یکشنبه, 08 خرداد 1401 05:41

از جاده مخصوص تا متروپل

این مورد را ارزیابی کنید
(11 رای‌ها)

از جاده مخصوص تا متروپل، یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی‌اکبر عبدالاحدی مقدم

ریزش ساختمان متروپل آبادان حادثه ­ای غم ­انگیز است که کام مردم را تلخ کرد و همه مردم ایران را به عزا نشاند. از جای‌جای میهن عزیزمان همه اقشار مردم با مصیبت ­دیدگان حادثه همدردی کردند. مردم غیور آبادان نیز با کمک­ رسانی به امدادگران و حضور در بیمارستان­ های شهر برای اهدای خون جهت کمک به مصدومان حادثه صحنه­ های زیبایی ازخودگذشتگی و ایثار به نمایش گذاشتند. از عظمت این مصیبت و تلخی این حادثه هرچقدر بگوییم کم است اما سؤال اصلی ­ای که در حال حاضر مردم به دنبال پاسخ به آن هستند این است؛ مسبب این حادثه و حوادث مشابه کیست؟ و اصولاً چرا این قبیل اتفاقات (ریزش ساختمان­ ها به دلیل گودبرداری غیراصولی، یا کشته شدن مردم در تصادفات به دلیل عدم کیفیت خودروها و یا باز نشدن ایربگ­ ها، کشته شدن دانشجویان به دلیل نقص فنی اتوبوس و ...) در کشور رخ می­دهند وعده‌ای بدون توجه به عواقب سهل­ انگاری در انجام وظایف خویش مسبب بروز چنین حوادث تلخی در کشور هستند. مطمئناً عوامل بسیاری در بروز حادثه متروپل آبادان نقش داشته­ اند که توسط دستگاه­ های ذی‌ربط بیان خواهند شد؛ اما در این یادداشت کوتاه به برخی از عوامل فرهنگی و اجتماعی که می­ تواند در بروز چنین حوادثی دخیل باشند، اشاره می­ شود.

 در هشداری که دو سال قبل از صاحب این قلم در خصوص تبعات منفی فرهنگی، اجتماعی گرانی خودرو و بی­ کیفیتی آن در ایران ارائه‌شده بود، به این مسئله تأکید شد که عملکرد خودروسازان در ایران علاوه بر واردکردن خسارات سنگین اقتصادی به کشور و به خطر انداختن جان مردم، از بعد فرهنگی و اجتماعی سبب گسترش تخلفات و قانون­ گریزی در کشور است؛ زیرا مردم و دیگر اصناف و صنایع با این توجیه که وقتی دولت و خودروسازان دولتی در حال کلاه‌برداری از مردم هستند و قوانین رعایت را نمی­ کنند، چرا ما باید رعایت کنیم. وقتی در کشور کیفیت پایین خودروهای داخلی و تلفات بالای مرگ‌ومیر آن‌ها از سوی سازمان­ه ای ذی‌ربط مورد غفلت واقع می­ شود و در برخی موارد سازمان­ های متولی کیفیت به دفاع از خودروسازان می­ پردازند، در جامعه چنین القا می­ شود که اگر امکانات مالی زیادی در اختیار داشته باشید، می­ توانید پیرامون خود حلقه امنیتی ایجاد کنید که از قانون و تبعات قانونی تخلفات خود به دور باشید. کاری که به نظر می­ رسد در ساخت­ وساز بنای متروپل انجام‌شده است و گزارشات و اخطارهای ناظران و گزارشگران نادیده گرفته شده ­اند.

 از سوی دیگر ما شاهد عدم مسئولیت ­پذیری برخی از مدیران و مسئولان در دستگاه­ های اجرایی هستیم که با تصمیمات اشتباه و یا عملکرد ضعیف در مجموعه­ های تحت مدیریت خود سبب اتلاف منابع مالی و امکانات دولتی می­ شوند اما نه­ تنها مورد مواخذه و تنبیه قرار نمی­ گیرند، بلکه شاهد تغییر مسئولیت و در برخی موارد شاهد ارتقای شغلی آن­ها نیز هستیم. همین امر سبب می­ شود تا صاحبان صنایع و افرادی که در مشاغل غیردولتی فعالیت می­ کنند، همین شیوه را در پیش بگیرند و با سوءاستفاده از اموال و دارایی خود و بعضاً سوءاستفاده از موقعیت اجتماعی و نفوذ خویش که به مدد اموال خود به دست آورده ­اند، راه قانون­ شکنی را در پیش بگیرند.

 یا به‌عنوان‌مثال در اخبار رسانه ملی شاهد جریمه شدن شرکت­ های گران‌فروش هستیم اما وقتی‌که میزان جریمه­ های اعمال‌شده را با میزان گران ­فروشی و همچنین استمرار گران­ فروشی بعد از جریمه شدن مقایسه می­ کنیم، مشاهده می‌کنیم که شرکت جریمه‌شده نهایتاً سود کرده است و جریمه انجام‌شده هم که به خزانه دولت واریزشده است. همین مسئله در ساخت­ وسازها نیز مشاهده می­ شود، بسیاری از بساز بفروش­ ها و انبوه ­سازان با علم به جریمه، تخلف می­ کنند، زیرا سود ایشان در تخلف کردن بیش از مبلغ جریمه ­­ای است که پرداخت می ­کنند؛ بنابراین قوانین و جریمه­ ها که باید به‌عنوان مانع تخلف محسوب می­ شدند از سمت مردم و صاحبان صنایع و ... به‌عنوان حق حساب دولت محسوب می­ شوند و آن­ها با خیال راحت تخلف می­ کنند و جریمه مدنظر را پرداخت می ­کنند درحالی‌که قانون باید مانع تخلف باشد و جلوی وقوع تخلف را بگیرد نه این­که بعد از تخلف با اخذ جریمه به تخلف مشروعیت بدهد.

 متأسفانه برآیند تمام این تخلفات که توسط بخش دولتی و خصوصی در کشور به وقوع می‌پیوندد، بی­  اعتمادی مردم به ارکان نظام و نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی است که همین امر سبب دور شدن مردم از نظام اسلامی می­ شود؛ بنابراین نهادهای نظارتی و قوه قضاییه نباید در خصوص پرونده­ های کلانی که باجان و مال مردم در ارتباط هستند مماشات کنند. درواقع نهادهای نظارتی باید با اجرای قانون مانع از شکل­ گیری تخلف بشوند و قوه قضاییه نیز باید با تشدید برخورد با متخلفان خصوصاً متخلفانی که داخل سیستم دولت و نهادها و سازمان­ های تحت حاکمیت دولت مربوطه مرتکب جرم می­ شوند، زمینه قانون­ گریزی دیگران از بین ببرد؛ به­ گونه ­ای که کسی تصور نکند که با به­ کارگیری امکانات مالی و نفوذ خود می­ تواند خود را از دایره اعمال قانون خارج کند.

مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 452 آخرین ویرایش در سه شنبه, 10 خرداد 1401 09:06
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است