سه شنبه, 29 آذر 1401 20:33

تعامل سیستماتیک با نسل اسپند

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نسل اسپند را دریابیم- یادداشتی از دکتر محمدتقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا

نسل اسپند در بحران اخیر نقش غیرقابل‌انکاری داشت، به‌نحوی‌که آمار قابل‌توجهی از معترضین و اغتشاشگران را سنین 15 الی 22سال تشکیل می‌دادند. همان افرادی که بازجوها گفتند ما حرف آن‌ها را متوجه نمی‌شویم و آن‌ها نیز حرف‌های ما را نمی‌فهمند. انگار در عالم جداگانه‌ای به سر می‌برند.

این نسل اسپند که من عنوان کرده‌ام و اخیراً در محافل هم گفته می‌شود بخشی از نسل دهه هشتادی‌ها ( و بعضاً دهه هفتادی‌ها و نودی‌ها) می‌باشد که به‌طور خلاصه واجد ویژگی‌های زیر هستند: ( به ترتیب حروف اختصاری)

( ا ) = اومانیست، اراده گرا، آزادی‌طلب، استقلال‌طلب، اطاعت گریز، آسیب‌دیده و...

(س) = سبک زندگی مجازی شامل: زیست در شبکه‌های اجتماعی، مسلط به نرم‌افزارها و هوش مصنوعی، دارای هویت جهانی، بازیگر اینترنتی و..

(پ) = پست‌مدرن و پسا هزاره‌ای و به‌تبع آن ساختار گریز و هنجار گریز و نفی قطعیت‌ها و عقاید سنتی و...

(ن) = نادانی راهبردی و ناکامی وهم‌آلود، نظارت ناپذیر، نو تی وی و ...

(د) = درشت‌خویی و دارای حق دانستن خود و جسورانه طلب حق کردن

اگر مانتوانیم با این نسل ارتباط مؤثر و تعامل سیستماتیک برقرار کنیم، شاهد قضایا و حوادث عجیب‌وغریبی در آینده ( شبیه آنچه در بحران اخیر رخ داد) خواهیم بود.

 با توجه به چالش‌ها و فتنه اخیر جامعه، توجه به ویژگی‌های نسل اسپند اهمیت به سزایی دارد، زیرا از بستر تربیت ناصحیح ما بخش قابل‌توجهی از دهه‌ هشتادی‌ها به سمت گسست اجتماعی حرکت می‌کنند و همگان در قبال این اوضاع مسئولیم.

بحث من لزوم تغییر شیوه‌های برخورد با نسل اسپند و کنترل آسیب‌های آن‌ها است. روش‌های سنتی در برخورد با این نسل دیگر جواب نمی‌دهد. این‌ها سبک گفتگوی خاصی دارند، سبک تعامل ویژه‌ای دارند که حتماً باید با آن‌ها به نحو دیگری رفتار کرد و به نحو دیگری تبلیغ و ترویج کرد.

 

مرکز پژوهشی مبنا

بازدید 590 آخرین ویرایش در چهارشنبه, 30 آذر 1401 14:50
کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز پژوهشی مبنا است