دوشنبه, 14 آذر 1401 05:52

تشریح آثار اجرای فراگیر قانون در جامعه

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدجواد ارسطا در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی

هم‌زمان با ۱۲ آذر سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی با حضور حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی مبنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدجواد ارسطا در «همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی»، با بیان این که قانون اساسی میثاق ملی است و اجرای تمامی اصول آن بر طبق آیه شریفه «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» شرعاً واجب است، اظهار داشت: حقوق و تکالیف متقابلی که در این قانون برای مردم و حکومت مقرر شده است، باتوجه‌به مبنا و ماهیت دینی آن در واقع برگرفته از حقوق خداوند بر انسان‌هاست.

این استاد دانشگاه افزود: چنانچه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ «ثُمَّ جَعَلَ سُبْحَانَهُ مِنْ حُقُوقِهِ حُقُوقاً افْتَرَضَهَا لِبَعْضِ النَّاسِ عَلَى بَعْضٍ» در این روایت «مِنْ حُقُوقِهِ حُقُوقاً» دلالت بر این موضوع دارد که منشأ حقوق متقابل بین مردم و همچنین حقوقی که در میان مردم و حکومت اسلامی باید برقرار باشد، به حق خداوند بر انسان‌ها برمی‌گردد.

دکتر ارسطا با تأکید بر این که نقض حقوق مذکور در قانون اساسی به معنای نقض حقوق الهی است، خاطرنشان ساخت: مسئولیت اجرای قانون اساسی اگرچه مطابق اصل 113 بر عهده رئیس‌جمهور گذاشته شده است، ولی این امر به‌تناسب جایگاهی که دیگران دارند، مانع مسئولیتشان در اجرای این قانون نمی‌باشد.

ایشان یادآور شد: برای آن که این همایش به نتیجه مطلوب خود برسد، باید آن را آغازی مناسب جهت برپایی نهضت اجرای قانون اساسی بدانیم؛ نهضتی که جز با مشارکت همگان اعم از مردم و مسئولین به نتایج مهم خود نمی‌رسد. چنانچه امام علی علیه‌السلام می‌فرماید؛ هرگاه حکومت حقوق مردم را مراعات کند و مردم نیز وظایف خود را در برابر حکومت به جا آورند، آن زمان است که حق در جامعه عزت و اعتبار می‌یابد و حاکمیت قانون بر جامعه استقرار پیدا می‌کند.

عضو امنای مرکز پژوهشی مبنا در ادامه ضمن اشاره به آثار اجرای فراگیر قانون اظهار داشت: به فرموده امیرالمؤمنین علیه‌السلام با اجرای گسترده قانون نشانه‌های عدالت همه‌جانبه در جامعه آشکار، اولویت‌ها رعایت، سنت‌ها در مسیر صحیح خویش و به‌دوراز افراط‌وتفریط قرار می‌گیرد و زمانه رو به صلاح می‌رود و امیدواری به بقای دولت افزایش می‌یابد و دشمنان مأیوس می‌گردند.

دکتر ارسطا خاطرنشان ساخت: برای رسیدن به این اهداف، علاوه بر عملیاتی کردن دستاوردهای این همایش، باید به فعالیت‌هایی در عرصه رویکرد نظری نیز بپردازیم و مهم‌ترین آن تبیین فقه اجتماعی است؛ یعنی همان جنبه‌ای از فقه که به‌تصریح مقام معظم رهبری و امام بزرگوار، فقه شیعه را که عمیق‌ترین فقه اسلامی است، به سمت فقه اجتماعی و حکومتی و فقه اداره نظام زندگی ملت‌ها سوق می‌دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که در زمینه حکمرانی شایسته که در زمانه ما بالاترین معیار موفقیت دولت‌هاست؛ 14 قرن پیش رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله با تعبیر «حسن الولایة» به آن پرداخته و برای آن ضابطه ارائه نموده است؛ بنابراین باید به منابع اصیل دینی خود رجوع کنیم و آنچه خود داریم از بیگانه تمنا نکنیم.

این همایش به میزبانی ریاست محترم جمهور و با حضور معاون اول قوه قضائیه و معاون حقوقی ریاست جمهوری و نیز با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین ۸۵۰ تن از مسئولان بخش‌های مختلف اجرایی وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها، ۴۰۰ تن از کانون وکلای مرکز و اساتید دانشگاه‌ها، ۲۰۰ تن از حقوقدانان کشور و هشت تن از سفرای کشور‌های روسیه، سوریه، ونزوئلا، ارمنستان، کاستاریکا، لبنان، بولیوی و نیز روسای کمیسیون‌ها و نمایندگان مجلس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان، مراکز علمی و پژوهشی کشور و نهادهای علمی کشور از جمله مرکز پژوهشی مبنا در سالن اجلاس سران برگزار شد.

مرکز پژوهشی مبنا

View the embedded image gallery online at:
http://mabnarc.ir/index.php/item/5975-news215#sigProId452484fb9a

بازدید 289 آخرین ویرایش در دوشنبه, 21 آذر 1401 11:33
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است