعه می‌داند و در نهایت به شیوه مستقیم یا غیرمستقیم به اعمال اراده انسان بدون توجه به اراده الهی اقدام میكند. این مقاله درصدد است با بررسی مختصر و تطبیقی قوه مقننه در نظام حقوقی پارلمانی، ریاستی و اسلامی در چند كشور الگو، نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی ایران را در تقنین و نسبتش…
پنج شنبه, 29 خرداد 1399 18:44

شهید چمران به روایت صحیفه امام(ره)

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
به مناسبت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران، سایت جامع امام خمینی به بازخوانی چند برش کوتاه از زندگی این مرد بزرگ تاریخ ایران، به روایت صحیفه امام می‌پردازد.
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون عنصر جهاد، مبارزه و قیام در زندگی ائمه اطهار علیهم‌السلام
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
برای تحلیل و شناخت ابعاد حقوقی سبک زندگی غربی در رسانۀ ملّی، در آغاز با دو مؤلّفه و معیار «سبک زندگی غربی» در تقابل با «سبک زندگی اسلامی» و «رسانۀ ملّی»، به طور اخص «سازمان صدا و سیما» مواجه هستیم. بی‌تردید هر یک از این عنوان‌ها و مفاهیم، ادبیات خاص و بار حقوقی قابل اعتنایی را به ذهن متبادر می‌کنند. اصولاً برای تبیین هر چه بهتر و منطقی‌تر حلّ مسئله و در راستای چالش‌های چهارگانۀ مورد اشاره ضروری است تا به نصّ قوانین و مقررات موضوعۀ کشور توجه شود. باید با بررسی مبسوط کارکرد حقوق (از حیث ماهوی و شکلی با معیارهای برشمرده‌شده) انطباق یا مغایرت را در راستای شناسایی دغدغۀ فرهنگی سبک زندگی بررسی کنیم. شاید از این راه…
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
خوب است مجلس خبرگان سخنگو داشته باشد. همه قوا و نهادها سخنگو دارند جز مجلس خبرگان. کمسیون تحقیق هر دو سه ماه یک بار با رهبری جلسه دارند و حتی برخی اشکالات مربوط به دفتر رهبری یا زیرمجموعه‌های رهبری را با آقا طرح می‌کنند و ایشان توضیح می‌دهند، گاهی رهبری آنها را قانع می‌کنند و گاهی هم آقا قانع می‌شوند و دستور اصلاح می‌دهند. خوب است این موارد به مردم اطلاع داده شود.
دوشنبه, 19 خرداد 1399 07:19

ولایت فقیه یا نظارت فقیه؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نظارت فقيه، نظريه‌اي است كه توسط گروهي از متفكران نوانديش ارائه شده و در صدد اثبات اين نكته است كه اداره جامعه اسلامي و اجراي احكام الاهي بدون ولایت‌فقیه و سرپرستي فقيه جامع‌الشرایط كه تمام امور جامعه را دست بگيرد نيز امکان‌پذیر است.آن‌ها با تمسك به اصل «عَدَمُ وِلايَه اَحَدٍ عَلَي اَحَدٍ» و نيز دليل عقلي ای كه ارائه مي‌دهند، معتقدند اداره جامعه و اجراي احكام اسلامي نیازمند پذیرش ولایت‌فقیه نبوده و هيچ آسيبي به اسلامي بودن جامعه نمي‌زند. ایشان مزايايي را براي نظريه خويش نسبت به نظريه ولایت‌فقیه كه تمام قدرت اجرايي و نظارتي را در اختيار فقيه جامع‌الشرایط قرار مي‌دهد،‌ برمی‌شمارند. البته علاوه بر تمسک به دليل عقلي و اصل « عَدَمُ وِلايَه اَحَدٍ عَلَي اَحَدٍ »، آن‌ها…
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است